Stworzenie nowoczesnego biura to wiele wyzwań. Zdajemy sobie sprawę, że projekt wymaga namysłu, jakie funkcje ma spełniać miejsce pracy i w jaki sposób dobrze je pod tym względem dopasować. Chcemy, by przestrzeń pracy odpowiadała różnorodnym potrzebom jej użytkowników. Powstaje wiele koncepcji i modeli, które mają wesprzeć dobre funkcjonowanie biur, zapewnić satysfakcję pracodawcy i pracowników. Na jakie aspekty należy więc zwrócić uwagę?
Niezależnie od tego, w jaki sposób zdecydujemy się kształtować naszą przestrzeń pracy, istnieje pewien stały element, którego nie powinniśmy pomijać. Nierzucający się w oczy, jednak bardzo zauważalny poprzez swoje oddziaływanie. Mowa o dźwięku oraz o tym, w jaki sposób rozchodzi się w pomieszczeniu. Czyli o akustyce miejsca. Badania potwierdzają, że akustyka jest istotnym elementem otoczenia oraz pozostaje nie bez znaczenia dla naszego zdrowia i dobrostanu psychicznegoIndeks górny 1,21,2. Czy dokładamy starań, aby zapewnić komfort akustyczny użytkownikom biur?
Kwestia ta często zauważalna jest dopiero wtedy, kiedy spostrzegamy problem i zbyt głośna przestrzeń negatywnie wpływa na naszą koncentrację oraz samopoczucie. Tymczasem istnieją wskazania dotyczące akustyki już na etapie projektowania pomieszczenia, jak i samego budynkuIndeks górny 33. Mają one na celu zapewnienie ochrony przed hałasem i stworzenie przestrzeni bez wad akustycznych.
Mimo upowszechnionego zdalnego trybu pracy, biura, w tym popularne biura typu open space, nie odchodzą do lamusa. Choć zmienia się rzeczywistość wokół nas, biura nadal są potrzebne, ewoluuje jednak ich funkcjaIndeks górny 44. Czy pracownicy będą zachęceni do korzystania z przestrzeni biurowej, będzie zależało w dużej mierze od zaplanowania jej i tego, jakie odczucia będzie ona wzbudzać. Jednym z kluczowych elementów układanki jest właśnie akustyka biura.
Biura typu open space są szczególnie wymagającym obszarem pod względem projektowym. Otwarta przestrzeń stanowi wyzwanie również dla akustyki, ze względu na swoją specyfikę i ograniczone możliwości kontroli fali dźwiękowej. Naprzeciw temu wyzwaniu stają specjaliści, którzy wypracowują założenia i wymagania dla takiej przestrzeni, aby zapewnić jej jak najlepszą jakość akustyczną. Dzięki temu mamy narzędzie w postaci standardów, które wskazuje nam, jak poprawnie podejść do takiego projektu. W zakresie biur na planie otwartym wyróżnić warto EN 3382‑3Indeks górny 55 oraz ISO 22955Indeks górny 66.
Pierwsza z nich określa sposób pomiaru oraz zalecane wartości parametrów dla biur open space, które dotyczą m.in. propagacji mowy czy odległości komfortu lub rozproszenia. ISO 22955 z 2021 r. idzie krok dalej i rozszerza wachlarz parametrów oraz określa ich wartości w zależności od typu aktywności podejmowanej w przestrzeni open space. Wyróżnia ona kilka typów aktywności, które charakteryzuje. Zwraca uwagę, jak kształtuje się w nich środowisko akustyczne oraz opisuje wyzwania i zalecane wartości parametrów akustycznych związanych z konkretnym wariantem. Większość wskazanych parametrów wyznacza się z użyciem pomiarów na miejscu. Są też jednak takie, jak czas pogłosu, które można przeliczyć za pomocą symulacji.
Norma ISO 22955 wyróżnia sześć typów przestrzeni ze względu na podejmowaną w niej aktywność. Należą do nich: komunikacja zewnętrzna – jak call center itp.; współpraca w obrębie najbliższych stanowisk; współpraca okazjonalna oraz przyjmowanie gości. Ponadto norma opisuje sytuację, gdy funkcja przestrzeni nie jest jeszcze określona oraz gdy na jednej przestrzeni występuje kombinacja wcześniej wymienionych aktywności.
W każdym biurze podstawową sprawą będzie zapewnienie wystarczającej ilości materiału pochłaniającego, dzięki czemu nie będziemy narażeni na długi pogłos. Będzie to też istotne kryterium dla przestrzeni o nieokreślonej aktywności. Zbyt duża pogłosowość wzmaga gwar oraz utrudnia zrozumienie mowy. Jednak nie jest to koniec działań. Każdy z wymienionych typów przestrzeni będzie stawiał przed projektantem nieco inne wyzwania. W dobraniu właściwych rozwiązań nieodzowne są profesjonalne produkty akustyczne o znanych właściwościach. Tutaj mogą służyć pomocą przebadane akustycznie produkty z linii Sileo i Formo z oferty Nowego Stylu.
W przypadku przestrzeni typu call center ważne będzie odseparowanie od siebie sąsiadujących stanowisk. Pomocne w tym będą ścianki wolnostojące lub panele biurkowe. Tam, gdzie występuje współpraca zespołowa, można użyć podobnych rozwiązań, które w tym przypadku będą separować odrębne zespoły. Inną propozycją dla tego typu przestrzeni są panele podwieszane pionowo, które również skutecznie wydzielą przestrzeń. Tam, gdzie współpraca jest okazjonalna, powinna być zapewniona prywatność między stanowiskami, jednak nie jest wymagana tak wyraźna separacja jak w przypadku call center. Natomiast strefy recepcyjne, miejsca do przyjmowania gości i klientów, np. banki, powinny być szczególnie nastawione na zapewnienie prywatności na każdym stanowisku, zarówno w aspekcie akustycznym, jak i wizualnym. Oprócz wymienionych już produktów, które mają właściwości izolacyjne, warto pomyśleć o lekkich filcowych kurtynach jako rozwiązaniu wspomagającym.
Opisany standard oraz podobne dokumenty dostarczają cennej wiedzy, jak kreować przestrzeń, dbając o jakość akustyki. Taka wiedza w rękach zespołu projektowego z wykwalifikowanym akustykiem, pozwala osiągać satysfakcjonujące rezultaty w postaci pięknego, funkcjonalnego i dobrze brzmiącego wnętrza. Realizacja takiego efektu jest jednym z celów, które stawia sobie firma Nowy Styl. Pomagają w tym wykwalifikowani specjaliści oraz liczne rozwiązania produktowe, również te akustyczne.
Chcesz poprawić akustykę przestrzeni biurowej? Skontaktuj się z zespołem Consultingu Worplace’owego w Nowym Stylu, który pomoże Ci przystosować Twoje biuro do potrzeb klientów i pracowników: consulting@nowystyl.com
Indeks górny 11The Leesman Review, Issue 32, Leesman Index (2021).
Indeks górny 22 Ajala, E. M. (2012). The influence of workplace environment on workers’ welfare performance and productivity. In The African Symposium Vol. 12, No. 1, pp. 141‑149.
Indeks górny 33 PN‑B-02151‑2:2018‑01 Akustyka budowlana – Ochrona przed hałasem w budynkach – Część 2: Wymagania dotyczące dopuszczalnego poziomu dźwięku w pomieszczeniach PN‑B-02151‑3:1999 (PN‑B-02151‑3:2015‑10) Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Część 3: Izolacyjność akustyczna przegród w budynkach oraz izolacyjność akustyczna elementów budowanych. Wymagania. (norma przywołana w rozporządzeniu) PN‑B-02151‑4:2015‑06 Akustyka budowlana. Ochrona przed hałasem w budynkach. Część 4: Wymagania dotyczące warunków pogłosowych i zrozumiałości mowy w pomieszczeniach oraz wytyczne prowadzenia badań. (norma przywołana w rozporządzeniu)
Indeks górny 44 Raport Reunion, Nowy Styl (2022) www.nowystyl.com/pl/wiedza/raport‑reunion‑poznaj‑nasze‑rozwiazania‑dla‑biur‑hybrydowych/
Indeks górny 55 PN‑EN ISO 3382‑3:2022 „Akustyka - Pomiar parametrów akustycznych pomieszczeń - Część 3: Pomieszczenia biurowe typu „open space”
Indeks górny 66 ISO 22955: 2021 Akustyka - Jakość akustyczna otwartych przestrzeni biurowych