Choć pierwsze skojarzenia z firmą Sii to outsourcing wysokiej klasy usług IT i inżynieryjnych, to spółka ma do zaoferowania znacznie więcej.
Sii realizuje zaawansowane technologicznie projekty dla ponad 200 klientów z całego świata, działających w wielu sektorach – od finansów, hi‑tech, przez energetykę, media, automotive, FMCG czy Public, po tytułowe Telco. Sii stawia nie tylko na kompetencje technologiczne, które są rozwijane w dedykowanych centrach kompetencyjnych, ale również oferuje dedykowane rozwiązania spełniające potrzeby konkretnych sektorów. Wśród nich e‑KRK dla Ministerstwa Finansów czy chociażby interface do komunikacji z Krajową Izbą Rozliczeń dla banków. W najbliższych planach jest dalsza ekspansja w branży Telco.
Partnerem materiału jest firma Sii:
Jakie są więc plany Sii dotyczące rozwoju usług z Telco?
Jerzy Bartman, dyrektor Business Unit Telco & Industry w Sii Polska: Nasza oferta to efekt 10 lat doświadczeń w realizacji projektów dla największych operatorów komórkowych oraz firm telekomunikacyjnych w Polsce i za granicą oraz ekspertyzy w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań IT. Dla naszych klientów nie chcemy być zwykłym dostawcą usług, a partnerem, który rozumie ich bolączki, jest w stanie stworzyć rozwiązanie dostosowane do specyficznych potrzeb rynku, ale również indywidualnych zapotrzebowań klientów.
Strategicznie chcemy realizować projekty e2e oraz działać na rynkach zagranicznych. W tym celu będziemy wzmacniać nasze kompetencje w obszarach specyficznych dla operatorów telekomunikacyjnych, dotyczących OSS i BSS. Wszystko to w oparciu o zwinne zarządzanie projektami. Stawiamy na agile w naszych realizacjach. Model agile – oczywisty kierunek rozwoju naszej oferty (skutecznie już realizowany w innych branżach) – ideowo jest najbliższy temu, co Sii robi. Warto zwrócić uwagę na fakt, że coraz więcej telekomów idzie w kierunku DevOps, zresztą – jak pokazują ostatnie doświadczenia telekomów w dużych waterfallowych transformacjach – agile czy dalej DevOps jest często najefektywniejszą metodą rozwoju. Na pewno będziemy również mocno promować także nasze kompetencje w zakresie testów. Mamy tu ogromne doświadczenie oraz jesteśmy w stanie szybko zmobilizować bardzo duże zespoły o odpowiednich kompetencjach.
Operatorzy, szukając nowych pomysłów na biznes, coraz częściej potrzebują rozwiązań całościowo spinających bazową warstwę telekomunikacyjną ze złożonym (często wirtualizowanym) stosem informatyczno‑aplikacyjnym. Sii jest idealnym partnerem dla telekomów w tych przedsięwzięciach. Przede wszystkim naszą przewagę konkurencyjną budują nasze centra kompetencyjne. Są to jednostki, do których zatrudniamy wysokiej klasy ekspertów. To także miejsca, gdzie koncentrujemy się na zaawansowanych technologiach. W oparciu o tak zbudowane Centers of Excellence prowadzimy rozliczne projekty na światowym poziomie dla zróżnicowanych klientów, od Kanady i USA, przez Europę Zachodnią, po Japonię. Aktualnie w strukturach Sii mamy 11 takich specjalistycznych centrów kompetencyjnych, specjalizujących się wybranych technologiach, mamy więc sporo kompetencji i zalet jako dostawca usług IT.
Jakie były dotychczasowe doświadczenia Sii w Telco?
J.B.: W mniejszym lub większym stopniu współpracujemy ze wszystkimi MNO w Polsce. Dość ważny krok w rozwoju usług telekomunikacyjnych miał miejsce dwa lata temu, kiedy Sii przejęło polski oddział firmy Sofrecom – informatyczne ramię Orange.
Pod kątem modeli współpracy praktycznie 50% naszej aktywności to usługi w modelu Managed Services, w pozostałej części największy udział mają Staffing oraz Team Leasing. Obecnie u części operatorów nasi eksperci odpowiadają za Release Management czy integrację systemów wspierających B2B. Oprócz tego mamy kompetencje w systemach i technologiach uniwersalnych dla różnych branż: CRM, BI, Big Data, EAI, ERP.
Co natomiast z samą branżą? Jakie wyzwania czekają teraz Telco?
J.B.: Wyzwań jest bardzo dużo, od lat notowany jest spadek ARPU, szczególnie w obszarze głos i SMS, oraz pojawia się problem z uzupełnieniem tego spadku przez usługi transmisji danych. Według spółki, w dużej mierze „winę” za to ponoszą OTT (np. Skype, WhatsApp, Netflix etc.), które po prostu ogrywają telekomy w walce o pieniądze klientów. Do tego dochodzą spadki dochodów wynikające z regulacji (zniesienie roamingu w UE, zmniejszenie lub zniesienie opłat za zakończenie połączeń – MTR). Oczywiście jest też cały ogrom potencjalnych możliwości – szczególnie związanych z Digital Transformation, przenoszeniem rozwiązań w chmurę i cały obszar IoT. Istnieje jednak ryzyko, że telekomy będą musiały ponieść ogromne inwestycje kapitałowe w kolejne technologie szerokopasmowe, takie jak 5G czy wirtualizacja sieci (NFV, CORD), nie będą zaś głównymi beneficjentami bumu IoT. Wszystko zależy od tego, czy operatorzy będą w stanie zbudować odpowiednie ekosystemy.
Spójrzmy na ten temat z nieco innej strony – dlaczego firmy decydują się na współpracę z takimi firmami jak Sii? Po co im to wszystko?
J.B.: Wielu operatorów ma przestarzałe
systemy IT, ciągle zdarza się, że część prac wykonywana jest wręcz ręcznie. Telekomy zdają sobie sprawę, że zmiany są konieczne. Sii ma dużo do zaoferowania: bardzo szerokie kompetencje, elastyczne podejście do modelu dostarczania, doświadczenia zebrane u różnych klientów. Podobne rzeczy mogą o sobie powiedzieć inne firmy. Są jednak cechy, które są charakterystyczne dla Sii: spółka jest bardzo stabilna, ma ugruntowaną pozycję oraz od lat pozytywne wyniki, płaską strukturę z szybką ścieżką decyzyjną i dzięki temu może szybko reagować na nową sytuację na rynku, zmiany w projekcie czy nagłe potrzeby klienta.
Kluczem do naszego sukcesu jest doświadczenie, elastyczność, wiedza ekspercka w obszarze samego IT, jak i Telco oraz obecność centrów kompetencyjnych. Ale to nie wszystko – na rynku wyróżniają nas przede wszystkim zadowoleni pracownicy. Tworzymy wspólnie najlepsze miejsce pracy – komfort i satysfakcja inżynierów pracujących w Sii są dla nas bardzo ważne. Trzy razy z rzędu otrzymaliśmy nagrodę Great Place to Work, co potwierdza, że zmierzamy w dobrym kierunku. Dla nas istotne jest to, żeby każdy pracownik oprócz kompetencji technicznych podzielał również naszą pasję do nowych technologii. Hasłem, które towarzyszy nam w Sii, jest „Passion for Technology, Passion for fun”. Aspekt ludzki zawsze będzie dla nas najważniejszy.
Stawiamy także na transparentność – długofalowo podejście to zawsze przynosi sukces. Uczciwość firmy budowana jest przez przejrzystość zasad obowiązujących w Sii. Dlatego Sii nie ukrywa, że celem działalności jest zysk i transparentnie określa swój cel. Sii zdaje sobie sprawę, że przychody rosną tylko wówczas, gdy klient i pracownicy będą zadowoleni, więc zdecydowanie bierze te aspekty pod uwagę w swojej działalności.
Jakie są nasze dalsze plany? Będziemy pozycjonować się dalej jako ekspert technologiczny, który zna potrzeby rynków i klientów, ma wiele do zaoferowania dzięki centrom kompetencyjnym i dopasowanej ofercie sektorowej. Przed nami dalsza ekspansja – głównie czekają nas podbój zagranicy, nowe projekty i nowi zdobyci klienci.
W takim razie życzymy powodzenia Sii i podboju kolejnych rynków.