Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Na rynkach finansowych coraz częściej słychać głosy, że przywódcy biznesowi, zamiast wybiegać myślą w przyszłość, koncentrują się na realizacji narzucanych przez inwestorów celów krótkoterminowych.

Wszelkie apele, aby liderzy bardziej koncentrowali się na strategiach długoterminowych niż na bieżących wynikach finansowych, zupełnie nie skutkują. Dzieje się tak, ponieważ gospodarka pozostaje pod wpływem rozrośniętego sektora finansowego, który skupia się przede wszystkim na pomnażaniu krótkookresowych zysków.

Czy można złagodzić wpływ sektora finansowego na decyzje liderów przedsiębiorstw? Odpowiedzi na to pytanie szukamy w specjalnym bloku artykułów zatytułowanym „Biznes pod presją inwestorów”. Gautam Mukunda, autor artykułu Koszty dominacji Wall Street, przekonuje, że nadszedł już najwyższy czas, by przywrócić równowagę pomiędzy spojrzeniem długo- i krótkookresowym. Osiągnięcie tego celu będzie wymagało odważnych działań ze strony menedżerów firm, jak i przedstawicieli administracji państwowej.

Z kolei Clayton M. Christensen i Derek van Bever w tekście Dylemat kapitalisty stwierdzają, że gospodarka wciąż generuje słaby wzrost, gdyż korporacje nie inwestują w nowe inicjatywy. Zdaniem autorów artykułu, istota problemu polega na tym, że inwestycje w różne rodzaje innowacji są oceniane przy użyciu wadliwych mierników.

Blok zamyka wywiad z Samem Palmisano. Były prezes IBM podpowiada, jak wyznaczać cele firmy i komunikować je inwestorom giełdowym.

Sam Palmisano w swojej strategii duży nacisk kładł na inwestycje i prace badawczo‑rozwojowe oraz ich realizację nawet podczas kryzysów, co dobrze służyło wynikom koncernu. Jednak wiele korporacji poszukuje nowych pomysłów metodą na chybił trafił, przez co inwestycje w innowacje nie spełniają pokładanych w nich oczekiwań. Znacznie lepsze efekty przynosi podejście oparte na technologii informacyjnej, o czym przekonują autorzy tekstu Nowe wzorce innowacyjności. I właśnie technologie i informacje przesądzą w najbliższych latach, czy firmy sprostają jednemu z największych wyzwań współczesnego biznesu, jakim jest zdolność do zbierania i analizowania olbrzymich zbiorów danych. O wyzwaniach związanych ze zjawiskiem Big Data rozmawiają uczestnicy debaty redakcyjnej, zatytułowanej Jak wykorzystać rewolucję technologiczną.

Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę jak najwięcej decyzji służących interesom zarówno firm, jak i ich akcjonariuszy.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 


Najpopularniejsze tematy