Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje i szkolenia
Polska flaga

Jak złapać noworoczny oddech?

23 grudnia 2015 3 min czytania
Monika Sońta

Streszczenie: Okres przedświąteczny to idealny moment na dokonanie rocznego bilansu i przygotowanie się do nadchodzących wyzwań. Warto wykorzystać ten czas na uporządkowanie zaległych materiałów, takich jak nieprzeczytane newslettery czy studia przypadków, które mogą dostarczyć inspiracji. Analiza pozycji firmy w branżowych rankingach i konkursach pozwoli zrozumieć, jakie działania są niezbędne do poprawy wyników w przyszłości. Aktualizacja planów komunikacyjnych oraz analiza demograficzna pracowników umożliwi dostosowanie strategii do zmieniającego się profilu zespołu. Przegląd raportów intranetowych i analiza najczęściej czytanych wiadomości pomogą zidentyfikować skuteczne treści. Refleksyjne spotkania zespołowe mogą przynieść cenne wnioski i pomysły na przyszłość. Ponadto, okres między świętami a Nowym Rokiem to doskonały czas na testowanie nowych narzędzi technologicznych i aplikacji, które planujemy wdrożyć w nadchodzącym roku.

Pokaż więcej

Niezależnie od branżowej sezonowości, listopadowo‑grudniowym słowem‑kluczem są święta. Działy sprzedażowe walczą w terenie o to, aby świąteczne promocje stały się prawdziwą bombą, podczas gdy działy wspierające, m.in. personalny czy komunikacji, dekorują biuro… bombkami.

Wykorzystajmy chwile grudniowego przestoju w rekrutacjach i świąteczny nastrój w korporacjach na wykonanie bilansu rocznego. W jakim celu? Weźmy oddech przed styczniową mobilizacją, nakreślając sytuacyjną mapę komunikacji i zastanawiając się, co nam przyniósł ten rok.

Oto kilka punktów, które nieinwazyjnie pozwolą naostrzyć piłę, aby zrealizować wzrosty zaplanowane na przyszły rok.

Jak złapać noworoczny oddech?

Jak złapać noworoczny oddech?

Czas porządków

Wiedza, ciekawe studia przypadków, inspiracja. Odłożone na później inspiracyjne newslettery z portali branżowych, które stanowią sporą część folderu nieprzeczytane w skrzynce odbiorczej, mają nadzieję, że właśnie nadszedł ich czas.

**Rankingi i konkursy. **Taki okres to świetny moment na analizę pozycji firmy w konkursach i rankingach. Które są ważne w naszej branży? Jaka jest ich metodologia? Co trzeba zrobić, żeby w nich zaistnieć?

Uaktualnienie i urealnienie. Uaktualnij plany komunikacyjne, matrycę komunikacyjną, komunikacyjny roadmap, communication ladder czy inny dokument strategiczny, z którego korzystasz. Urealnij grupy docelowe. Przeanalizuj demografię i zmiany w profilu psychospołecznym pracowników, na przykład sprawdź, jak dotrzeć do powracających po urlopie rodzicielskim mam. Dane z działu personalnego podpowiedzą Ci, czy organizacja się odmładza, czy starzeje. Ogólnie rzecz biorąc, HR‑owe big data pomoże wyznaczyć kierunek rozwoju narzędzi w nadchodzącym roku.

Czas analizy

Przedświąteczne zmniejszenie ruchu na biurowych korytarzach wykorzystaj na lekturę i wyciągnięcie wniosków z tego, co już zadziało się w komunikacji. Przeanalizuj raporty intranetowe. Bardziej szczegółowo niż zwykle wczytaj się w najczęściej czytane wiadomości i postaraj się zidentyfikować źródło sukcesu.

Analiza treści. Jeśli do tej pory tego nie próbowałeś, przyjrzyj się najważniejszym przesłaniom i słowom kluczowym, które wypływają z komunikatów. Zrób audyt spójności treści w komunikacji korporacyjnej.

Lessons learned. Znajdź notatki ze zrealizowanych projektów. Zobacz, co można byłoby zrobić inaczej, lepiej.

Czas refleksji

A może chwilę refleksji ubrać w przedświąteczny pitstop workshop? Zorganizować podsumowujące rok refleksyjne spotkanie, zebrać pomysły, słuchać rad i podpowiedzi, wyciągnąć wnioski. Jak na torze Formuły 1. Kilkusekundowa wymiana opon jest poprzedzona wielogodzinnymi debatami ekspertów. Lepiej wypracować rozwiązania poza torem, żeby nie dyskutować zbyt długo przed ostatnim okrążeniem w trakcie wyścigu.

Czas testowania

Jeśli w nowym roku zamierzasz wprowadzić nowe narzędzia technologiczne, okres między świętami a sylwestrem to czas beta‑testowania. To szansa na testy nowych funkcjonalności narzędzi, aplikacji do wykorzystania w firmie, a nawet na pilotażowe spotkania kontrolne, by przekonać się, jak nowy format sprawdzi się w praktyce, testowane na mniejszej grupie osób, które pozostały w biurze i niecierpliwie czekają na oficjalny e‑mail dotyczący skrócenia czasu pracy 31 grudnia.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
AI w e-commerce: Od czego zacząć i jakich błędów unikać?

Każdy, kto uważa, że AI w e-commerce to głównie chatboty zastępujące obsługę klienta popełnia błąd, który może zniszczyć markę. Dowiedz się, dlaczego prawdziwa rewolucja AI dzieje się w logistyce, a kluczem do przyszłej sprzedaży jest… nowa forma SEO. Poznaj praktyczne zasady pokazujące, jak mądrze wykorzystać technologię, by realnie wzmocnić swój biznes.

Potrzeba zredefiniowania zarządzania Agentowa AI na dużą skalę. Czy potrzebujemy redefinicji zarządzania w erze ponadludzkiej siły roboczej?

Eksperci debatują, czy wdrożenie agentowej sztucznej inteligencji wymaga nowego podejścia do zarządzania.

Już czwarty rok z rzędu „MIT Sloan Management Review” i Boston Consulting Group (BCG) gromadzą międzynarodowy panel ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji złożony zarówno z naukowców, jak i praktyków, aby lepiej zrozumieć, jak w organizacjach na całym świecie wdrażana jest odpowiedzialna sztuczna inteligencja (responsible AI). Wiosną 2025 r.  przeprowadziliśmy również globalne badanie wśród kadry zarządzającej, zebraliśmy 1 221 odpowiedzi na temat tego, w jakim stopniu przedsiębiorstwa zajmują się kwestią odpowiedzialnego wykorzystania AI. Ostatnio badaliśmy zależność między możliwością wyjaśnienia działań AI a nadzorem człowieka jako kluczowymi mechanizmami odpowiedzialności za systemy AI. Tym razem przyglądamy się bliżej kwestii odpowiedzialności w kontekście agentowej sztucznej inteligencji (agentic AI). Choć nie ma jednej powszechnie przyjętej definicji, termin ten odnosi się ogólnie do systemów AI, które samodzielnie, bez stałego nadzoru człowieka dążą do realizacji celów, podejmując decyzje, wykonując działania i adaptując się do zmieniającego się otoczenia. MIT AI Agent Index wskazuje, że wykorzystanie tego typu systemów rośnie zwłaszcza w takich obszarach jak inżynieria oprogramowania czy obsługa klienta. Dzieje się to pomimo ograniczonej transparentności w zakresie technicznych komponentów takich rozwiązań, ich przeznaczenia oraz poziomu bezpieczeństwa.

Jak wzrost wydatków obronnych zmienia rynek pracy

Polska przeznaczy rekordowe 1,9 bln zł na obronność. To nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo, ale też zmienia rynek pracy, przyspiesza rozwój technologii i tworzy nowe kompetencje przyszłości.

Niepewność decyzyjna Zmierz się ze stresem i odzyskaj poczucie pewności

Jednym z najbardziej zapadających w pamięć wydarzeń, które miały miejsce podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2021 r., była decyzja amerykańskiej gimnastyczki Simone Biles o wycofaniu się z kilku konkurencji, a następnie powrót na arenę i zdobycie brązowego medalu. Relacje medialne dotyczące jej decyzji przypominały te kierowane do tenisistki Naomi Osaki, gdy ta zrezygnowała z udziału we French Open w tym samym roku. W przeważającej mierze opinia publiczna albo chwaliła zawodniczki za postawienie na pierwszym miejscu swojego zdrowia psychicznego i fizycznego, albo krytykowała je za to, że nie „zacisnęły zębów” i nie dotrzymały zobowiązań.

Chociaż finalnie większość mediów wybrała narrację o odwadze obu sportsmenek, to początkowe reakcje opinii publicznej były jednoznaczne. Ludzie byli przekonani, że istnieje tylko jeden właściwy sposób interpretacji owych decyzji. Rzadko, jeśli w ogóle, brano pod uwagę możliwość, że decyzje te były efektem gruntownego rozważenia kilku równie ważnych priorytetów.

Ilustracja przedstawia osobę stojącą na rozdrożu dróg w krajobrazie przemysłowym, symbolizującym decyzje strategiczne przy tworzeniu marketplace'u B2B. Trzy ścieżki prowadzą odpowiednio do korporacyjnego budynku, namiotu symbolizującego startup oraz mostu wskazującego na spin-off. W tle widoczne są elementy infrastruktury przemysłowej, kontenery i statek towarowy, a na pierwszym planie znajdują się symbole analizy i decyzji, takie jak lupa, tryby i waga. Jak strukturyzować przedsięwzięcie marketplace’u B2B

Marketplace B2B można zorganizować na trzy sposoby: jako startup, jednostkę wewnętrzną lub spin-off. Każda struktura ma swoje zalety i ograniczenia. Sprawdź, jakie czynniki decydują o wyborze optymalnego modelu: stopień fragmentacji rynku, relacje z konkurencją i potrzeby kapitałowe. Poznaj praktyczne przykłady firm, które skutecznie uruchomiły platformy handlowe w różnych strukturach organizacyjnych.

Era Agentów AI: prekursorzy zgarniają największe zyski

Firmy będące pionierami we wdrażaniu agentów AI osiągają znacznie wyższy i szybszy zwrot z inwestycji (ROI). Aż 88% z nich notuje pozytywne wyniki finansowe, a ponad połowa deklaruje wzrost przychodów o 6-10%. Agenty AI rewolucjonizują kluczowe obszary biznesu, takie jak obsługa klienta, marketing, cyberbezpieczeństwo i wsparcie techniczne, stając się standardem w ponad połowie globalnych organizacji.

wypalenie zawodowe We wrześniu powiedz „nie” wypaleniu zawodowemu!

14 września obchodziliśmy Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym. Badania wskazują, że z roku na rok to zjawisko występuje coraz częściej wśród Polaków i dotyka osób na wszystkich szczeblach kariery. Co warto wiedzieć na jego temat?

Według raportu „Polacy na granicy wypalenia zawodowego” przeprowadzonego przez UCE Research i platformę ePsycholodzy.pl w 2024 roku aż 78,3% osób pracujących zawodowo zaobserwowało u siebie co najmniej jeden z symptomów wypalenia zawodowego.

Nadszedł czas, aby zmierzyć się z trzema wyzwaniami związanymi z nauką

Większość kadry kierowniczej przyznaje, że nauka ma kluczowe znaczenie dla wyników ich przedsiębiorstw. Jednak podczas ostatnich warsztatów badawczych, które przeprowadziliśmy wraz z moim zespołem z udziałem kadry kierowniczej z ponad 40 firm, stało się jasne, że tradycyjne modele uczenia się w organizacjach stoją w obliczu presji ze strony pojawiających się nowych modeli pracy. Uczestnicy wskazali trzy najpilniejsze wyzwania związane z uczeniem się:

3 zasady zarządzania innowacją w zespołach hybrydowych

Nie trzeba wybierać między wygodą hybrydy a tempem innowacji — wystarczy mądrze zaprojektować współpracę. Tam, gdzie liczy się świeżość spojrzeń, wychodzimy z wirtualnych sal do realnych; gdy potrzebne jest rzemiosło i cisza, przenosimy pracę do sieci; a gdy chcemy nadać projektowi rozmach, spotykamy się z liderami, którzy mogą go unieść. Taki rytm zamienia hybrydę w przewagę.

Futurystyczna ilustracja przedstawiająca projektowanie inteligencji jako architekturę współpracy ludzi i sztucznej inteligencji w dynamicznym, sieciowym środowisku decyzji i wiedzy. Przestańcie wdrażać sztuczną inteligencję. Zacznijcie projektować inteligencję

Projektowanie inteligencji według Stephena Wolframa to praktyczne zasady oparte na filozoficznych odkryciach dotyczących obliczeń, które wygenerują trwałą wartość z AI w środowiskach przedsiębiorstw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!