Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

Tradycyjne rozumienie pracy jest mocno zakorzenione w naszej świadomości. Świadczą o tym dobitnie wyniki badań prezentowane w tym numerze Harvard Business Review Polska. Polscy pracownicy szczególnie cenią stabilność zatrudnienia i bezpieczeństwo. Natomiast menedżerowie preferują dyrektywny styl zarządzania, posłuszeństwo i dyspozycyjność pracowników.

Tymczasem sposób wykonywania pracy się zmienia. W specjalnym numerze Praca 2.0 prezentujemy przykłady firm oraz pracowników, którzy dostosowują się do zmian technologicznych, społecznych i geopolitycznych i czerpią z tego korzyści. Zwłaszcza w sferze pracy opartej na wiedzy. Autorzy tekstu Przeprojektuj pracę opartą na wiedzy przyglądają się, jak organizacje na nowo definiują stanowiska pracy specjalistów, przekazując część ich zadań własnym lub zewnętrznym pracownikom o niższych kwalifikacjach i znajdując partnerów wśród zewnętrznych dostawców pracy. Zmiany te umożliwiła w dużej mierze wirtualizacja pracy, którą analizujemy w tekście *Trzecia fala pracy wirtualnej. *Trzy znaczące fale zmian, jakie zaszły w ciągu ostatnich 30 lat, pogodziły interesy pracodawców i pracowników. Podczas pierwszej fali komputery osobiste i poczta elektroniczna doprowadziły do powstania armii wolnych strzelców. W ramach następnej technologie mobilne umożliwiły pracę w dowolnym miejscu i czasie pełnoetatowym pracownikom. Obecnie motorem współpracy są nowe sposoby tworzenia wspólnot i współużytkowanych miejsc pracy, które niwelują izolację pracowników – uboczny efekt wirtualizacji. Wszystkie te trendy prowadzą do wyłonienia nowej kategorii pracowników: tymczasowych superspecjalistów. Do tej grupy należą menedżerowie najwyższego szczebla i wybitni eksperci, którzy świadomie wybrali karierę pracownika kontraktowego. Szczegóły znajdą Państwo w tekście Nadchodzi era tymczasowych superspecjalistów.

W warunkach zmiany sposobu wykonywania pracy tradycyjny model relacji pracowniczych ulega wyczerpaniu. Dziś mamy często do czynienia z podejściem transakcyjnym, bazującym na zasadzie „rób, co chcesz”, które nie służy żadnej ze stron. Autorzy artykułu Pracownik na misji. Nowa epoka relacji zawodowych twierdzą, że potrzebny jest nowy pakt pomiędzy pracodawcami a pracownikami, którego filarami będą sojusz (zazwyczaj tymczasowy) i wzajemność. Pracownicy powinni też inaczej podejść do własnych karier i rozwoju. Niezbędne wskazówki znajdą Państwo w tekstach Przełomowa innowacja a ty oraz Twoje życie w liczbach.

Polecam Państwu także pozostałe teksty z tego numeru, życzę udanych wakacji oraz umiejętności skutecznego odnalezienia się w świecie pracy 2.0 z pożytkiem dla firmy, pracowników i siebie samego.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 


Najpopularniejsze tematy