Sklep internetowy to obecnie niemal obowiązkowe uzupełnienie tradycyjnego biznesu, a coraz częściej także główny kanał sprzedaży dla coraz większej liczby przedsiębiorstw działających w obszarze handlu detalicznego i hurtowego. Już ponad połowa polskich internautów kupuje w sieci. I nic dziwnego, skoro na rynek pracy wchodzą coraz młodsze pokolenia „cyfrowych tubylców”. Ale e‑handel zmienia się nie tylko z powodu coraz liczniejszych rzesz e‑konsumentów. Również dlatego, że mają oni coraz większą świadomość zalet i wad dostępnych w internecie produktów. To dla przedsiębiorców ogromne wyzwanie.
Rosnące znaczenie e‑handlu sprawia, że przedsiębiorcy muszą uczyć się walczyć o klientów, dostarczając im towary wyższej jakości, robiąc to coraz szybciej, z coraz większą dbałością o ich wygodę. Powinni zatroszczyć się o integrację wielu kanałów sprzedaży, tak aby doświadczenie klienta w kontakcie z marką było jednolite i jak najlepsze, niezależnie od tego, jaką formę zakupu konsument wybiera. Muszą ponadto zabiegać o pozyskiwanie nowych i utrzymanie istniejących klientów, pamiętając o nieustannym poszerzaniu oferty, skracaniu czasu dostawy i wprowadzaniu nowych form płatności. Najważniejsze dla przedsiębiorców działających w branży e‑commerce jest jednak dokładne poznanie klienta.
Polski rynek e‑commerce od wielu lat monitoruje firma badawcza Gemius. Co roku wraz Izbą Gospodarki Elektronicznej przygotowuje obszerny raport przedstawiający trendy rynkowe, profile klientów sklepów internetowych oraz ich zwyczaje zakupowe.
Najnowszy raport ukazał się w listopadzie 2017 roku. Jednak firma Gemius prowadzi też na bieżąco analizy ruchu internetowego na stronach firm działających w obszarze e‑handlu. Oto najważniejsze wnioski wyłaniające się z ostatniego raportu i z poprzednich opracowań oraz z danych zbieranych na bieżąco w sieci.