Po trudnym pierwszym półroczu 2013 roku menedżerowie polskich firm spodziewają się, że w drugiej połowie roku motorem napędzającym wzrost ich przedsiębiorstw będzie rosnący popyt – wynika z badania Barometr HBRP, przeprowadzonego wśród przedstawicieli polskiego biznesu przez redakcję „Harvard Business Review Polska” oraz ICAN Research.
Prezesi, dyrektorzy i kierownicy firm, którzy wzięli udział w badaniu, prognozują, że trzeci i czwarty kwartał przyniosą w ich sektorach poprawę koniunktury w stosunku do pierwszej połowy 2013 roku. W trzecim kwartale na wzrost popytu na produkty i usługi liczył co trzeci badany, ale w czwartym podobne oczekiwania wyraża już ponad połowa respondentów. Indeks popytu (indeksy Barometru HBRP mierzone są jako różnica udziału respondentów wskazujących na wzrost i tych wskazujących na spadek) osiągnął w odniesieniu do czwartego kwartału +38% i wzrósł o 13 punktów procentowych w stosunku do wyniku w trzecim kwartale. Przedsiębiorstwa, które uwzględnią w swoich strategiach firmowych możliwość poprawy koniunktury w ich branżach i stosownie się do tego przygotują, mogą zwiększyć swoje szanse na umocnienie pozycji rynkowej.