Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Praca w trybie remote

Praca zdalna, masowo praktykowana od kilku tygodni, dla niektórych firm jest standardem funkcjonowania. Czego można się od nich nauczyć?

Aktualna sytuacja na świecie sprawiła, że wiele firm, które dotychczas nie uwzględniały w swoim działaniu pracy zdalnej, zdecydowało się na jej implementację. Spowodowało to wysyp kampanii marketingowych na temat pracy zdalnej oraz promocji serwisów konsultingowych w tym zakresie. Niektóre firmy postanowiły udostępnić swoje produkty organizacjom przechodzącym na zdalny tryb pracy, m.in. poprzez zniesienie płatnych ograniczeń dotyczących liczby osób obecnych na wideokonferencjach. Dostęp do technik, narzędzi i poradników, które mają przygotować firmy do pracy zdalnej, stał się nieograniczony.

Jednak nawet najnowocześniejsze narzędzia do pracy zdalnej nie wystarczą, aby efektywnie przeprowadzić firmę przez jakąkolwiek zmianę. Do tego potrzebne jest odpowiednie podejście zarządu i liderów.

HBRP Trends: Wirtualne zespoły – wyzwania pracy zdalnej!Dowiedz się jak stworzyć dobry wirtualny zespół. Kup teraz!

Określenie i realizacja celów

Aby praca twojego zespołu była efektywna, w pierwszej kolejności musisz ustalić cele krótko- i długoterminowe. Te pierwsze pomagają sprawnie wykonać zadania i ułatwiają określenie dalszych kroków postępowania. Te drugie z kolei pozwalają holistycznie spojrzeć na własne działania.

Kolejnym krokiem jest realizacja tych celów. Jednoczesna praca nad wieloma projektami często prowadzi do chaosu komunikacyjnego. Nie musi jednak tak być – upewnij się, że każda procedura dotycząca pracy nad projektami została ujednolicona i wszyscy przestrzegają jej w ten sam sposób. Pomocne może okazać się tutaj tworzenie tzw. checklist. Pozwalają one na zachowanie spójności działań oraz ułatwiają delegowanie zadań, tym samym promując współpracę między członkami zespołu. Dzięki nim każdy pracownik może na bieżąco kontrolować progres pracy zarówno indywidualnej, jak i zespołowej.

Śledzenie postępu realizacji projektów pozwala efektywniej ustalić cele krótkoterminowe dla zespołu. Dzięki temu jesteś na bieżąco poinformowany o potencjalnych problemach, które mogą, ale nie muszą, wpłynąć na termin realizacji danego projektu. Poza tym raporty pokazujące progres pracy są bardzo wartościowe dla klientów i budują ich zaufanie względem danej firmy.

Kultura feedbacku

Nowoczesne narzędzia do pracy zdalnej, jasno ustalone cele i sposoby ich wdrożenia nadal nie są receptą na sukces. Kluczem do sukcesu są ludzie i komunikacja między nimi. Niezadowoleni pracownicy przekładają się na nierentowną firmę. Co zrobić, aby praca była dla nich komfortowa? Unikaj mikrozarządzania, wspieraj pracowników, planuj i ustalaj z nimi priorytety z dużym wyprzedzeniem. Aby zespół był skuteczny, musisz utrzymać w nim wysoki poziom motywacji. Pomagają w tym cykliczne spotkania zespołowe i indywidualne oraz jasne ustalanie oczekiwań względem wszystkich. Równie istotne jest udzielanie informacji zwrotnej – pozwala na poznanie swoich mocnych i słabych stron, nad którymi można świadomie pracować. Warto, aby informacja zwrotna dotyczyła wszystkich, dlatego poproś pracowników, żeby uczestniczyli w jej przekazywaniu, dzielili się nią nie tylko z innymi członkami zespołu, ale również z tobą. Jeśli jesteś otwarty na negatywne opinie, wspierasz kulturę wzajemnej informacji zwrotnej i wymiany wiedzy. Zachęcaj ludzi do feedbacku i nagradzaj ich za to.

HBRP Trends: Kompetencje jutra. Ty i AI. Sięgnij po sprawdzone rady i eksperckie wskazówki, dzięki którym już dziś poznasz kompetencje jutra! Sprawdzam >>

Transparentna komunikacja

Kluczowymi czynnikami w budowaniu zdalnej firmy są zaufanie i transparentność komunikacji poprzez m.in. zapewnienie klientom dostępu do wewnętrznych narzędzi i kanałów w celu zachowania jasnego przepływu informacji. Jeżeli realizacja celów nie przebiega zgodnie z planem, mów o tym otwarcie, angażując w temat innych pracowników. Dzięki temu problem może okazać się mniej skomplikowany, niż się początkowo wydawało. Zaplanuj z wyprzedzeniem strategię komunikacji wewnętrznej, dzięki której pracownicy będą świadomi tego, co dzieje się w firmie, i zaangażowani w podejmowanie decyzji, które ich dotyczą.

Praca zdalna a efektywność

Praca zdalna wpływa pozytywnie na produktywność pracowników dzięki koncentracji na osiąganiu ustalonych priorytetów, a nie na samym czasie pracy. Kultura organizacyjna oparta na zaufaniu do każdego członka zespołu zwiększa poczucie odpowiedzialności za pracę i osiągane wyniki. Mimo że niektóre firmy w dalszym ciągu mają wątpliwości dotyczące pracy zdalnej, trendy wskazują, że coraz więcej organizacji zauważa, że nie musi stale kontrolować pracowników, aby mieć pewność, że realizowane projekty zostaną dostarczone na czas.

Radek Zaleski

Head of Growth, odpowiedzialny za koordynację procesów marketingowych i komunikacyjnych w Netguru.


Najpopularniejsze tematy