Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Modele biznesowe
Polska flaga

Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

1 lutego 2016 4 min czytania
Wojciech Popławski
Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

Streszczenie: Firma BalticMed znalazła się w trudnej sytuacji z powodu presji ze strony konkurenta, Nordic Medic, który wykorzystał nowe technologie do obniżenia cen usług, przyciągając pacjentów wrażliwych na koszty. Mimo to BalticMed osiągnął dobre wyniki finansowe, zwiększając przychody z bardziej skomplikowanych zabiegów medycznych. Aby sprostać wyzwaniom konkurencji, BalticMed może rozważyć outsourcing nowoczesnych usług, zachowując jednocześnie kontrolę nad kluczowymi i krytycznymi procesami wewnętrznymi.

Pokaż więcej

Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

Wojciech Popławski: receptą może być outsourcing

Pod presją konkurenta firma BalticMed znalazła się w trudnej sytuacji, co nie oznacza, że nie może wybrnąć z kłopotów. Receptą na obecne problemy przychodni może okazać się właśnie skorzystanie z usług nowoczesnej firmy outsourcingowej. Nie można jednak oddać wszystkiego na zewnątrz. Nad szczególnie skomplikowanymi i krytycznymi procesami trzeba zachować kontrolę poprzez pozostawienie ich w ramach własnych struktur organizacyjnych.

Firma Nordic Medic wykorzystała nowe rozwiązania technologiczne, skutecznie obniżając ceny swoich usług. Nic więc dziwnego, że bardzo szybko przejęła pewną grupę pacjentów BalticMedu, dla których niższy koszt usługi był istotnym kryterium wyboru. Bohaterowie studium przypadku wcale nie są jednak na przegranej pozycji. Mimo utraty części pacjentów BalticMed osiągnął bardzo dobry wynik finansowy, przede wszystkim dzięki zwiększeniu przychodów ze skomplikowanych zabiegów medycznych. Nowa konkurencja stanowi zatem zagrożenie głównie w obszarze prostych, standardowych usług, w przypadku których kryterium kosztu będzie zawsze wygrywać z jakością. Jeżeli natomiast chodzi o bardziej skomplikowane, ryzykowne i wieloetapowe procedury, jakość obsługi i wsparcia pacjenta będzie miała większe znaczenie niż koszt zabiegu. W tej dziedzinie BalticMed ma przewagę, którą trudno będzie nadrobić i która powinna być rozwijana wewnątrz organizacji. Natomiast obszary znacznie prostsze, nieprzesądzające wprost o przewadze, można oddać na zewnątrz.

W powszechnym rozumieniu outsourcing oznacza przekazanie wybranych zadań, dotychczas wykonywanych w ramach przedsiębiorstwa, do zewnętrznej wyspecjalizowanej firmy. Takie działanie kojarzy się z niższym kosztem i bardzo często gorszą jakością i utratą kontroli nad procesem biznesowym. Nic bardziej mylnego. W ramach procesu przejęcia zadań nowoczesne firmy outsourcingowe projektują i wdrażają nową organizację procesów biznesowych, zanim jeszcze zaczną zarządzać zadaniami w nowym modelu. W przypadku BalticMedu mogłoby to oznaczać wdrożenie nowej segmentacji pacjentów przy równoczesnym wykorzystaniu najnowszych rozwiązań technologicznych w obszarze wsparcia klienta (możliwość wyboru modelu self‑service lub tradycyjnej rozmowy z konsultantem). Pozwoliłoby to w prosty sposób oddzielić nieskomplikowane, powtarzalne czynności (wysłanie wyników badań, potwierdzenie wizyty) od tych, które wymagają wysokiej jakości obsługi i doświadczenia branżowego (umiejętne rozpoznanie problemu, analiza historii przypadku, koordynacja pod presją czasu). Firmy outsourcingowe bardzo często obsługują wielu klientów z tej samej branży, dzięki czemu jednostkowe koszty utrzymania i obsługi nowych rozwiązań technologicznych mogłyby być znacznie niższe dla BalticMedu niż indywidualna licencja wykupiona przez Nordic Medic. W rezultacie umowy outsourcingowej BalticMed skorzystałby z nowoczesnej organizacji procesu, w ramach którego, przekazując proste (i znacznie tańsze w obsłudze) zadania partnerowi, minimalizowałby ryzyko obniżenia jakości poprzez standaryzację.

Równocześnie obsługę krytycznych zadań związanych z prowadzeniem skomplikowanych zabiegów może zatrzymać w ramach wewnętrznej struktury call center (stanowiącej na przykład 10–20% aktualnego zatrudnienia). W ten sposób kluczowy proces (mający wpływ na utrzymanie wieloletniej reputacji BalticMedu) zostaje pod opieką najbardziej zaufanych i wykwalifikowanych pracowników, którzy mogą także korzystać z infrastruktury technologicznej firmy outsourcingowej w ramach nowego procesu i dostępnych narzędzi. Przyjęta strategia pozwoli na zmniejszenie różnicy cenowej pomiędzy BalticMedem a Nordic Medic, umożliwi dostęp do nowoczesnych technologii i zwiększy elastyczność reakcji na zmieniające się otoczenie.

Wybierając wyspecjalizowanego partnera mającego doświadczenie w obsłudze podmiotów z sektora usług medycznych, przychodnia BalticMed może się uporać z trudną sytuacją.

Warto również pamiętać o tym, że nowoczesne firmy outsourcingowe coraz częściej oferują ceny za transakcje (wykonanie prostego zadania, obsługa jednego pacjenta) zamiast stałego kosztu etatu z kilkumiesięcznym okresem wypowiedzenia. W ten sposób wraz ze spadkiem liczby pacjentów firma taka jak BalticMed nie musiałaby ponosić dodatkowych kosztów zatrudnienia do czasu zakończenia koniecznej restrukturyzacji. Firmy outsourcingowe całkowicie przejmą takie ryzyko na siebie, co w większości przypadków oznacza przeniesienie pracownika na inny projekt dla nowego klienta.

Wybierając wysoce wyspecjalizowanego partnera posiadającego doświadczenie w obsłudze podmiotów z sektora usług medycznych, BalticMed może poradzić sobie z trudną sytuacją i zachować renomę.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!