Poszczególne pokolenia obecne na rynku pracy mają z sobą więcej wspólnego, niż pozornie wynika z raportów HR‑owych, choć wcale nie oznacza to, że potrzeby pracowników są takie same. Różnice między nimi nie wynikają jednak z daty urodzenia.
Baby boomers, X, Y, Z – wiek przedstawicieli poszczególnych pokoleń obecnych na rynku pracy to tylko liczba. Tego zdania są autorzy raportu Diversity in the Workplace firm JLL oraz Skanska. Jak wynika ze opracowanych przez nich danych, to wcale nie różnice pokoleniowe określają, jakiego biura oczekują pracownicy i w jakim biurze czują się najbardziej zmotywowani do pracy.
Firmy JLL i Skanska przebadały przedstawicieli czterech pokoleń obecnych na rynku pracy: baby boomers (urodzeni mniej więcej w latach 1946–1964), pokolenia X (1965–1979), pokolenia Y (1980–1994) oraz najmłodszego z nich pokolenia Z, do którego zaliczono osoby urodzone około roku 1995 lub później. Wszystkim zadano pytania o oczekiwania dotyczące przestrzeni do pracy, w której czują się najbardziej komfortowo oraz są najbardziej kreatywni. Przekrojowa analiza wyników wykazała, że dla reprezentantów poszczególnych pokoleń w biurze ważne są niemal te same kwestie. Praktycznie identyczny odsetek wskazywał na znaczenie środowiska do pracy (rozumianego jako miejsce m.in. z dostępem do naturalnego światła czy klimatyzacji), obecność przestrzeni relaksu w biurze (zobacz ramkę Preferencje dotyczące wyglądu biura – pokolenia).
...