Zbliżający się koniec 2021 roku to dobry czas dla CFO, żeby przyjrzeć się strategii firmy w dłuższej perspektywie. Nie chodzi tu o analizowanie postpandemicznych skutków dla biznesu, a bardziej o solidne podwaliny do myślenia o przyszłości.
Aby tego dokonać, warto zapoznać się z trendami i prognozami związanymi z rozwojem gospodarki lokalnej i globalnej. Szczególnie ważne są tzw. megatrendy oraz te, które COVID‑19 uaktywnił, przyspieszył lub znacząco zmienił. Były one widoczne już przed pandemią, ale teraz okazały się bardziej znaczące niż wcześniej. Firmy powinny je uwzględnić w swojej strategii biznesowej, jeśli chcą przetrwać i rozwijać się w ciągu najbliższych 5‑10 lat.
Podczas spotkania Klubu CFO, które odbyło się we wrześniu 2021r., rozmawialiśmy o tym, jak doświadczenia zdobyte w trakcie kryzysu przekuć na strategię sukcesu. Podczas pierwszej części spotkania Grzegorz Maliszewski, Główny Ekonomista Banku Millennium przedstawił prognozy gospodarcze na kolejne lata.
O tym, w jaki sposób wykorzystać kryzys do wdrożenia strategii sukcesu omówił z kolei Tomasz Wiśniewski, partner w Deal Advisory, szef Zespołu Wycen w Polsce i Europie Środkowo‑Wschodniej z KPMG. Poświęcił on sporo uwagi wyzwaniom w obszarze finansów, czyli tym, które stoją przed dyrektorami finansowymi.
W drugiej części spotkania odbyła się debata, podczas której zaproszeni goście:
Maja Mandela, Head of Accounting & Tax w CEE TMF Group,
Marcin Leszek, CFO Lechpol Sp.z o.o.,
Joanna Orłowska, dyrektor finansowy, członek Zarządu Veolia Energia Warszawa,
Radosław Jan Kaczmarek, CFO Grupy Kapitałowej DUKA
podzielili się swoimi wyzwaniami, zmianami, jakie zostały wdrożone w czasie pandemii w ich organizacjach oraz wnioskami na przyszłość. W tym trudnym czasie borykali się oni przede wszystkim ze zmianą komunikacji wyzwań biznesowych w organizacji, zmianą strategii zarządzania kosztami, zmianą formy pracy na hybrydową oraz kreowania strategii na przyszłość. Z pewnością było ich znacznie więcej i jednak jedno jest pewne – doświadczenia z czasu kryzysu możemy przekuć na sukces i rozwój naszej organizacji.