Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Pracownik w nowej rzeczywistości

Rynek pracy, jaki znamy, odchodzi w przeszłość. Przemiany technologiczne, demograficzne czy społeczne wymuszają nieodwracalne zmiany sposobu, w jaki wykonujemy codzienne obowiązki. Te tendencje muszą znaleźć odzwierciedlenie w przestrzeni do pracy. Najlepiej na tę potrzebę odpowiadają biura serwisowane.

Partnerem materiału jest Business link.

Nie da się zatrzymać przemian na rynku pracy. Automatyzacja, robotyzacja i sztuczna inteligencja będą w coraz większym stopniu zmieniać sposób, w jaki wykonujemy nasze codzienne obowiązki. Chociaż zmian nie sposób uniknąć, można się do nich przygotować. Warto zacząć od spojrzenia na nadchodzące przemiany z odpowiedniej perspektywy. Rosnące wykorzystanie nowoczesnych technologii wcale nie musi być zagrożeniem. Mimo początkowych obaw upowszechnienie telewizji wcale nie doprowadziło do upadku kina czy radia, a samolot nie pogrzebał przemysłu motoryzacyjnego. Nowoczesne wynalazki doprowadziły jednak do istotnych przemian społecznych. Podobnie może być także w przyszłości, gdy upowszechnienie automatyzacji czy sztucznej inteligencji zwiększy znaczenie niszowych dziś zawodów takich jak choćby Cyber‑Urban Analyst, Data Analyst, AI Growth Manager, Personal Data Broker czy VR Tours Creator.

Za sprawą pokoleń Y i Z, najmłodszych na rynku pracy, do lamusa odchodzi powszechny dziś model nauczania koncentrujący się na maksymalizacji wydajności, a więc minimalizowaniu błędów. Zamiast tego przestarzałego modelu potrzebujemy – i będziemy potrzebować w coraz większym stopniu – efektywnej nauki, a więc procesu gratyfikującego współpracę, dyskusję, eksperymenty, wyciąganie wniosków z porażek czy przekazywanie wiedzy innym. Celem ma być tworzenie wiedzy, a nie jej gromadzenie. Tak wykształcone pokolenie zdecydowanie skuteczniej i odpowiedzialniej wejdzie w rolę kreatora, będącego w opozycji do znacznie bardziej biernego konsumenta. Ta tradycyjna dychotomia nie zostanie zmieniona, przeobrażeniu natomiast mogą ulec kompetencje i umiejętności osób kreatywnych, będących motorem zmian społecznych.

Kurs na elastyczność

Trendy w zawrotnym tempie zmieniające współczesny rynek pracy muszą znaleźć odzwierciedlenie w warunkach, w jakich pracownicy jutra będą realizować swoje codzienne zadania. Wciąż popularne w wielu korporacjach biura na planie otwartym (open space) zapełnione równo ustawionymi rzędami biurek to dziedzictwo sposobu pracy, jaki popularny był w Stanach Zjednoczonych od lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku. Obecnie w cenie jest przede wszystkim szeroko rozumiana elastyczność, co w firmowej codzienności przekłada się na rosnącą popularność zwinnych metodyk realizacji zadań. Odzwierciedleniem elastyczności w biurowej przestrzeni jest biuro serwisowane. Udział tego typu przestrzeni w ofercie nieruchomości biurowych konsekwentnie rośnie od kilku lat. Jak wynika z danych CBRE, firmy zajmującej się zarządzaniem nieruchomościami komercyjnymi, tylko w ubiegłym roku wynajęto w Warszawie aż 92 tys. mkw. biur serwisowanych i coworkingowych.

Wbrew powszechnej jeszcze niedawno opinii tego typu powierzchnia do pracy to oferta atrakcyjna nie tylko dla najmniejszych firm i freelancerów. Takimi biurami interesują się coraz częściej także korporacje, które również coraz bardziej doceniają zalety elastyczności. Częściowo za zainteresowanie tej grupy najemców coworkingiem odpowiada sytuacja na rynku. Pozornie znalezienie atrakcyjnego biura nie powinno być trudne. W samej Warszawie – według danych CBRE – łączny zasób powierzchni wyniósł na koniec ubiegłego roku aż 5,461 mln mkw., a w budowie znajduje się szereg atrakcyjnych nieruchomości w rejonie ścisłego centrum stolicy czy na tzw. biznesowej Woli. Jednocześnie są to obiekty, z których wiele zostanie oddanych do użytku dopiero w przyszłym roku – w Warszawie może wówczas przybyć nawet ponad 500 tys. mkw. Tymczasem firmy, które właśnie teraz renegocjują umowy lub potrzebują znacznej przestrzeni, nie mają zbyt dużego wyboru. Powierzchnia biurowa na rynku jest bowiem mocno rozproszona. Zapotrzebowanie na atrakcyjną przestrzeń najlepiej prezentują wskaźniki pustostanów. Jak wyliczają eksperci CBRE, w stolicy średni odsetek niewynajętej powierzchni wyniósł na koniec minionego roku zaledwie 8,7%, ale w centralnej części miasta już 5,4%. Mimo dużego wolumenu przestrzeni biurowej znalezienie potrzebnej powierzchni w Warszawie i innych dużych miastach wcale nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać.

Na naszym kontynencie najwięcej elastycznych biur przybywa w Europie Zachodniej, np. w Niemczech. Polska również zalicza się do krajów, w których to rozwiązanie cieszy się coraz większą popularnością, a na rosnący popyt rynek odpowiada wzrostem podaży. Jeśli za miernik potencjału tej niszy rynkowej przyjąć Stany Zjednoczone, to można założyć, że popularność biur elastycznych będzie szybko rosnąć. Według niektórych wyliczeń w ciągu ostatnich dwóch lat elastyczna powierzchnia biurowa w Stanach Zjednoczonych urosła aż o 20%.

Wiele zatem wskazuje na to, że biura elastyczne będą stanowić stały element rynku. Imponujące tempo jego wzrostu oraz dojrzewanie świadomości klienta korporacyjnego prowadzi do naturalnej segmentacji. Na miejsce rynkowe przestrzeni do pracy wpływają m.in. takie czynniki jak: obsługa, lokalizacja, cena, rozmiar sieci biur, możliwości instalacji dużych zespołów, charakter miejsca, profil klientów. Business Link skupia się na segmencie premium, dla którego kluczowymi elementami są obsługa klienta, prestiżowa, doskonale skomunikowana lokalizacja, wystrój oraz elastyczne warunki najmu i wykorzystania. Mottem Business Link jest Work Perfectly Designed. W związku ze zmieniającymi się wymaganiami rynku wychodzimy naprzeciw potrzebom klienta na trzech płaszczyznach: dopasowania do użytkownika, dopasowania do decydenta i pracodawcy oraz dopasowania do firmy.

Pracodawca przyszłości

Przeprowadzane w ostatnich latach badania rynku nieruchomości nie pozostawiają wątpliwości, że jesteśmy u progu dużych zmian. Postępujące zagęszczanie globalnej wioski i automatyzacja wywołują obawy dotyczące tego, jak za kilka lat będzie wyglądała nasza praca, pod warunkiem (czego niektórzy się obawiają) że w ogóle będziemy ją mieli. Strach przed zmianą, jakkolwiek naturalny, powinniśmy uznać za zbędny, ponieważ maszyny wielokrotnie zastępowały ludzi w pracy, co nie doprowadziło do powszechnej zagłady.

Co powinien zrobić pracodawca, aby dostosować się do zmian lub nawet je uprzedzić? Jednym z fundamentalnych wyzwań stojących przed rynkiem (szczególnie w krajach będących miejscem lokowania outsourcingu usług biznesowych) jest zbudowanie atrakcyjności w oczach pracownika, który oczekuje elastyczności.

Jednym z rozwiązań proponowanych przez korporacje jest elastyczna polityka dotycząca miejsca i czasu pracy. To potencjalnie atrakcyjne rozwiązanie ma też wady – pracownik ponosi większe koszty związane z utrzymaniem domu lub mieszkania, zaburzona zostaje też równowaga między życiem prywatnym i zawodowym. Elastyczne przestrzenie biurowe dają pracodawcy i pracownikowi zupełnie nowe możliwości. Menedżer firmy może łatwiej planować projekty i przetargi. Pracownika łatwiej zachęcić, dając mu możliwość wyboru – czy chce pracować w domu, czy w usytuowanym w samym centrum biurze o wysokim standardzie. Dlatego coraz częściej rozmawiamy z klientem‑pracodawcą, który w elastycznej przestrzeni pracy widzi podstawę wartości swojej oferty, bazę dla dodatkowych świadczeń ujętych w ramach propozycji wartości pracodawcy (EVP).

*Jarosław Bator, dyrektor zarządzający, Business Link*

Elastyczność to zobowiązanie

Elastyczność biur serwisowanych oznacza również ciągłą pracę nad ich udoskonalaniem. Sukces wiodących sieci biur uzależniony jest od systematycznej pracy nad ulepszeniem przestrzeni, projektów, jak również narzędzi towarzyszących obsłudze biura. Business Link dba o komunikacje? z klientem przy wykorzystaniu aplikacji mobilnej i newsletterów. Stosuje też tzw. media walle czy ekrany na ekspresach do kawy. Bada stopień natężenia ruchu i wykorzystania przestrzeni przez klientów. Podkreślamy również kwestie użyteczności całego budynku, takie jak ekologiczność, nowoczesne rozwiązania klimatyzacyjne, dostęp do pryszniców, parkingu, sąsiedztwo punktów gastronomicznych i centrów komunikacyjnych. Najważniejszym elementem relacji z klientem jest obsługa – Business Link szczyci się najliczniejszym zespołem obsługi na rynku.

Ten tekst jest częścią projektu Biura: nowa definicja przestrzeni. Architektura. Design. Komfort pracy. Funkcjonalność przestrzeni i efektywność pracowników. Podpowiadamy, co warto zmienić w otoczeniu biurowym, by codzienna praca była bardziej efektywna i przyjemna. Odkrywaj i zmieniaj swoje biuro »

Grupę docelową Business Link stanowią przede wszystkim wysokiej klasy profesjonaliści, dlatego specyfika naszych biur jest dostosowana do ich potrzeb. Zadbaliśmy o ekskluzywny wystrój wnętrz, które na pierwszy rzut oka przypominają elegancki hotel. Dzięki temu klienci Business Link mają poczucie funkcjonowania w prestiżowej przestrzeni o elitarnym charakterze. Naszym priorytetem jest obsługa w standardzie premium, dlatego zapewniamy obsługę gości naszych klientów czy też serwisowane sale spotkań. Biura Business Link nie są przestrzenią z pojedynczymi biurkami do wynajęcia, ale miejscem spotkań talentów – niczym zmaterializowana pod jednym adresem sieć kontaktów z LinkedIn. Jednocześnie sieć tę wspierają nowoczesne rozwiązania, takie jak aplikacja Business Link pozwalająca kontaktować się z obsługą, innymi najemcami czy rezerwować pomieszczenia na spotkania.

Zacieśnianie relacji

W ciągu roku w biurach Business Link High 5ive w Krakowie pracował już niemalże tuzin firm branży HR. Jedną z nich jest Collabera, jeden z największych oraz najważniejszych globalnych podmiotów zajmujących się wyszukiwaniem talentów do projektów informatycznych. Przedsiębiorstwo to należy do grona naszych pierwszych krakowskich klientów, a nasze przestrzenie elastyczne to jedno z jego ponad 60 biur na świecie. Co najważniejsze, wykorzystanie naszych przestrzeni dało im możliwość zbudowania relacji oraz pozyskanie nowej grupy usługobiorców. Przykład firmy Collabera pokazuje, że w Business Link korzyści wynikające z symbiozy między firmami rekrutacyjnymi i IT są dwojakiego rodzaju.

Bliskość jest najbardziej przyziemną zaletą wynikającą z pracy w jednym biurze ze swoim klientem. Dzięki temu takie firmy jak Collabera uzyskują łatwy dostęp do grona swoich odbiorców, mają możliwość lepszego poznania i przedstawienia swoich usług. Jest to unikatowa sytuacja, ponieważ eliminuje konieczność spotkania się na „neutralnej ziemi” między kontrahentami. W Business Link zalążek przyszłego kontraktu może powstać przy kawie czy w trakcie eventu.

Druga korzyść wynika z wykorzystywania prestiżowych biur jako elementu budowy autorytetu w ramach tworzenia propozycji wartości pracodawcy (EVP). Zapraszając wykwalifikowanego profesjonalistę do ekskluzywnej przestrzeni, firma rekrutująca oraz potencjalny przyszły pracodawca, mający swoje biuro w tym samym miejscu, komunikują swój status oraz budują wiarygodność. Kilka pierwszych godzin spędzonych w Business Link wystarczy, aby przekonać gościa do naszych wartości, tj. najliczniejszej na rynku obsługi, doskonałej lokalizacji oraz współpracy z innymi profesjonalistami.

Jestem przekonany, że relacje między firmami, nie tylko z branży HR i IT, będą coraz bliższe. Natomiast korzyści, jakie daje współpraca podmiotów przywiązanych do profesjonalizmu, będą dodatkową wartością wynikającą z bycia klientem Business Link.

*Jakub Bartoszek, dyrektor sprzedaży, Business Link*

Wygrać pracownika

Najemcy Business Link traktują obecność w tak prestiżowej przestrzeni jako powód do dumy. Jest to element kreowania wizerunku firmy zarówno w oczach klientów, jak i potencjalnych pracowników. Zwłaszcza ten drugi aspekt ma we współczesnej sytuacji rynkowej szczególne znaczenie. Chcąc przyciągnąć najbardziej utalentowanych ludzi, pracodawcy – będący jednocześnie najemcami – nie mogą w nieskończoność rywalizować wynagrodzeniem. Dlatego na atrakcyjne biuro patrzą jak na inwestycję w swoją markę oraz narzędzie wspierające rekrutację. Biuro elastyczne ma dużą przewagę nad tradycyjnymi przestrzeniami do pracy – wygrywa m.in. lokalizacją w atrakcyjnych punktach miasta, wystrojem wnętrz, a także znakomitą obsługą. Stanowi ona zresztą bardzo specyficzny element biura serwisowanego. Pracownicy firm wynajmujących tego typu przestrzeń traktują obsługę jak kolegów z pracy, którzy dostarczają cennego wsparcia technicznego lub pomagają przy opiece nad gośćmi najemców. Całość składa się na unikalne doświadczenie użytkownika (user experience, UX) przesądzające o zadowoleniu z przestrzeni do pracy.

Jednocześnie coraz większe przywiązanie do detali w biurach serwisowanych przekłada się na ciągłe udoskonalanie doświadczenia użytkownika, np. poprzez dbałość o wystrój wnętrz. Pozwala to firmom komunikować prestiż zarówno w stosunku do potencjalnych pracowników, jak i kontrahentów. Odpowiednie biuro to sprawdzone narzędzie budowania wizerunku oraz cenny wyróżnik na rynku.

Duża firma w elastycznym biurze

Przedstawione trendy i cechy biur elastycznych sprawiają, że coraz więcej korporacji decyduje się na wynajęcie w nich przestrzeni. Dostrzegają przy tym cały szereg korzyści płynących z takiego rozwiązania, w tym np. tworzenie pracownikom możliwości wymiany kompetencji i opinii z profesjonalistami reprezentującymi inne organizacje. O ile firmy sektora MŚP w przestrzeniach BL lokują zazwyczaj wszystkie siły operacyjnych, o tyle korporacje wykorzystują biura Business Link głównie w trzech podstawowych modelach, jako:

  • zewnętrzne biuro, stanowiące 10‑20% powierzchni biurowej wykorzystywanej przez firmę. Według osób odpowiedzialnych za administrację i organizację zespołów, jest to rozwiązanie dające elastyczność w planowaniu prac oraz rozwoju. Przy rekrutacji stanowi przykład istotnej propozycji wartości pracodawcy tzw. employee value proposition (EVP). Jest to najczęściej identyfikowana potrzeba przez profesjonalistów obszaru HR ;

  • biuro projektowe – korporacje coraz częściej odrywają się od rutynowej pracy, przechodząc na zwinne metodyki pracy, potrzebują biur na krótki (z góry określony) czas ;

  • biuro‑bufor – wykorzystywane jako miejsce gromadzenia zespołu przed przeprowadzką do biura docelowego.

Dziś elastyczne biura mogą zainteresować różnych najemców. Odnajdą się w nich zarówno freelancerzy, jak i wielkie korporacje.

Powyższe modele często łączą się ze sobą, godząc utylitarny oraz perswazyjny charakter miejsca pracy. Wzrost świadomości dotyczącej oczekiwań pracowników, wykorzystywanie nowych wzorców organizacyjnych oraz ekspansja na ulokowane poza stolicą ośrodki powodują, że przyszłość korporacji i elastycznych przestrzeni jest ze sobą sprzężona. Dlatego umiejętność wzajemnego słuchania i odpowiadania na potrzeby profesjonalistów będzie decydującym czynnikiem wpływającym na pomyślność tej relacji.

Segment coworkingów oraz biur serwisowanych ma ogromny potencjał rozwoju. Tego typu przestrzeni będzie z pewnością szybko przybywać w największych miastach. Nisza ta będzie się dynamicznie rozwijać jeszcze przez co najmniej dekadę. Postępować będzie także dalsza segmentacja rynku. Dziś elastyczne biura mogą zainteresować różnych najemców. Odnajdą się w nich zarówno freelancerzy, jak i wielkie korporacje. Natomiast w Business Link odnajdują się wszyscy poszukujący segmentu, w którym profesjonalizm i obsługa są uznawane za najważniejsze wartości.


Najpopularniejsze tematy