Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Czy youtuber może wypromować twój biznes?

W dobie nieograniczonego dostępu do internetu i rozwoju mediów społecznościowych autorytetami przestają być przywódcy państwowi czy wybitni naukowcy – coraz większy wpływ na społeczności mają twórcy filmów zamieszczanych na kanałach serwisu YouTube, czyli tzw. youtuberzy. W jaki sposób twoja firma może skorzystać z ich popularności i nawiązać z nimi współpracę?

Wielu osobom wydaje się, że nagranie własnego filmu i wrzucenie go na kanał na YouTube jest gwarancją sukcesu i milionów wyświetleń. Gdyby tak jednak było, właściwie o każdym moglibyśmy powiedzieć, że jest youtuberem. Kim więc właściwie on jest i jak to się dzieje, że publikowane przez niego wideo mają miliony wyświetleń, a zarobki sięgają nawet dziesiątek tysięcy złotych?

Youtuberzy to przede wszystkim ludzie z pasją, którzy wierzą w swoje możliwości i potrafią zarazić swoimi zainteresowaniami inne osoby. Tworzą własne kanały i regularnie zamieszczają na nich swoje filmy w ramach hobby. Jednak z czasem, dzięki wysiłkowi i szczęściu, mogą stać się gwiazdami i zrobić karierę – a wtedy hobby staje się realną pracą, która daje bardzo wymierne korzyści.

Czy marketing wideo jest dla ciebie?

Youtuberzy mają obecnie tak duży wpływ na swoich widzów, że stają się prawdziwymi influencerami. W jaki sposób można wykorzystać ich potencjał i nawiązać z nimi współpracę, ukierunkowaną na reklamę twojego biznesu?

Istnieje kilka możliwości marketingu wideo:

Lokowanie produktu

Kluczową kwestią jest takie wplecenie produktu danej firmy w fabułę filmu, aby został on zapamiętany przez widzów, a jednocześnie żeby nie odczuli oni, że produkt wpływa zbyt nachalnie na treść przekazu. W związku z tym komunikat powinien być zamieszczony w dopasowanym tematycznie kontekście. Przeciętny youtuber z liczbą subskrypcji wynoszącą 100 tys. otrzymuje za tego typu usługi co najmniej 200 zł za odcinek. Stosunkowo niskie koszty mogą przynieść firmom duże zyski.

Odcinek dedykowany

Wymaga to stworzenia rozbudowanej historii, w całości poświęconej marce lub produktowi, która jednocześnie wciąga widzów i nie ma formy kilkuminutowej reklamy. Tego typu forma współpracy potrafi zatrzymać uwagę oglądających na dłużej, pomaga zbudować lojalność klientów i wpływa pozytywnie na wizerunek marki. Przykładem jest kampania marki Danio, która zaangażowała takich youtuberów jak Szparagi, Lisie Piekło i JelenieJaja. Twórcy spotkali się razem na planie i pokazywali, jak ich świat zmienia się po zjedzeniu Danio. Film został opublikowany na kanale marki i w krótkim czasie zdobył prawie 2 mln wyświetleń.

Testowanie produktu

Ma dwie podstawowe zalety: produkt pojawia się w rękach youtubera, na którego zdaniu polegają jego subskrybenci, a także – można w ten sposób wyraźnie przedstawić wszystkie funkcje produktu oraz korzyści płynące z jego użytkowania.

Kampania społeczna

Zaangażowanie influencera w kampanię społeczną zwiększa zasięg komunikacji, uwiarygodnia przekaz i ma większy wpływ na odbiorców niż standardowa reklama. Przykładem jest marka Durex, która przygotowała kampanię na temat chorób wenerycznych we współpracy z trzema youtuberami: Ajgorem, Mieciem Mietczyńskim oraz AbstrachujeTv. Każdy z filmów zdobył tysiące, a w przypadku dwóch ostatnich nawet miliony wyświetleń, a marka pokazała, że efektywny komunikat reklamowy może iść w parze z edukowaniem konsumentów.

Współpraca strategiczna

Długoterminowa współpraca strategiczna z wybranym youtuberem pomaga stworzyć ambasadorów marki, korzystając tym samym nie tylko z zasięgu i wiarygodności twórcy, ale również jego wizerunku. Marka Sprite zdecydowała się na tego typu formę marketingu wideo, korzystając ze wsparcia autorów najbardziej popularnych kanałów dotyczących gier na YouTube: SKKF‑a, Roja i Rocka. Jest to pierwsza tego rodzaju współpraca na tak dużą skalę w Polsce.

Co jeszcze poza marketingiem wideo?

Współpraca z yotuberami może wykraczać poza klasyczny wideo marketing i wykorzystywać większą liczbę kanałów komunikacji. Poniżej przestawione są przykłady tego typu działań:

Wykorzystanie wizerunku

W ten sposób postąpiła sieć Play, która wypuściła na rynek serię darmowych starterów z wizerunkami takich gamerów jak JDabrowsky, Droller czy Kaiko. Każdy starter zawierał kod SMS, po wysłaniu którego istniała szansa, że youtuber oddzwoni na numer nadawcy. W efekcie błyskawicznie rozeszło się ponad 50 tys. starterów.

Wydarzenie

Zaangażowanie influencerów w różnego rodzaju wydarzenia zakrojone na szeroką skalę pozwalają marce wzbudzić zainteresowanie rzeszy publiczności, co przekłada się na możliwość zdobycia nowych odbiorców i zwiększenia lojalności ze strony dotychczasowych klientów. Największą polską imprezą angażującą youtuberów i ich fanów jest Orange Video Fest by LifeTube. Wydarzenie cieszy się ogromną popularnością, przyciągając co roku kilkanaście tysięcy osób.

Jaki kanał wybrać?

Youtuber, z którym twoja marka nawiąże współpracę, powinien silnie oddziaływać na twoich odbiorców, a jego działania muszą być dostosowane do profilu klientów, do których chcesz dotrzeć. Aby zdecydować się na określony kanał, możesz brać pod uwagę takie kryteria jak:

  • stosunek łącznej liczby subskrybentów do średniej wyświetleń liczby filmów na kanale – im wskaźnik jest wyższy, tym lepiej,

  • liczba polubień i negatywnych ocen pod filmami – liczba polubień powinna przeważać nad liczbą negatywnych ocen,

  • komentarze – nie zawsze świadczą o jakości kanału, dlatego należy przyjrzeć się jeszcze innym parametrom,

  • zawartość reklamy na kanale – sprawdź formę, w jakiej youtuber reklamuje towary, oraz sposób, w jaki reagują na to widzowie,

  • cena publikacji – mogą się one znacząco różnić, w zależności od popularności kanału, tematyki i formatu reklamy,

  • ilość bloków reklamowych – najlepiej, jeżeli youtuber umieszcza jeden blok reklamowy; w przypadku większej liczby widz może być zdekoncentrowany.

Współpraca się opłaca

O tym, że współpraca marek z youtuberami może przynieść firmie znaczące korzyści, przekonała się Castorama Polska. Kiedy w 2015 roku zdecydowała się zaangażować na stałe do swoich filmików Lekko Stronniczego, SciFun i Design Your Life, kanał „5 sposobów na” w bardzo krótkim czasie zyskał ponad 80 tys. subskrybentów. Poprawa wizerunku marki, zwiększenie bazy potencjalnych klientów i nawiązanie relacji z dotychczasowymi odbiorcami to tylko niektóre z profitów biznesowych.

Innym przykładem jest firma Google, której biuro w Warszawie odwiedził Rafał Masny, po czym zamieścił na swoim kanale relację z pobytu w studio. Zarówno materiał, jak i marka, zostały bardzo pozytywnie odebrane przez widzów – świadczy o tym fakt, że w badaniu przeprowadzonym przez Brand Lift Insights skłonność do polecenia Google jako marki wzrosła o 18 punktów procentowych.

Współpraca z youtuberami przyszłością marketingu?

Współpraca marek z youtuberami może przybierać różnorodne formy, w zależności od tego, jaki cel chce się osiągnąć – reklamować konkretne produkty, poprawić wizerunek firmy, a może pozyskać nowych klientów? Nie ulega wątpliwości, że tego typu działalność jest przyszłością marketingu i przynosi przedsiębiorstwu znaczące korzyści. Obecnie pytanie nie brzmi: kiedy?, ale: z kim nawiąże współpracę twoja firma?

Karolina Buben

Content Specialist w firmie doradczej ConQuest Consulting.


Najpopularniejsze tematy