W dobie nasilającej się walki o pracownika wyróżnikiem pracodawcy na rynku coraz częściej są szkolenia. Tak uważa aż 90% respondentów biorących udział w badaniach EY Academy of Business, na podstawie których powstał raport Cała prawda o szkoleniach.
Chociaż w porównaniu z innymi krajami europejskimi Polacy stosunkowo rzadko korzystają ze szkoleń, to z raportu jasno wynika, że pracownicy bardzo doceniają możliwość zdobywania wiedzy i nowych umiejętności. Dla firm natomiast szkolenia są wydajnym narzędziem do przyciągania najlepszych i najbardziej poszukiwanych na rynku kadr. Z jednej strony szkolenia pomagają zatrzymać i rozwijać już zatrudnionych, z drugiej pozwalają wzmocnić atrakcyjność oferty dla nowych pracowników (zobacz ramkę Szkolenia a wizerunek pracodawcy).
Badanie pokazało, że największe zainteresowanie szkoleniami wykazują poszczególne działy funkcyjne. Według 36% badanych, to właśnie one podejmują ostateczną decyzję dotyczącą szkoleń dla pracowników, ponieważ najlepiej wiedzą, jakich kompetencji potrzebują ich zespoły. Drugie w kolejności są działy HR oraz szkoleniowe, które w 30% przypadków decydują o szkoleniach. W niemal co piątym (19%) przypadku o zorganizowaniu szkolenia przesądza zarząd lub właściciel firmy. Jedynie 14% ankietowanych wskazało natomiast, że ostatnie słowo pod tym względem należy do bezpośrednio zainteresowanego pracownika.