Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Zmienne warunki wymagają ciągłej nauki

Sytuacje kryzysowe, w których nie jesteśmy do końca pewni, czy podejmujemy właściwe decyzje, przypominają nam, jak ważna jest aktualizacja wiedzy i ciągły rozwój. Potwierdza to Michał Olczak, CEO NextApps.

Czy mając za sobą lata doświadczeń, jest sens inwestować we własny rozwój? Co może zmotywować do tego?

Michał Olczak: Kryzys – mówię poważnie, choć to tylko jeden z powodów. Rozwój jest wpisany w dzisiejszą codzienność. Niepewne czasy, szybko zachodzące zmiany, zaskakujące okoliczności – to wszystko sprawia, że mimo wielu lat praktyki i zdobytych doświadczeń uświadamiasz sobie, jak wielu rzeczy nie wiesz. Świat się zmienia w lawinowym tempie. Pandemia dodatkowo dołożyła nam wyzwań. Trudno mierzyć się z tym wszystkim, korzystając jedynie z wycinka wiedzy menedżerskiej czy specjalistycznej, np. inżynierskiej. Jeśli nie sięga się po nowe informacje, trudno konfrontować się z otaczającą rzeczywistością.

Rozważał Pan udział w jakimś szkoleniu? Czuł Pan potrzebę skorzystania z programu rozwojowego?

Do programu dla menedżerów przymierzałem się od dwóch lat. Niestety, ciągłe wyzwania i związany z tym brak czasu sprawiały, że zawsze znalazło się coś, co odwracało moją uwagę. W końcu zdecydowałem się na zajęcia próbne w programie Management ICAN Institute. Okazały się bardzo ciekawe i odbiegały od standardowych wykładów. Po nich decyzja o udziale w kolejnych zajęciach była już oczywistością.

Czy zastanawiał się Pan nad MBA? Czym Management różni się od podobnych kursów jak np. MBA?

Zdecydowanie mniej odczuwalne jest obciążenie uczelnianym klimatem. Dużo bardziej odpowiada mi podejście – praktyczne rozwiązania na każdej sesji tematycznej, przyjemna atmosfera i duży nacisk na networking wśród uczestników, również po ukończeniu szkolenia w ramach programu absolwenckiego. Już tylko te elementy znacząco odbiegają od tego, co znam ze studiów magisterskich i doktoranckich na Politechnice Poznańskiej.

Niepewne czasy i szybko zachodzące zmiany sprawiają, że mimo wielu lat praktyki i zdobytych doświadczeń uświadamiasz sobie, jak wielu rzeczy nie wiesz.

Co rozwiało Pana obawy i ułatwiło podjęcie decyzji?

To była pierwsza sesja, na której poznałem prowadzącego – Andrzeja Jacaszka. To, jak zostały poprowadzone te zajęcia, przekonało mnie, że warto w nich dalej uczestniczyć. Praktyczna wiedza i sposób prowadzenia – to mnie przekonało.

Co w zajęciach podobało się Panu najbardziej?

Znów podkreślę te same elementy, bo to one miały dla mnie największe znaczenie. Po pierwsze - praktyczne podejście do poruszanych tematów: od finansów po marketing. Po drugie – różnorodność poruszanych zagadnień i problemów. Po trzecie – networking z ciekawymi ludźmi.

Networking okazał się taką przewagą? Jak wyglądała wzajemna nauka?

Tak w trakcie programu, jak i teraz utrzymuję bliski kontakt z połową grupy. Z pozostałymi osobami może jest on mniejszy, ale i tak mam poczucie, że w razie potrzeby lub ciekawych wyzwań mógłbym się do nich odezwać. Bardzo spodobało mi się również to, że większość prowadzących była chętna do pomocy i współpracy, także poza zajęciami.

Czy poszczególne sesje miały wpływ na Pana sposób myślenia? Ludzie w firmie zauważyli to?

Oczywiście. Zmiany wprowadzałem na bieżąco, dzieląc się z innymi swoimi przemyśleniami. W dalszym ciągu wracam do materiałów, żeby zainspirować zespół i zachęcić pracowników do poszerzania wiedzy. Zdobyte doświadczenie pozwoliło mi spojrzeć z innej perspektywy na działania w zakresie budowania strategicznego firmy oraz zmienić podejście na bardziej mierzalne, jeśli chodzi o realizację planów.

Jakie rozwiązania wdrożył Pan w firmie? Przyniosły oczekiwane korzyści?

Wymienię tu kilka, np. marketing oparty na zrównoważonym ruchu płatnym oraz wzroście organicznym, planowanie strategii firmy i cykliczny jej przegląd, wdrożenie OKR‑ów w zakresie zarządzania celami, wdrożenie monitorowania cashflow i rozliczeń, co pozwoliło nam zweryfikować marżowość firmy w oparciu o EBITDA, marżowość projektów w oparciu o ROI oraz uwzględnić koszty pozyskania kapitału do lepszego skalowania.

Czy korzystał Pan z elementów wspierających w ICAN Personal Learning Cloud? Jeśli tak, to jak je Pan ocenia?

Uważam, że są przydatne. Zaglądam tam, żeby czytać i inspirować innych. Bardzo doceniam treści audio – to moja ulubiona forma nauki.

Dla kogo, według Pana, jest Management?

Z programu Management szczególnie skorzystają praktycy, osoby z co najmniej dwu, trzyletnim doświadczeniem w zarządzaniu ludźmi, projektami lub firmą i mające możliwość kreowania strategii firmy.


Wywiad należy do cyklu rozmów przeprowadzonych z uczestnikami programów szkoleniowych ICAN Institute. Mają one spontaniczny i niekomercyjny charakter, a ich celem jest zebranie informacji zwrotnych, które pomogą w dalszym udoskonalaniu jakości oferowanych szkoleń.

Michał Olczak

CEO NextApps

Adrian Piętak

Product Owner Executive Education


Najpopularniejsze tematy