Coraz więcej organizacji stawia na wewnętrzną przedsiębiorczość jako sposób generowania nowych pomysłów i rozwijania innowacyjności. Firmy starają się w związku z tym przyciągnąć najlepsze talenty z rynku, mając nadzieję, że dzięki temu zaprezentują światu przełomowe idee i wyznaczą nowe trendy. Rzeczywistość okazuje się jednak o wiele bardziej skomplikowana.
Postęp technologiczny i zmienność rynku sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorstw planuje wykorzystać wewnętrzną przedsiębiorczość (intrapreneurship) do budowania przewagi konkurencyjnej. Innowacyjne pomysły w ramach korporacji, a nie start‑upu, zamierza również generować coraz więcej milenialsów. Przedsiębiorczość jest dziś niezwykle modna i wielu osobom wydaje się atrakcyjna, ale prowadzenie start‑upu wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ryzykiem i niepewnością. Nie wszyscy chcą brać na swoje barki tak duże obciążenie. Stąd decyzja niektórych innowatorów o zatrudnieniu się w korporacji, gdzie mogą rozwijać się w kulturze wspierającej przedsiębiorczość, ale ponoszą mniejsze ryzyko związane z ewentualnym niepowodzeniem śmiałych pomysłów.
Firmy wykorzystują fakt, że mnóstwo młodych ludzi chce dziś zostać przedsiębiorcami, ale wielu z nich nimi nie zostanie właśnie ze względu na potencjalne ryzyko. Coraz popularniejsze wśród tracyjne huby i wewnętrzne akceleratory. Organizacje chcą w ten sposób przyciągnąć talenty z rynku – kreatywne, odważne osoby, które będą w stanie zakwestionować status quo firmy.
Ekosystem wspierający wewnętrzną przedsiębiorczość
Samo przyciągnięcie talentów z rynku to zdecydowanie za mało, żeby stworzyć ekosystem wspierający wewnętrzną przedsiębiorczość. Zdaniem Petera Vogla, eksperta w dziedzinie przedsiębiorczości i profesora IMD Business School, aby ukształtować taki ekosystem, należy zwrócić uwagę na cztery elementy: pozyskanie odpowiednich talentów (ludzi, którzy są odważni, nie boją się śmiałych pomysłów i przełamywania schematów); wygenerowanie odpowiednich idei (nie liczy się liczba pomysłów, ale ich jakość); pozyskanie odpowiedniego kapitału finansowego; opracowanie procesów, systemu i zbudowanie kultury.
O tym, jak kształtować wewnętrzną przedsiębiorczość i jakie czynniki ryzyka brać pod uwagę przy okazji budowania innowacyjnej organizacji, Peter Vogel opowiada w wywiadzie przeprowadzonym przez Joannę Sochę, redaktorkę „Harvard Business Review Polska”.
Zobacz cały wywiad: