Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Gdy w 1970 roku Bernard Sadow, wracając z rodzinnych wczasów na Karaibach, dźwigał ciężkie walizki, dostrzegł na lotnisku w San Juan bagażowego, który przewoził całą stertę bagaży na wózku. Sadow doznał wówczas olśnienia i postanowił dodać do walizki kółka. W kolejnych latach prezentował swój innowacyjny produkt w amerykańskich sklepach, aż Rolling Luggage trafił do powszechnej sprzedaży, zyskując popularność i naśladowców na całym świecie. W 1987 roku Bob Platt, pilot Northwest Airlines, dorobił walizce kółka z boku i wyposażył ją w chowany uchwyt. Jego walizki o nazwie Rollaboard od razu stały się hitem wśród personelu latającego, co dało początek firmie Travelpro.

Te przykłady pokazują, jak potrzeba i chwila olśnienia stają się źródłem przełomowej innowacji, a konsekwencja i zrozumienie potrzeb klientów – udanej komercjalizacji. Problem w tym, że dziś, gdy wszystko można bez problemu podejrzeć i skopiować, podobna innowacyjność potrzebna jest w biznesie nie incydentalnie, lecz na co dzień, gdyż tylko zdolność do kreowania nowych rozwiązań pozwala na uzyskanie trwałej przewagi konkurencyjnej. Dlatego bieżący numer poświęcamy w całości tematyce wyzwalania kreatywności.

Zaczynamy od przykładu z polskiego podwórka, który pokazuje, że nawet państwowy kolos może być nowoczesny i innowacyjny. W artykule Systemowa otwartość na innowacje Jarosław Broda opowiada, jak Tauron tworzy zupełnie nowe linie biznesowe i usprawnia swoją podstawową działalność dzięki współpracy ze start‑upami. Tauron uczynił innowacyjność elementem strategii i podobne zalecenia płyną z artykułu Strategia wymaga kreatywności. Jego autor, profesor Adam Brandenburger, podkreśla, że firmy tworzące strategię nadmiernie skupiają się na analityce, lekceważąc nowe idee i rozwiązania. Tymczasem rynek wymaga dziś nowych strategii i modeli biznesowych, czego nie da się osiągnąć bez kreatywności. Co jednak zrobić, gdy w firmie występuje deficyt dobrych pomysłów? Ciekawym źródłem inspiracji może być literatura science fiction. Sprawdzają się też inne niekonwencjonalne metody, o czym przekonują autorzy artykułu Gdy brakuje kosmicznych pomysłów.

Czasami jednak, żeby wpaść na rewolucyjny pomysł, trzeba oderwać się od codziennych obowiązków i znaleźć czas na relaks w nowym otoczeniu. Życzę więc Państwu udanego wakacyjnego wypoczynku oraz nowych źródeł inspiracji! Zapraszam również do lektury pozostałych artykułów.

Czytaj, inspiruj się, twórz. Daj sobie szansę na rozwój dzięki solidnej dawce harvardzkiej wiedzy. Prenumerując, masz pewność, że na bieżąco będziesz poznawać tajniki najlepszych ekspertów biznesowych. Kup teraz!

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy