Jakie technologie będą kluczowe w rozwoju firm przez kolejne trzy do pięciu lat — zapytał respondentów instytut Kantar na zlecenie HSBC, a odpowiedzi opublikował w raporcie „Navigator – now, next and how for business” pod koniec zeszłego roku. Wyniki różnią się od siebie w zależności od regionu. I tak głosami przedsiębiorców z Australii i Oceanii, pierwsze miejsce zajęła sztuczna inteligencja (ang. artificial intelligence, AI). Dla pozostałych rynków priorytetem jest bezpieczeństwo danych.
Według szacunków firmy analitycznej IDC, światowe wydatki na AI ubiegłym w roku wyniosły ponad 36 mld dol. To aż o 44 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej, bo niemal dwie trzecie tej kwoty, przypada na Stany Zjednoczone, a ponad 5 mld dol. na Europę.
Polska perspektywa
Zdaniem Piotra Winnickiego, dyrektora departamentu finansowania handlu i faktoringu w HSBC Polska, cytowanego w komunikacie, polskie firmy „bardzo dobrze zdają sobie sprawę z tego, że wdrożenie innowacji, nowych technologii jest kluczowe dla pozostania konkurencyjnymi”. Ekspert uważa, że odpowiednie wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań pozwoli „zwiększyć produktywność, obniżyć koszty oraz poprawić jakość dostarczanych towarów i usług”.
W raporcie także podkreślono 3 główne zalety rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym: poprawa jakości usług i towarów, zwiększenie wydajności i zmniejszenie kosztów. Co ciekawe, tego typu rozwiązania wiodą prym wśród globalnych firm produkcyjnych i motoryzacyjnych. A co z branżą finansową?
Najlepsze przed nami
„Technologie uczenia maszynowego, sztucznej inteligencji i big data odgrywają coraz większą rolę m.in. w procesie inwestycyjnym, doradztwie finansowym, obsłudze klienta, analizie ryzyka, sprzedaży, tzw. compliance czy raportowaniu regulacyjnym” — czytamy w raporcie „Przyszłość sektora finansowego: ewolucje i rewolucje, przygotowanym przez CFA Society Poland i SpotData”.
Jego autorzy za przykład udanej innowacji w świecie finansów podają firmę Morningstar, która niedawno podała, że po raz pierwszy w historii „wartość aktywów ulokowanych na świecie w funduszach zarządzanych pasywnie przez komputery przekroczyła wartość aktywów zarządzanych przez ludzi”. Nie brakuje też sceptycznych opinii na temat wykorzystania sztucznej inteligencji, która zawiodła np. w doradztwie finansowym. „Zautomatyzowane doradztwo dla klienta detalicznego jest dziś wciąż mało opłacalne, ponieważ klient lubi kontaktować się z człowiekiem. A jednocześnie wysokie koszty pozyskania klienta czynią wiele tego typu usług wciąż nisko opłacalnymi” — czytamy w raporcie.
Idąc dalej, członkowie CFA nierzadko wskazywali, że sztuczna inteligencja sama w sobie bywa przereklamowana, a zautomatyzowane doradztwo zbyt szybko zyskało wielką sławę. Tłumaczą oni, że wykorzystywanie algorytmów do uczenia maszynowego wymyślono i stosowano już dawno, tylko w przeszłości nie było tak szybkich komputerów. Teraz największą pozytywną zmianą, jaka obecnie zachodzi na rynku, jest możliwość wykorzystania dużych zbiorów danych w połączeniu z tradycyjnymi metodami analitycznymi i bardzo wysokimi zasobami obliczeniowymi (rozwiązania chmurowe). Mieszanka tego wszystkiego może mocno napędzić postęp maszynowy. Zmiana będzie jednak wymagać wysiłku, a wyzwaniem są wymogi regulacyjne, dotyczące wspominanych obszarów. Jak zatem zrobić to dobrze — na to i inne pytania odpowiedzą eksperci podczas 12 Forum Gospodarczego Time, które odbędzie się w Warszawie w dniach 9‑10 marca 2020 r.
Organizatorami wydarzenia są największe organizacje gospodarcze: Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji, Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, Fundacja Digital Poland, Krajowa Izba Komunikacji Ethernetowej, Konfederacja Lewiatan, Fundacja Teraz Polska, Niemieckie Stowarzyszenie Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego ZVEI, Związek Polska Cyfrowa, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Związek Banków Polskich.
Patronat Honorowy: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Komunikacji Elektronicznej, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Digital Europe.
Partnerzy Strategiczni: Orange, Play, Plus, T‑Mobile, Huawei
Partnerzy: Atende, Comp, Cyfrowy Polsat, Emitel, Ericsson, Eutelsat, Google, Multimedia, Netia, Nokia, Samsung, Siemens, UPC, Lexus.
Szczegółowe informacje na temat Forum Gospodarczego TIME wraz z programem dostępne są na: fgtime.pl