Sposób zarządzania różnorodnością jest indywidualną wypadkową wiedzy, doświadczeń, obserwacji oraz stylu zarządzania każdego menedżera. Najprostszą drogą do osiągnięcia sukcesu w tym obszarze jest konsekwentne budowanie odpowiedniej wrażliwości osób zarządzających i zrozumienie, że różnorodność to nie problem.
Wyniki najnowszego badania IBM 2012 CHRO Study, przeprowadzonego na ponad 700 organizacjach z 61 krajów na całym świecie, pokazują, że aż dla 62% dyrektorów i kierowników działów HR, którzy wzięli udział w badaniu, kluczowym argumentem w celu zatrzymania w firmie kluczowych osób, lub mówiąc inaczej – talentów, jest stworzenie dla nich jasnego planu rozwoju i wzrostu w organizacji. To samo badanie pokazuje, że istnieją trzy obszary, na których respondenci będą się koncentrować w najbliższym czasie, żeby osiągnąć cele stawiane im przez organizację. Są to: rozwój przyszłych liderów, szybkie dostosowywanie i rozwój umiejętności pracowników oraz stymulowanie współpracy i dzielenia się zdobytą wiedzą. Widać tutaj jasną zależność – organizacje chcą zatrzymać najlepszych pracowników, uczynić z nich przyszłych liderów, korzystać z ich wiedzy, doświadczenia czy po prostu kapitału intelektualnego. W zamian pracownicy chcą wiedzieć i zaplanować to, co czeka na nich w najbliższej przyszłości, w jakim kierunku będą się rozwijać oraz w jaki sposób będą realizować swoje ambicje. I to bez względu na to, czy planują ciążę czy nie, jakiej są płci, wyznania, orientacji seksualnej, koloru skóry, wieku, narodowości itp. Ponadto wyniki badań nie podają jednocześnie odpowiedzi na pytanie, jakimi cechami czy wartościami powinien charakteryzować się „idealny” pracownik.
...