Jak wykorzystać kryzys do budowania przewagi konkurencyjnej firmy? Rola CFO w zmianie strategii firmy.
Jeśli spróbujemy jednym słowem zdefiniować sytuację, w jakiej znalazł się świat w wyniku pandemii COVID‑19, bez wątpienia byłoby to określenie „zmiana”. Zmiana z reguły nie budzi pozytywnych emocji, gdyż wiąże się z czymś nieznanym nam dotąd, a tym samym niepewnym. Każda zmiana to jednak początek czegoś nowego i potencjalnie lepszego. Niezależnie bowiem, jaką ścieżkę wybierzemy, zawsze możemy wykorzystać dotychczas zdobyte doświadczenie.
Tak samo jest w przypadku firm. Dla wielu z nich kryzys może być świetną okazją do rozpoczęcia kolejnego etapu swojej działalności. Oczywiście, to ogromne wyzwanie biorąc pod uwagę recesję gospodarczą, jednak dzięki zwinnemu odejściu można dostrzec wartość w nowych warunkach biznesowych. Choć pandemia wywarła silny – i niestety w wielu przypadkach negatywny – wpływ na gospodarkę światową, warto być otwartym na możliwości, które mogą się pojawić dla organizacji.
Jakie działania warto podjąć?
Zastanawiając się nad wpływem skutków pandemii, ważne jest zachowanie czujności i nie popełnianie błędów. Fakt, że funkcjonujemy w nowej rzeczywistości, nie oznacza, że powinniśmy się jej poddać. Możemy przekształcić kryzys w szanse, o ile podejmiemy odpowiednie działania, m.in.:
• zmienimy mentalne nastawienie menedżerów,
• przyspieszymy cyfrową transformację w firmie,
• zainwestujemy w infrastrukturę,
• zidentyfikujemy nowe możliwości biznesowe wykreowane przez kryzys.
W kontekście szukania nowych szans zwróćmy szczególną uwagę na wewnętrzne zasoby firmy. Wykorzystywanie posiadanych w firmie talentów, zidentyfikowanie obszarów rozwoju firmy, udoskonalenie kultury i architektury organizacji oraz poprawa jej zwinności i zdolności do adaptacji – te działania z pewnością przełożą się na odkrycie na nowo potencjału organizacji. Ponownie przeanalizujmy model biznesowy i operacyjny firmy oraz przyjrzyjmy się modelowi przychodów, dzięki czemu zidentyfikujemy możliwości zwiększenia wydajności i wzrostu zysku. Nie zapominajmy też o innowacjach - wdrażajmy je w każdym obszarze funkcjonowania firmy.
Co mówią eksperci?
Zdaniem ekspertów skutki finansowe pandemii będą miały charakter długotrwały, dlatego CFO już teraz powinni przygotowywać się do nadchodzącego roku – przeprowadzić szczegółową analizę potrzebnej gotówki, kosztów operacyjnych i prowadzonych przez firmę projektów oraz przygotować scenariusze uwzględniające różne warunki rynkowe – od tych najbardziej korzystnych do najmniej sprzyjających – co pozwoli opracować z wyprzedzeniem plany działań, które będą adekwatne do rozwoju sytuacji. Takie działania pozwolą nie tylko sprostać wyzwaniom kryzysu, ale też odkryć w nim szansę na rozwój. Jaka jest w tym rola CFO?
O tym, że każdy kryzys, choć bardzo niepokojący, zawiera także zalążek nowych możliwości na przyszły sukces firmy, rozmawialiśmy podczas webinarium Klubu CFO. Swoimi doświadczeniami oraz rekomendacjami podzielili się zaproszeni eksperci:
Katarzyna Białkowska, Transformation Leader, CFO, CIMA CGMA;
Jan J. Kluk, prezes zarządu MRC Group.
Webinarium prowadziła Urszula Wysocka – ekspert ICAN Institute.