Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak zmienić pracę w finansach?

Rynek finansowy w Polsce jest dojrzały – mamy szansę obserwować zjawisko określane mianem hiperkonkurencji, w wyniku której już od kilkunastu lat banki oraz towarzystwa ubezpieczeniowe zacieśniają współpracę, oferując komplementarne produkty, odpowiadające zaspokojeniu możliwie wszystkich potrzeb klienta w jednym miejscu. Sektory bankowy i ubezpieczeniowy to dwa dość różne światy.

Bankowość jest mocno ustrukturyzowana, bogata w procedury. Z kolei rynek ubezpieczeń jest zdecydowanie mniej formalny, bardziej elastyczny. Czy menedżer z sukcesami w bankowości sprawdzi się w ubezpieczeniach i odwrotnie?

Odpowiedź nie jest jednoznaczna i w dużej mierze zależy od departamentu, w którym pracuje kandydat. Przykładem może być ryzyko, które według ekspertów jest zdecydowanie bardziej złożone w ubezpieczeniach. Kandydat z ryzyka powinien zatem mieć ułatwiony start pracy w bankowości, biorąc pod uwagę tylko wiedzę merytoryczną. Inaczej sytuacja przedstawia się w dziale sprzedaży. Handlowcy z ubezpieczeń są powszechnie gorzej oceniani, ze względu na modele sprzedażowe, z których korzystają. W tym przypadku pracownicy banków będą chętniej zatrudniani w ubezpieczeniach niż odwrotnie.

Presja środowiska

Rozpatrując szerzej, której grupie łatwiej jest się zaadaptować w nowym środowisku biznesowym, bierzemy pod uwagę konkretną wiedzę merytoryczną i doświadczenie. Z punktu widzenia pracodawcy bardzo istotną kwestią jest też kultura organizacyjna. W tym przypadku możemy zakładać, że szybciej do zmian przystosują się bankowcy w towarzystwie ubezpieczeniowym, w którym panuje mniej formalna atmosfera, a struktury są bardziej elastyczne. Zdecydowanie trudniej jest się odnaleźć w sytuacji wymagającej dopasowania się do konkretnego kanonu zachowania. Kolejnym aspektem jest wiedza na temat danej branży – bankowcy mają tutaj pewną przewagę, gdyż to właśnie banki najczęściej sprzedają produkty ubezpieczeniowe, dzięki czemu ich wiedza jest z reguły szersza.

Kadra menedżerska

Biorąc pod uwagę wyższą kadrę zarządzającą, sytuacja dość mocno się zmienia. W tym sektorze niezwykle ważne są kompetencje stricte menedżerskie, umiejętności zarządzania strategicznego oraz tzw. helicopter view, czyli spojrzenie na organizację jako całość oraz określenie szans i obszarów do rozwoju. Jeżeli menedżer rozpoczął karierę zawodową w ubezpieczeniach i pracuje w nich od około 20 lat – może mieć trudność z dostosowaniem swojego modelu zarządzania do inaczej wynagradzanych i motywowanych pracowników banków. W przypadku menedżerów wyższego szczebla każdego kandydata należy potraktować indywidualnie.

Nie ma więc jednej odpowiedzi dotyczącej tego, która grupa pracowników lepiej i szybciej odnajdzie się w bankowości czy ubezpieczeniach. Możemy zakładać, że warto rekrutować pracowników do banków z niektórych departamentów firm ubezpieczeniowych, ponieważ bez wątpienia posiadają oni szeroką wiedzę. Często jednak dobrze jest rozważyć każdy przypadek indywidualnie. Należy pamiętać, że środowisko bankowe uznawane jest za mniej elastyczne niż ubezpieczenia. Z pewnością łatwiej jest się zaadaptować w przypadku mniejszej liczby obowiązujących procedur niż odwrotnie. Podczas wyboru kandydata do pracy bardzo istotną kwestią jest dopasowanie do kultury organizacyjnej.

Tornado zmian

W ciągu ostatnich 4 lat w sektorze finansowym w Polsce mieliśmy do czynienia z tornadem zmian, w wyniku których liczba wakatów w samej bankowości zmniejszyła się o około 6000. Jest to efekt zmian strategii wielu instytucji na konkurencyjnym rynku oraz informatyzacji oferowanych usług. Dziś klienci nie oczekują już dostępności usług poprzez rozbudowaną sieć oddziałów. Istotny jest dostęp przez urządzenia mobilne. Sektor ubezpieczeń także odczuł te zmiany, jednak w zdecydowanie mniejszym stopniu.

Tu również firmy adaptują strategie swojego rozwoju do zmieniającego się rynku. Pracownicy sektora finansowego mają zatem uzasadnione powody do obaw o swoją pracę. W takiej sytuacji warto zastanowić się, jakie kompetencje posiadają, czy są one potrzebne tylko do pracy w banku, czy może jest szansa na wykorzystanie ich również w innej branży. Część z tych osób powinna wziąć pod uwagę przebranżowienie się. W przypadku pracowników banków mogą to być np. towarzystwa ubezpieczeniowe.

Sebastian Sala

Manager, Antal International.


Najpopularniejsze tematy