Chcąc rozwiązać niektóre z najbardziej palących problemów dzisiejszego turbulentnego świata, Unia Europejska zwraca się ku społecznym innowacjom. ICAN Research, jednostka badawcza ICAN Institute, wydawcy „Harvard Business Review Polska”, uczestniczy w pracach związanych ze stworzeniem pierwszego w Europie programu szkoleń dla przyszłych innowatorów.
Intelektualne autorytety z całej Europy, a także uniwersytety, ustawodawcy, przedstawiciele biznesu i aktywiści są zgodni co do tego, że społeczne innowacje są kluczowe dla stworzenia lepszej przyszłości. Ale jak skutecznie szkolić liderów takiej zmiany, aby potrafili stawić czoła piętrzącym się problemom o globalnym zasięgu? Odpowiedzią jest SOCIA, Social Innovation Academy. To inicjatywa współfinansowana przez Unię Europejską, która zrzesza pięciu doświadczonych partnerów z Luksemburga, Grecji, Polski, Słowenii i Hiszpanii. Jej celem jest testowanie i rozwijanie pierwszego europejskiego programu szkoleniowego rozwijającego kompetencje osób, które chcą być liderami i tworzyć społeczne innowacje.
Program SOCIA jest skierowany do menedżerów z firm, NGOsów, organizacji społecznych, pośredników (laby, inkubatory, huby), a także do aspirujących przedsiębiorców pragnących rozpocząć swoją przygodę z inicjatywami społecznymi.
Pierwszy etap prac, za który odpowiedzialny jest ICAN Research, ma na celu zdiagnozowanie kompetencji i umiejętności niezbędnych do generowania i wdrażania innowacji społecznych – w tym celu przeprowadzane są wywiady eksperckie z liderami innowacji w Europie. Przeprowadzając rozmowy z innowatorami i analizując historię ich działań, ICAN Research zamierza zidentyfikować czynniki – takie jak specjalne umiejętności czy specyficzne podejście do problemów – które pozwoliły im osiągnąć sukces. To właśnie wnioski z tych badań legną u podstaw nowatorskiego zestawu praktycznych kursów dla innowatorów. Social Innovation Academy będzie pierwszym projektem w Europie czerpiącym wiedzę od odnoszących sukcesy innowatorów oraz tworzącym narzędzia dydaktyczne w oparciu o założenia evidence based i doprowadzi do zrozumienia czynników warunkujących skuteczną społeczną innowację.
Po pierwszym, diagnostycznym etapie projektu, który zakończy się w I kwartale 2018 roku, przyjdzie czas na kolejne. Zostanie stworzona platforma szkoleniowa zaprojektowana z myślą o wygodzie użytkowników. Narzędzia dydaktyczne wykorzystywane przez Akademię będą ciągle testowane i ulepszane. Istotnym krokiem dla projektu będzie też stworzenie społeczności interesariuszy, co pozwoli na wymianę pomysłów i rekomendacji.
Do tej pory osoby aspirujące do miana innowatorów, ludzie pragnący realizować kreatywne projekty odpowiadające na poważne problemy społeczeństwa, mogli liczyć jedynie na łut szczęścia. Nie ma żadnych kompleksowych szkoleń rozwijających/wspierających tego rodzaju innowacyjność. Social Innovation Academy zamierza to zmienić i stworzyć łatwo dostępne i skuteczne narzędzia dydaktyczne dla liderów zmian.
Więcej o programie dowiedzieć się można ze strony www.socialinnovationacademy.eu.