Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Sposób na szczęśliwych pracowników

Zadowolony, zgrany i skuteczny zespół to marzenie każdej firmy. Jak je spełnić? Wystarczy słuchać ludzi, którzy z nami pracują.

Naukowcy z Uniwersytetu Technologicznego w Queensland udowodnili, że gwar i brak intymności zakłócają aktywność mózgu i powodują zaburzenia koncentracji. Cierpi na tym nie tylko efektywność pracy: zmęczony organizm łatwiej ulega infekcjom i częściej choruje, a absencja pracowników to już wymierna szkoda dla firmy. Nie może więc dziwić, że aż 90% osób, które pracują w open space’ach, narzeka na warunki pracy. Sześciu na dziesięciu skarży się na brak spokojnej przestrzeni, a ponad połowa na brak prywatności.

Niestety, nie wystarczy po prostu zlikwidować otwartych przestrzeni, aby problem zniknął. Klucz do prawdziwego sukcesu leży dwa kroki dalej. Tak, dokładnie dwa.

Pierwszy krok: wdrożenie programu wellness

Pierwszym krokiem jest zrozumienie strategii wellness, czyli tzw. fizycznego dobrostanu pracownika. Polega ona na stworzeniu takich warunków w biurze, żeby praca sprawiała przyjemność. Ważny jest nie tylko układ przestrzeni, ale również kolory, dźwięki, dobre światło, odpowiednia temperatura oraz elementy wyposażenia. Dobrze zorganizowane biuro powinno też mieć jasno wyznaczone przestrzenie: osobne do pracy w skupieniu, inne do intensywnej pracy zespołowej lub spotkań. Nie wolno też zapominać o miejscach naturalnej integracji zespołu.

Ważne, żeby taki podział przebiegał według potrzeb, a nie według hierarchii. Im bardziej otoczenie będzie dopasowane do ludzi, którzy w nim pracują, tym większa będzie ich efektywność, kreatywność i innowacyjność. Wniosek jest taki, że inteligentna przestrzeń pracy jest po prostu bardziej efektywna. Badania są jednoznaczne – przyjazne otoczenie może wpłynąć na wzrost efektywności aż o 12,5%, źle dopasowane może natomiast zredukować wydajność pracy nawet o 17%.

Nic więc dziwnego, że już trzy czwarte korporacji pracuje nad wdrożeniem programów wellness. A jeśli w jej tworzenie zaangażowani zostaną pracownicy – efekty mogą być błyskawiczne i naprawdę korzystne. Zespół szybciej przyzwyczaja się do zmian, podpowiada kreatywne rozwiązania i utożsamia się z nową przestrzenią, gdy zostaje zaangażowany w proces. Projekty aranżacji przestrzeni biurowej, w których zastosowano efektywne zarządzanie zmianą, okazały się sześć razy skuteczniejsze w osiąganiu celów biznesowych niż te, w których ten element pominięto! Trudno przejść obojętnie obok takich wyników.

Drugi krok: zastosowanie filozofii wellbeing

Jednak wellness to nie tylko architektura i aranżacja wnętrza. Żeby wyzwolić w ludziach motywację do wykorzystania pełni zdolności, potrzeba jeszcze szczypty ekonomii, psychologii społecznej, biznesu i technologii. To jest właśnie krok drugi – filozofia wellbeing, która dotyczy tzw. dobrostanu mentalnego. Jej wyznacznikiem jest activity based thinking, czyli elastyczne myślenie i uwzględnianie nawyków zachowań w nowoczesnej przestrzeni.

Przyjazna firma musi uwzględniać potrzeby pracowników i reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Jak choćby na to, że co trzeci pracownik, odpowiedzialny za rozwój firmy, najczęściej pracuje poza biurem. W erze pracy zdalnej oraz mobilności trzeba zadbać, by dostępne narzędzia i warunki taki model ułatwiały i wspierały. Tym bardziej że elastyczność podnosi poziom satysfakcji z pracy. Deklaruje ją 60% osób pracujących w ten sposób. To o 16 punktów więcej niż globalna średnia.

CBRE prowadzi również badania pod hasłem „praca, moc, energia”, które prezentują obraz kondycji pracowników w aspekcie aktywności fizycznej, odżywiania, umiejętności odpoczywania oraz stanu emocjonalnego. Te wszystkie aspekty mają duże znaczenie w czerpaniu satysfakcji z pracy. Dlatego w ramach strategii łączącej wellness i wellbeing warto wykorzystać kilka sprawdzonych już na świecie rozwiązań:

  • Edukacja na temat zdrowego i zbilansowanego odżywiania, co dla wielu osób jest ważnym elementem stylu życia.

  • Organizacja szkoleń na temat wpływu odżywiania na poziom energii do działania oraz pracę mózgu.

  • Konkursy na najbardziej aktywne zespoły w firmie.

  • Szkolenia i konsultacje indywidualne w miejscu pracy z fizjoterapeutą, trenerem personalnym lub specjalistą ds. ergonomii.

  • Prowadzenie szkoleń dla pracowników na temat efektywnych przerw w pracy oraz sposobu organizacji pracy, który uwzględnia indywidualne rytmy dobowe.

Instytut Gallupa i technologiczno‑medyczna firma Sharecare na podstawie wieloletnich badań opracowały też specjalny wskaźnik – Well‑Being Index, który składa się z pięciu kluczowych elementów:

  • purpose – poczucie celu i satysfakcji z pracy,

  • social – dobre relacje i przyjazna atmosfera,

  • financial – zadowolenie z wynagrodzenia,

  • community – świadomość bycia częścią zespołu,

  • physical – zdrowie i dobra kondycja.

Jeśli zespół pod każdym z tych punktów może się podpisać – nie tylko będzie bardziej kreatywny i wydajny, ale również praca będzie sprawiała mu większą przyjemność. A zaangażowani pracownicy są w stanie podnieść wartość generowanych zysków organizacji o 20%! Firmy, które potrafią stworzyć warunki dla wysokiego poziomu zaangażowania, wygrywają też w wojnie o talenty. I zwyciężają na rynku – bo doświadczają efektu kuli śnieżnej: zaangażowani pracownicy przyciągają (jak magnes) innych, a to już prosta droga do kultury zaangażowania w całej firmie. Warto więc posłuchać, o jakim miejscu pracy marzą!

Małgorzata Niewińska

Head of Change Management, Workplace Strategies w CBRE.


Najpopularniejsze tematy