Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak obniżyć koszty zakupów nie ponosząc nadmiernego ryzyka

Coraz większa konkurencja powoduje, że kupujący wykorzystują swoją przewagę do wywierania presji na dostawców. Wymuszanie drastycznych obniżek cen i wyśrubowywanie innych warunków dostaw przynosi krótkoterminowe zyski, ale też niesie ze sobą duże ryzyko. Jak wyważyć oba czynniki? Kluczem jest poznanie sytuacji dostawców i zastosowanie jednej z czterech strategi

Wymuszanie na dostawcach drastycznych obniżek cen jest od kilku lat najczęściej spotykaną taktyką wśród osób odpowiedzialnych za zakupy w polskich firmach. Nie jest to wyłącznie polskie zjawisko: na całym świecie zaopatrzeniowcy starają się wycisnąć, co się da, z dostawców. Sprzyja temu powszechna nadwyżka mocy produkcyjnych w wielu branżach i rosnąca presja konkurencyjna. Taktyka skłaniania dostawców do ciągłych obniżek cen wydaje się także być najprostszym sposobem podreperowania swojego budżetu. Po co bowiem męczyć się, po co pracować nad poprawą własnych procesów produkcyjnych i nad zwiększeniem wydajności, kiedy ten sam efekt można osiągnąć, przerzucając wszystkie problemy na dostawców? Niech oni obniżają swoje koszty, a nam dadzą niskie ceny! Jak to mają zrobić – to już jest ich problem.

Polscy specjaliści od zakupów z zapałem przystępują więc do organizowania przetargów, konkursów ofert i twardych negocjacji. I, trzeba przyznać, robią to całkiem sprawnie. Sęk jednak w tym, że narzędzia te potrafią przynosić efekty odwrotne od zamierzonych, jeśli zostaną użyte w niewłaściwy sposób.

Stań się lepszym negocjatorem w życiu prywatnym i zawodowym »

...

Zostało 93% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Tomasz Izydorczyk

Menedżer w polskim biurze firmy doradczej Boston Consulting Group.


Najpopularniejsze tematy