Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Audyt SEO vs. optymalizacja SEO: jak poprawić widoczność w wyszukiwarkach?

Biznes w internecie, aby był skuteczny, musi być przede wszystkim widoczny. Posiadanie strony w sieci nie oznacza wcale, że użytkownicy nagle zechcą zrobić zakupy – o ile w ogóle do nas trafią.

Chcąc to zmienić, firmy decydują się na pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach. Problem pojawia się, gdy w ofercie agencji SEO znajdują się dwie tajemnicze usługi: audyt SEO i optymalizacja SEO. Czym są? Na którą się zdecydować? I czy są one w ogóle potrzebne, by zwiększyć widoczność strony w sieci?

Audyt SEO

Audyt SEO to proces, którego celem jest ocena i wskazanie przez agencję SEO wszelkich błędów na stronie internetowej klienta. Szczegółowy raport tworzony jest na podstawie szeregu elementów odpowiadających za widoczność serwisu w internecie. Stronę klienta bada się zarówno pod kątem czytelności witryny przez wyszukiwarki, jak i czynników, które mają wpływ na funkcjonalność i odbiór serwisu przez użytkowników. Są to kwestie związane z responsywnością strony, analizą znaczników META, historią domeny czy na przykład czytelnością tekstów.

Audyt SEO przydaje się zatem zarówno dla stron nowych, jak i tych, które mają swoją historię – na przykład po wdrożeniu nowych elementów bądź po zmianach agencji SEO. Obszerny i prawidłowo przygotowany dokument to podstawa do wprowadzenia zmian na stronie i poprawienia wskazanych błędów.

Przeprowadzenie audytu jest więc początkiem do wdrażania działań optymalizacyjnych w serwisie internetowym. Najpełniejsze badanie strony internetowej, którego owocami będą skuteczne i profesjonalne zalecenia, przeprowadzi za nas agencja SEO. Najlepsze firmy z branży gwarantują swoim klientom bezpieczeństwo takich działań, gdyż bazują na doświadczeniu i profesjonalnych narzędziach. Gdy jednak dopiero poznajemy rzemiosło lub samodzielnie chcemy wykonać audyt SEO, możemy skorzystać z wielu pomocnych darmowych narzędzi, które w podstawowy sposób pozwolą ocenić nam stronę pod kątem błędów.

Optymalizacja SEO

Optymalizacja to konkretne działania, po których wdrożeniu strona będzie przystosowana do wyszukiwarek. Jest to jednocześnie wymóg, bez którego ciężko w ogóle mówić o zdobywaniu pozycji, gdyż dopiero poprawnie wdrożona optymalizacja skutecznie wspiera pozycjonowanie strony. Jednocześnie – w przypadku niewprowadzenia zaleceń – strona może powodować, że tracimy pozycję, a czasami nawet nie jesteśmy w ogóle uwzględniani w wynikach wyszukiwania.

Prawidłowo przeprowadzona optymalizacja opiera się na wcześniejszych ustaleniach z audytu i jest jego uzupełnieniem. Podobnie jak w przypadku audytu SEO optymalizacja wykonywana jest na stronie. Dzięki niej specjalista agencji SEO będzie mógł na dalszym etapie wykonywać skuteczne działania off‑site, czyli poza stroną.

Celem optymalizacji jest dostosowanie strony internetowej do wymagań Google między innymi pod kątem wybranych wcześniej słów kluczowych. Jest ona jednocześnie rozwinięciem audytu, który przeprowadza się w przypadku długiej historii domeny, skomplikowanej struktury stron i rozbudowanych podstron. Bardzo często dzięki samej optymalizacji strony możemy zauważyć wzrost wyników wyszukiwania, dlatego wszelkie działania związane z pozycjonowaniem serwisu należy rozpatrywać indywidualnie.

Podstawowe różnice pomiędzy optymalizacją a audytem

Audyt SEO

Optymalizacja SEO

Ukazuje aktualny stan strony internetowej wraz z jej błędami i elementami do poprawy.

Ma na celu poprawę faktycznego stanu strony poprzez zastosowanie konkretnych działań.

Obejmuje analizowaną stronę internetową w sposób holistyczny. Bazuje na wymogach Google pod kątem SEO.

Wykonywana pod określoną strategię SEO, uwzględnia przy tym słowa kluczowe.

To podstawa do wykonywania wszelkich działań. Jest bardziej ogólny.

To rozwinięty element audytu i bazuje na jego głównych założeniach. Jest bardziej szczegółowa.

Pomocne darmowe narzędzia

Oto kilka pomocnych narzędzi, które pozwolą nam sprawdzić naszą widoczność dla wyszukiwarek.

Seoptimer.com – jedno z podstawowych narzędzi do przeprowadzania darmowego audytu strony. W pakiecie bezpłatnym możemy otrzymać ogólne informacje na temat elementów wymagających poprawy na stronie głównej.

Screamingfrog.co.uk/seo‑spider/ – w darmowej wersji programu możemy podejrzeć do 500 adresów URL danej witryny. Narzędzie po analizie strony pokazuje użytkownikowi szczegółowe informacje na temat linków, w tym między innymi: strukturę tytułów, opisy nagłówków i wiele innych. Generuje również mapy strony. Przydatne narzędzie dające wiele możliwości, nawet w wersji darmowej.

Google PageSpeed Insights – darmowe narzędzie do badania szybkości ładowania stron, które po dokonaniu analizy informuje użytkownika o błędach, które należałoby poprawić, by zwiększyć prędkość strony.

Siteliner.com –bada duplikaty treści, niedziałające linki, a także pokazuje informacje na temat linków wewnętrznych i zewnętrznych.

Google Mobile‑Friendly Test – narzędzie badające przystosowanie witryny do urządzeń mobilnych.

Openlinkprofiler.org – darmowe narzędzie do badania profilu linków, niestety mniej wydajne niż płatna konkurencja.

Google Search Console – udostępnia wiele istotnych wskaźników, które są niezbędne do podstawowej analizy witryny, takich jak wyświetlenia czy pozycje fraz kluczowych. Wykrywa (i wskazuje) błędy w mapie strony, informuje o ręcznie nałożonych karach bądź banach.

Michał Herok

Wykładowca na SGH, PJATK i WSB. Właściciel agencji SEOgroup, zajmującej się działaniami z zakresu marketingu internetowego.


Najpopularniejsze tematy