Big data, internet of things, mobile, chmura – to one grają pierwsze skrzypce w biznesie opartym o technologie i to one wyznaczają dziś poziom konkurencyjności firm. Czytamy o tych megatrendach w wielu publikacjach medialnych i raportach analityków, ale czy wiemy jak umiejętnie wdrożyć je we własnej firmie?
Nowe technologie zmieniają kontekst rynkowy i rozkład przewag konkurencyjnych. Relacje między firmami w technologicznym ekosystemie są coraz bardziej płynne. Do 2018 r. 1/3 światowej czołówki firm większości sektorów będzie zaangażowana w branżowe platformy danych. Jednocześnie wraz z rozprzestrzenianiem się danych rośnie i multiplikuje się zagrożenie cyberprzestępczością. To tylko wycinek globalnego, niełatwego otoczenia każdej firmy.
Jak dostosować się do zmian otoczenia?
Polecam zapamiętać słowa Michaela Portera, wiodącego autorytetu w dziedzinie strategii konkurencji: „Esencja strategii leży w tym, czego nie robimy”. Badania przeprowadzone przez Microsoft w 2014 r. mówią, że tylko 11% budżetu firmy wykorzystywane jest na rozwój nowych aplikacji. Reszta przeznaczana jest na utrzymanie infrastruktury i administrację.
Ten tekst jest częścią projektu How to do IT. To twój sprawdzony przewodnik po cyfrowej transformacji i technologiach dla biznesu. Zapisz się na newsletter projektu!
Wiele projektów rozwojowych rozbija się o górę kosztów firmowego działu IT. Problem można przeskoczyć przez współpracę z zewnętrznym partnerem w modelu outsourcingu IT. Gdyby nie ten model, wiele firm nie byłoby w stanie rozwinąć nowoczesnego portfolio oferty. Chcąc bowiem stawić czoła nowym trendom i oprzeć swój biznes w dużej mierze o nowe technologie, nie trzeba posiadać wyspecjalizowanych zasobów ani infrastruktury IT. Przeciwnie, korzystniej zlecić to zewnętrznym dostawcom, a samemu zająć się rozwijaniem swojego core biznesu.
W Europie Zachodniej relacja outsourcingu rynku IT do całości usług informatycznych waha się w przedziale 30‑40%. Największa świadomość korzyści, jakie zapewnia ten model firmom, jest w krajach rozwiniętych jak Finlandia (51%), Szwecja (39%), Dania (38%). Niestety Polska znajduje się w ogonie tej stawki z wynikiem 6%.
Polscy przedsiębiorcy wykazują się jednak coraz większą świadomością odnośnie możliwości wygenerowania nawet kilkudziesięcioprocentowych oszczędności dzięki outsourcingowi procesów IT. Aż 80% polskich firm ankietowanych przez PMR zaznaczyło, że w ciągu dwóch lat zainteresowanie tego typu usługami wzrośnie umiarkowanie lub bardzo. Przedsiębiorstwa cenią możliwość usprawnienia procesu produkcji poprzez skoncentrowanie się na głównej działalności firmy. Z drugiej jednak strony stałą tendencją na polskim rynku są niechęć do przekazywania w outsourcing procesów informatycznych zawierających kluczowe dane z punktu widzenia działalności firmy oraz obawy o zbytnie uzależnienie się od dostawców usług.
To efekt zmian rynkowych:
wzrostu popytu i podaży,
spadku cen usług infrastrukturalnych,
wzrostu wynagrodzeń kadry technicznej,
wzrostu wykorzystania internetu,
wzrostu zapotrzebowania na rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ICT.
Obserwuję wiele firm na rynku, które wykorzystały outsourcing IT, żeby dostosować się do nowej rzeczywistości, i czerpią z tego korzyści. Pracownicy w tych firmach awansują i dostają ciekawsze zadania, maleją koszty działania firmy oraz czas pracy i realizacji projektów, a nowoczesne technologie IT pozwalają firmom na świadome zarządzanie i optymalizację.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Droga do cyberbezpieczeństwa: wykrywaj, chroń, reaguj. »
Najsłabsze ogniwa cyberzabezpieczeń
Globalne firmy wciąż nie potrafią skutecznie przewidzieć i odeprzeć skomplikowanego ataku hakerów.