Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Pozyskanie najlepszych talentów nie uczyni firmy bardziej przedsiębiorczą

Coraz więcej organizacji stawia na wewnętrzną przedsiębiorczość jako sposób generowania nowych pomysłów i rozwijania innowacyjności. Firmy starają się w związku z tym przyciągnąć najlepsze talenty z rynku, mając nadzieję, że dzięki temu zaprezentują światu przełomowe idee i wyznaczą nowe trendy. Rzeczywistość okazuje się jednak o wiele bardziej skomplikowana.

Postęp technologiczny i zmienność rynku sprawiają, że coraz więcej przedsiębiorstw planuje wykorzystać wewnętrzną przedsiębiorczość (intrapreneurship) do budowania przewagi konkurencyjnej. Innowacyjne pomysły w ramach korporacji, a nie start‑upu, zamierza również generować coraz więcej milenialsów. Przedsiębiorczość jest dziś niezwykle modna i wielu osobom wydaje się atrakcyjna, ale prowadzenie start‑upu wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ryzykiem i niepewnością. Nie wszyscy chcą brać na swoje barki tak duże obciążenie. Stąd decyzja niektórych innowatorów o zatrudnieniu się w korporacji, gdzie mogą rozwijać się w kulturze wspierającej przedsiębiorczość, ale ponoszą mniejsze ryzyko związane z ewentualnym niepowodzeniem śmiałych pomysłów.

Firmy wykorzystują fakt, że mnóstwo młodych ludzi chce dziś zostać przedsiębiorcami, ale wielu z nich nimi nie zostanie właśnie ze względu na potencjalne ryzyko. Coraz popularniejsze wśród tracyjne huby i wewnętrzne akceleratory. Organizacje chcą w ten sposób przyciągnąć talenty z rynku – kreatywne, odważne osoby, które będą w stanie zakwestionować status quo firmy.

Ekosystem wspierający wewnętrzną przedsiębiorczość

Samo przyciągnięcie talentów z rynku to zdecydowanie za mało, żeby stworzyć ekosystem wspierający wewnętrzną przedsiębiorczość. Zdaniem Petera Vogla, eksperta w dziedzinie przedsiębiorczości i profesora IMD Business School, aby ukształtować taki ekosystem, należy zwrócić uwagę na cztery elementy: pozyskanie odpowiednich talentów (ludzi, którzy są odważni, nie boją się śmiałych pomysłów i przełamywania schematów); wygenerowanie odpowiednich idei (nie liczy się liczba pomysłów, ale ich jakość); pozyskanie odpowiedniego kapitału finansowego; opracowanie procesów, systemu i zbudowanie kultury.

O tym, jak kształtować wewnętrzną przedsiębiorczość i jakie czynniki ryzyka brać pod uwagę przy okazji budowania innowacyjnej organizacji, Peter Vogel opowiada w wywiadzie przeprowadzonym przez Joannę Sochę, redaktorkę „Harvard Business Review Polska”.

Zobacz cały wywiad:

Joanna Socha

Redaktor „Harvard Business Review Polska”

Peter Vogel

Profesor przedsiębiorczości w IMD Business School.


Najpopularniejsze tematy