Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Transformacja poprzez rozwój kompetencji

Po dekadzie dynamicznego rozwoju sieci detaliczne w Polsce stanęły przed poważnym wyzwaniem związanym ze zmianą preferencji i zachowań konsumentów. Robiąc zakupy w internecie i w sklepach dyskontowych, klienci znajdują coraz mniej powodów, dla których mieliby odwiedzić galerie handlowe i centra miast, gdzie swoje sklepy mają sieci takie jak Empik. Obserwowany od kilku lat odwrót konsumentów zmusza nas do stałego poszerzania oferty, rozwoju elektronicznych kanałów sprzedaży, a także ekspansji w nowych segmentach rynku.

Rozbudowa oferty

Od kilku lat w sieci salonów Empik można znaleźć nie tylko książki, muzykę, multimedia i bilety na wydarzenia kulturalne, ale także słodycze i artykuły dla hobbystów (farby i sztalugi, artykuły do wystroju wnętrz, produkty do samodzielnego złożenia lub przetworzenia), generujące ok. 25% zysków sieci, a nawet używane gry komputerowe, a wkrótce i inne produkty „z drugiej ręki”. Aby zapobiec utracie klientów, coraz częściej dokonujących zakupów w internecie, nasza sieć konsekwentnie rozbudowuje także elektroniczne kanały sprzedaży, przede wszystkim istniejący od 1999 roku sklep empik.com i serwis e‑Muzyka, jak również nowo nabyty Gandalf.com.pl oraz nowo uruchomiony Smyk.com. Kupujący towary za pośrednictwem naszych serwisów mają także możliwość bezpłatnego odbioru zamówionych towarów w sieci salonów Empik.

Równocześnie poszerzamy naszą działalność o segment produkcji treści. Właśnie temu celowi posłużyły niedawne przejęcia: wydawnictwa W.A.B. - jednego z liderów na rynku książek - oraz kilku innych wydawców książek, spółki Virtualo - lidera na rynku e‑booków i audiobooków, a także zakup w ostatnich latach szeregu mniejszych serwisów takich jak Gry‑OnLine.pl.

Poszerzenie oferty, rozbudowana sieć kanałów dystrybucji i ekspansja w nowych segmentach rynku zmuszają nas do ciągłej transformacji. Aby ułatwić i umożliwić ten proces, nasza organizacja, tj. NFI Empik Media & Fashion (do której oprócz sklepów Empik należą m.in. sklepy Smyk, szkoły językowe Speak Up i empik school, sieci salonów franczyzowych z modą - m.in. Esprit, New Look, GAP, Aldo, River Island, Orsay, Peacocks etc. - oraz sklepy internetowe empik.com, Smyk.com i Gandalf.com.pl), stale się rozrasta, ponieważ tworzone są kolejne spółki lub shared service centers o specjalistycznych kompetencjach, dedykowane nowym obszarom działalności grupy i działające według precyzyjnie zdefiniowanej strategii.

Mamy np. w swoich strukturach spółki odpowiedzialne za e‑commerce, dostarczanie treści elektronicznych i osobny dział odpowiedzialny za pozyskiwanie powierzchni handlowych. Te spółki czy centra usług są skupione wokół kilku funkcji, zdefiniowanych jako kluczowe dla naszego rozwoju, takich jak handel detaliczny, internetowa dystrybucja towarów i usług, a także zintegrowany łańcuch dostaw. Stosunkowo niewielki rozmiar spółek, z których większość zatrudnia do kilkudziesięciu specjalistów, gwarantuje ich elastyczność, stały kontakt z rynkiem, a równocześnie zapewnia kontrolę nad ich działaniami.

W poszukiwaniu okazji

Stale szukamy także możliwości przejęcia takich podmiotów, które umożliwią nam pozyskanie nowych kompetencji lub poszerzanie już istniejących. Kupowane firmy zwykle przez pierwsze lata utrzymują odrębną strukturę, co pozwala na zachowanie nabytego know‑how i powolną integrację ze strukturami grupy, a także sprzyja szybkiemu zrozumieniu reguł, według których funkcjonują. Tylko w ciągu ostatniego roku NFI Empik Media & Fashion kupił internetową księgarnię Gandalf, specjalizującą się m.in. w sprzedaży podręczników, serwis e‑Muzyka, który stał się fundamentem oferty treści cyfrowych dla odbiorców indywidualnych, jak i korporacyjnych (m.in. operatorów telekomunikacyjnych umożliwiających swoim abonentom ściąganie ulubionych utworów), a także jednego z największych wydawców książek tradycyjnych oraz wydawcę książek w wersji elektronicznej. Między innymi wokół tych firm budowana będzie przyszła oferta sieci Empik i całej grupy. Co warto podkreślić, przejęte podmioty - szczególnie te handlujące treściami elektronicznymi - nie koncentrują się jedynie na treściach dla empik.com. Będą one nadal dostawcami B2B, aktywnie poszerzając swoje portfele o kolejnych klientów korporacyjnych.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Pięć obszarów zmian »

5 kluczowych obszarów cyfrowej transformacji 

Katarzyna Nosalska

Rozpoczynając projekt transformacji cyfrowej firmy, trzeba przyjąć plan działań. Ale od czego zacząć? W jakich kategoriach należy rozpatrywać konieczność zmian?

Maciej Dyjas

Prezes Grupy Eastbridge i przewodniczący rady nadzorczej NFI Empik Media & Fashion S.A. (Grupa EM&F).


Najpopularniejsze tematy