Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze

Skuteczna komunikacja wizji: recepty światowych liderów

1 listopada 2009 6 min czytania
Marta Karwacka
Robert Karaszewski
Skuteczna komunikacja wizji: recepty światowych liderów

Streszczenie: Współczesne warunki funkcjonowania w globalnej wiosce wymuszają komunikowanie się za pośrednictwem e-maili lub telekonferencji. W artykule przedstawiono, czy współcześni przywódcy dostosowali się do tych odmiennych form kontaktu.

Pokaż więcej

Komunikowanie celów, kreowanie wizji oraz inspirowanie i pobudzanie do działania to – według ponad 200 liderów największych korporacji świata – najważniejsze zadania współczesnych przywódców biznesowych. Każdy z tych obszarów wymaga opanowania przez menedżerów sztuki skutecznego transferu wizji do podwładnych. Przy okazji przekrojowych badańIndeks górny 1 poświęconych przywództwu w największych korporacjach sprawdziliśmy, które z dostępnych dziś liderom metod komunikacji z pracownikami uznają za najskuteczniejsze. Analizowaliśmy też różnice między opiniami przedstawicieli firm japońskich i zachodnich.

Potęga kontaktu bezpośredniego

Kiedyś jedyną możliwością komunikowania się z ludźmi był kontakt bezpośredni. Obecnie, zwłaszcza w środowisku globalnego biznesu, ta jego forma jest niejednokrotnie niemożliwa, dlatego masowo wykorzystuje się instrumenty pozwalające na szybki kontakt pośredni. Warunki funkcjonowania w globalnej wiosce wymuszają na uczestnikach rynku komunikowanie się za pośrednictwem e‑maili lub telekonferencji. Czy współcześni przywódcy dostosowali się już do odmiennych form kontaktów? Można powiedzieć, że zdecydowanie tak, ale zasadnym jest postawienie pytania, w jakim stopniu i czy w ogóle komunikacja pośrednia przewyższa bezpośrednią. Zanim jednak zaprezentujemy opinie liderów biznesu na temat tych dwóch form kontaktu, chcemy zwrócić uwagę na dość trudną – w kontekście bezpośredniego komunikowania się z pracownikami – sytuację współczesnych szefów korporacji. Uzyskane wyniki badania wskazują, że choć bezpośredni kontakt jest preferowaną formą komunikowania się z podwładnymi, może być wykorzystywany jedynie w ograniczonym zakresie. 62,62% top managementu bezpośrednio wpływa na niewielu, bo nie więcej niż 50 pracowników. Jednocześnie decyzje każdego z 53,88% liderów największych korporacji świata w sposób pośredni wpływają na ponad 10 tysięcy pracowników. Trudno zatem wyobrazić sobie bezpośredni kontakt z wszystkimi podwładnymi.

Wyniki badania wyraźnie wskazują jednak, że liderzy największych korporacji świata starają się korzystać z wszelkich dostępnych form bezpośredniego kontaktu ze swoimi pracownikami. Największą popularnością cieszą się zebrania – jako transfer wizji służą blisko 65% respondentów (patrz ramka Skuteczne metody transferu wizji). Jednak zebrania ze względu na swoją specyfikę nie pozwalają docierać do szerszych rzeszy pracowników, dlatego też przedstawiciele najwyższego kierownictwa w większości przypadków korzystają ze spotkań z załogą pozwalających na przekazywanie nie tylko treści tworzonych założeń, ale również towarzyszących im pozytywnych emocji.

Skuteczna komunikacja wizji: recepty światowych liderów

Skuteczna komunikacja wizji: recepty światowych liderów

Pomimo że żyjemy w epoce wysoce rozwiniętych form komunikacji, uzyskane wskazania jednoznacznie podkreślają wyższość kontaktów bezpośrednich nad pośrednimi. Zdecydowanie mniej obciążające niezwykle napięty grafik prac liderów korporacji metody komunikacji pośredniej, takie jak intranet czy biuletyny korporacyjne, uzyskały niższe noty niż zebrania i spotkania z załogą.

Pomimo że żyjemy w epoce wysoce rozwiniętych form komunikacji, uzyskane wskazania jednoznacznie podkreślają wyższość kontaktów bezpośrednich (zebrania i spotkania z załogą) nad pośrednimi (intranet czy biuletyny korporacyjne).

Na uwagę zasługuje tu również brak znacznych rozbieżności poglądów liderów korporacji japońskich z pozostałymi, biorącymi udział w badaniu, przedstawicielami najwyższego kierownictwa. Zdecydowane różnice występują jedynie w przypadku oceny spotkań okolicznościowych i cyklicznych wizyt w oddziałach. Rozkład wyników wskazuje, że Japończycy zdecydowanie preferują przekazywanie założenia wizji w trakcie spotkań okolicznościowych, podczas gdy pozostali liderzy korzystają zdecydowanie częściej z wizyt cyklicznych. W znacznym stopniu wynika to ze specyficznej kultury japońskiej, która nadaje tego typu spotkaniom bardzo wysoką rangę. Dlatego też wykorzystanie tej płaszczyzny bezpośredniej komunikacji zapewnia zdecydowanie skuteczniejszą absorpcję tak niezwykle ważnych informacji. Z kolei ewaluacja skuteczności metod pośredniego transferu wizji nie wskazuje na występowanie istotniejszych różnic.

Ujednolicenie przekazu

Mimo że większość największych korporacji świata to organizacje transnarodowe, a wiele z nich można uznać nawet za podmioty globalne, to w procesie tworzenia wizji stosują rozwiązania zunifikowane, jednoznacznie zrozumiałe dla wszystkich pracowników, lub też w ogóle nie uwzględniają kwestii różnorodności kulturowej. Jedynie niespełna 10% respondentów wskazało, że wizja podlega modyfikacji w zależności od grupy, do której jest kierowana. Co ciekawe, korporacje japońskie, które wzrastały na gruncie bardzo specyficznej i odmiennej od reszty świata kultury przesiąkniętej wpływem filozofii zen, konfucjonizmu i założeń kodeksu bushido, wykazują się mniejszą niż w przypadku pozostałych organizacji skłonnością do tworzenia rozwiązań uwzględniających różnice kulturowe. Taka postawa jest z pewnością wynikiem bardzo wysokiej oceny japońskiej kultury organizacyjnej i przekonania o jej wyższości, która jest tak charakterystyczna nie tylko dla japońskich przywódców, ale również dla szeregowych pracowników.

***

Mimo szybkiego rozwoju coraz doskonalszych metod komunikacji pośredniej większość liderów, nawet bardzo wielkich organizacji, wciąż za najskuteczniejszą metodę transferu wizji i celów uważa kontakt bezpośredni z podwładnymi. Widoczne jest to zwłaszcza w przesyconych duchem wspólnoty korporacjach japońskich.

  1. Badanie zostało zrealizowane przez prof. dr. hab. Roberta Karaszewskiego na przełomie lat 2006/2007. Badaniem zostali objęci liderzy 2000 globalnych korporacji określonych na podstawie listy Forbes Global 2000 z roku 2006, która obejmuje 2000 największych korporacji świata. Badanie składało się z dwóch części: (1) wysłanie drogą pocztową kwestionariuszy bezpośrednio do prezesów zarządów 2000 największych korporacji świata, tworzących objętą nim zbiorowość, a po upływie dwóch miesięcy od wysyłki listów do korporacji, które nie udzieliły odpowiedzi, przesłanie monitów i umożliwienie im wzięcie udziału w badaniu on‑line (przy użyciu tego samego instrumentu badawczego w wersji elektronicznej). W obu przypadkach wykorzystano kwestionariusze ankiety przetłumaczone zarówno na język angielski, jak i na japoński; (2) przeprowadzenie dyskusji z przedstawicielami korporacji oraz ekspertami zajmującymi się prowadzeniem programów rozwoju kompetencji przywódczych, co miało zweryfikować wnioski wynikające z analizy danych zebranych w pierwszej części badania. Zwrotność kwestionariuszy osiągnięto na poziomie 11,1%.

Pobierz artykuł pdf niezabezpieczony

Pobierz artykuł pdf zabezpieczony

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!