Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Artykuł Petera Druckera „Od czego zależy skuteczność menedżera?” jest częścią książki i audiobooka „O przywództwie” wydanych w serii 10 Idei HBR.

Peter Drucker, autor ponad dwudziestu artykułów opublikowanych w HBR, powiada, że sekret efektywności najlepszych dyrektorów firm i instytucji nienastawionych na zysk, z którymi współpracował w ciągu 65 lat swojej działalności doradczej, polegał na stosowaniu ośmiu określonych praktyk postępowania. Niezależnie od tego, że, pisząc za Druckerem, „znakomici menedżerowie mogą być charyzmatyczni albo nudni, hojni albo skąpi, nastawieni na wizję albo zafascynowani liczbami.”

Pierwsze dwa sposoby postępowania zapewniają menedżerom potrzebną wiedzę. Następne cztery pomagają im przekształcić tę wiedzę w skuteczne działania. Ostatnie dwa powodują, że wszyscy czują się odpowiedzialni za swoje miejsce pracy.

Skuteczni menedżerowie wiedzą, że autorytet powstaje jedynie dzięki zaufaniu, jakim się cieszą w firmie. To znaczy, że myślą o potrzebach firmy i o stojących przed nią okazjach, zanim zaczną myśleć o własnych potrzebach i okazjach. Autor wskazuje jeszcze na dziewiąty sposób postępowania, który jest tak ważny, że nadaje mu rangę zasady: „Najpierw słuchaj; zabieraj głos jako ostatni”.

Zapotrzebowanie na skutecznych menedżerów jest zbyt wielkie, żeby mogli je zaspokoić urodzeni przywódcy. Skuteczność jest sprawnością. A zatem można się jej nauczyć i trzeba na nią zasłużyć. Cytując autora: „na przykład Harry Truman nie miał za grosz charyzmy, a jednak zaliczał się do najskuteczniejszych prezydentów w historii Stanów Zjednoczonych.” 

Piotr Gozdowski

Redaktor "Pulsu Biznesu", współpracował z "Harvard Business Review Polska".


Najpopularniejsze tematy