Richard Branson, popularny brytyjski przedsiębiorca, w autobiografii Losing My Virginity wywrócił do góry nogami znany slogan mówiący o tym, że najważniejszy jest klient. „Wszystko jest na odwrót – napisał – najważniejszy jest pracownik, bo zadowolony pracownik zadba, aby klient był zadowolony. Jeśli klient jest zadowolony, rośnie sprzedaż, więc na końcu zadowolony jest akcjonariusz”. Tę opinię potwierdza raport Deloitte Trendy HR 2017. Zmiana zasad w erze cyfrowej.
Badanie wyraźnie pokazało, że ludzie szybko przyswajają nowe technologie, gorzej jednak radzą sobie z tym firmy. I to powinno się zmienić. HR musi postawić pracownika w centrum i dostosować się do jego oczekiwań. Powinien zacząć inaczej myśleć o swojej roli – czerpać z doświadczeń marketingowych, pracować zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami zespołów i dostosowywać wszystkie systemy do każdego etapu cyklu życia zawodowego pracownika, korzystając z narzędzi technologicznych.
Nowe wyzwania oznaczają dla wielu działów HR konieczność skorygowania kierunków działania i skierowania uwagi na wyzwania w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim. Nie chodzi tylko o dostosowanie struktury HR pod kątem efektywności dostarczania usług i doskonałości w realizacji programów rozwijania talentów, ale o ukierunkowanie na doświadczenie pracownika, jego wydajność, a także na nowe aspekty pracy samej w sobie, stanowisk i projektowania struktur.