Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!
Nie jest łatwo spotkać polską firmę, w której dział zakupów pełni rolę strategiczną. Jeżeli już, to najczęściej w polskich oddziałach zagranicznych przedsiębiorstw. W polskiej praktyce rola zakupów jest z reguły ograniczona do działań operacyjnych – negocjowanie jak najlepszych cen i warunków dostaw według przygotowanych wcześniej specyfikacji, na które dział zakupów nie ma wpływu. Zupełnie inaczej jest w firmach zagranicznych, gdzie zakupowcy odgrywają istotne role we współdefiniowaniu sposobu osiągania celów biznesowych poprzez wykorzystanie najnowszych rozwiązań i technologii.
Gdy zaczynałem swoją karierę zawodową w działach zakupów i logistyki, postrzegałem rolę zakupowca w sposób typowy dla polskich firm. Jednak doświadczenia, jakie zgromadziłem w trakcie ponad dwudziestoletniej pracy w przedsiębiorstwach produkcyjnych i budowlanych, diametralnie zmieniło moje rozumienie roli zakupowca. Firma, w której obecnie pracuję, specjalizuje się w budownictwie modułowym. To nowatorskie rozwiązanie, umożliwiające proste i szybkie wznoszenie obiektów z wykorzystaniem prefabrykowanych elementów budowlanych (2D) lub gotowych modułów (3D), znajduje klientów na wielu kontynentach. W pracy mam ciągły kontakt z odbiorcami, kooperantami i dostawcami wykorzystującymi najnowsze technologie i rozwiązania. I właśnie dzięki współpracy z tymi partnerami i oferowanym przez nich technologiom zmieniłem podejście do funkcji zakupów w przedsiębiorstwie.
Odkrywaj jeszcze więcej i częściej. Kupując prenumeratę, gwarantujesz sobie dostęp do solidnej dawki harvardzkiej wiedzy. Miej pewność, że nic cię nie ominie.
...