Świat reklamy starannie kultywuje wizerunek branży kreatywnej. W końcu sztuka to rzemiosło wtajemniczonych, które nie może być do końca podporządkowane twardym regułom naukowym, a tym bardziej księgowym. William Bernbach, tytan amerykańskiej reklamy lat 60. i 70., zwykł twierdzić: „Reklama to zasadniczo perswazja, a perswazja nie rządzi się regułami nauki, lecz sztuki”.
Nowe trendy każą zrewidować to twierdzenie. W bloku artykułów na temat przyszłości reklamy przedstawiamy najnowsze osiągnięcia w tej dziedzinie, będące w dużej mierze czystą nauką. W tekście Analityka reklamowa 2.0 prezes firmy MarketShare, Wes Nichols, tłumaczy, w jaki sposób wiele dużych przedsiębiorstw wdraża analitykę 2.0, czyli zestaw zdolności umożliwiających analizowanie w czasie rzeczywistym terabajtów danych i setek zmiennych oraz precyzyjne wskazywanie dynamicznych interakcji między punktami kontaktu klienta z reklamą. Efektem może być poprawa skuteczności o 10–30%. Sanil Gupta, profesor Harvard Business School, wyjaśnia, jak mądrzy marketingowcy używają aplikacji na urządzenia mobilne, które pomagają dotrzeć do klientów i zwiększać ich zaangażowanie. Skuteczność reklamy, zwłaszcza w świecie niebywałego natłoku informacji, zwiększa też precyzyjne osadzenie przekazu w ludzkim doświadczeniu. Jak to zrobić, przeczytają Państwo w tekście Jeffreya F. Rayporta Nowe medium reklamowe: ludzkie doświadczenie.
Negocjacje, zwłaszcza kompleksowe, są także uznawane za sztukę. Większość dużych transakcji składa się z serii małych porozumień. Każde porozumienie stanowi wyzwanie taktyczne. Natomiast ustalenie kolejności, w jakiej należy je zawierać, aby osiągnąć ostateczny cel, to wyzwanie strategiczne, nad którym trzeba długo pracować. Proces ten należy na ogół prowadzić na kilku frontach, na każdym z nich firma ma do czynienia z wieloma graczami. Szczegóły skutecznego projektowania takich kampanii znajdą Państwo w tekście Transakcje 2.0, czyli poradnik prowadzenia złożonych negocjacji.
Warto też się pochylić nad kolejnym zagadnieniem uznawanym za dziedzinę sztuki, czyli charyzmą. Wielu uważa, że umiejętność inspirowania i porywania ludzi jest wrodzona. Jednak badania doprowadziły do zidentyfikowania dwunastu taktyk, dzięki którym menedżerowie mogą skuteczniej wpływać na innych. Szczegóły w artykule Jak nauczyć się charyzmy.
Polecam Państwu pozostałe artykuły i życzę umiejętnego łączenia w biznesie artyzmu z rygoryzmem naukowym!