Zmiana charakteru audytu z pasywnego na aktywno‑doradczy poprawi wizerunek i jakość współpracy. Dlatego właśnie w tym kierunku, według przedsiębiorców, powinien podążać współczesny audyt finansowy.
Trzecia edycja badania na temat audytu finansowego w przedsiębiorstwach przeprowadzona przez ICAN Research pokazuje, że przedsiębiorstwa nadal bardzo wysoko oceniają wartość audytu i równie wysoko jakość usług świadczonych przez firmy audytorskie. Jednak w ostatniej edycji oba wskaźniki nieco spadły. W 2012 roku aż 92% badanych stwierdziło, że audyt jest ważną wartością dodaną dla przedsiębiorstwa, natomiast w 2013 wskaźnik ten spadł o 7 pkt proc. Podobnie wygląda sprawa jakości świadczonych przez firmy audytorskie usług – wskaźnik spadł z 88% w 2012 roku do 80% w bieżącym. Przypuszczalnie ten trend wiąże się ze, stwierdzonym w badaniu, spadkiem wpływu przeprowadzanych audytów na rozwiązywanie problemów operacyjnych i strategicznych o 9 pkt proc.
W tej sytuacji istotne jest wytyczenie kierunków rozwoju usług audytu finansowego oraz wskazanie sposobów podnoszenia jego wartości dla przedsiębiorstw.