Jak połączyć rozwój zawodowy kobiet z krzewieniem solidarności płciowej? Tego zadania podjęła się firma Nesperta, realizując pierwszą ogólnopolską kampanię społeczną All In My Hands skierowaną do przyszłych manicurzystek.
Partnerem materiału jest Nesperta.
to poważny problem rynku pracy. Według danych Eurostatu za rok 2017, zawartych w raporcie na temat równości kobiet i mężczyzn w Unii Europejskiej, wskaźnik dotyczący aktywności zawodowej Polek jest jednym z najniższych w UE. Przekłada się to między innymi na problemy z wyjściem z długotrwałego bezrobocia oraz na trudniejszą sytuację finansową nie tylko samych kobiet, ale również ich rodzin. Nesperta, właściciel marki Semilac, od początku istnienia swoje działania kieruje właśnie do kobiet. Z myślą o nich podejmuje działania zmierzające do uwalniania kobiecego potencjału, dodawania im pewności siebie i odwagi w podejmowaniu decyzji oraz realizowaniu planów zawodowych i osobistych. Naturalną kontynuacją takich przedsięwzięć było zaangażowanie firmy w inicjatywy odpowiedzialne społecznie. Zanim jednak Nesperta zaczęła zachęcać kobiety do niezależności zawodowej, zleciła badania dotyczące autopercepcji kobiet i ich sytuacji na rynku pracy. W ankiecie wzięło udział 800 respondentek mających różny poziom wykształcenia, pozycję zawodową i wywodzących się z różnych środowisk. Wyniki badań przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie pozwoliły na wyciągnięcie kilku kluczowych wniosków, określających najważniejsze problemy i wyzwania Polek w pracy.
Jednym z ważnych problemów społecznych jest wzmożona rywalizacja między kobietami w środowisku pracy, na którą wskazała większość badanych. Jest to zaskakujące, zwłaszcza że w dyskusji publicznej nadal często słyszymy o kobiecej solidarności. Dodatkowo wiele opinii jakościowych przedstawionych w badaniu świadczy o silnie zakorzenionych w naszym społeczeństwie stereotypach płciowych. Widoczne jest to szczególnie w odpowiedziach dotyczących preferowanych współpracowników lub przełożonych – część kobiet woli w tej roli mężczyzn. Okazuje się, że kobiety pomimo przeświadczenia o swoich wysokich kompetencjach obawiają się ryzyka związanego z założeniem własnej działalności. Wnioski z badań zostały opublikowane w raportach Kobiety współPRACUJĄCE i Polki w pracy; stały się też punktem wyjścia do stworzenia kampanii All In My Hands.
Brak ochoty do założenia własnej firmy wynika zarówno z powodów racjonalnych – brak pomysłu na biznes (39,6%) czy brak środków finansowych (37,5%) – jak i emocjonalnych, takich jak strach przed niepowodzeniem (wskazany przez 38,2% badanych), stres, duże nakłady pracy, ryzyko związane z prowadzeniem własnej firmy. Wyniki z badań przeprowadzonych przez Nespertę pozwoliły zidentyfikować główne bariery, jakie stoją kobietom na drodze do zakładania działalności gospodarczej. Wyposażona w taką wiedzę firma mogła zaprojektować skuteczne działania mające na celu podniesienie kompetencji kobiet, a także dodanie im większej pewności siebie.
Zarządzanie zespołami bez tajemnic » >
Dbając o siebie, wspierasz inne kobiety
Odpowiadając na potrzeby społeczne wykazane w raportach, firma wprowadziła na rynek limitowaną serię lakierów hybrydowych, których nabywcami w ogromnej mierze są osoby prowadzące salony kosmetyczne. Jednak głównymi beneficjentkami inicjatywy All In My Hands były przyszłe stylistki paznokci, ponieważ z tą grupą Nesperta jest najbardziej związana. Kolekcja trzech lakierów hybrydowych wyróżniała się oryginalnym opakowaniem – na buteleczkach umieszczono skrzydła, które wizualizowały ideę uskrzydlania kobiet. Część dochodów ze sprzedaży została przeznaczona na organizację warsztatów biznesowych, w trakcie których studentki z uczelni kosmetologicznych poznawały tajniki zawodu i zagadnienia z zakresu przedsiębiorczości. Pierwszego dnia uczestniczki warsztatów pod okiem specjalistów z Akademii Semilac samodzielnie wykonały stylizację paznokci.
Z myślą o kobietach Nesperta podejmuje działania zmierzające do uwalniania kobiecego potencjału.
Nesperta, dzięki swojemu doświadczeniu biznesowemu i stałej współpracy z branżą beauty, zdaje sobie sprawę, że przyszłe adeptki zawodu w toku nauczania akademickiego często nie mają możliwości uczestniczenia w zajęciach praktycznych ze stylizacji paznokci – stąd pomysł bezpłatnych warsztatów, zarówno ze stylizacji paznokci, jak i z przedsiębiorczości. Drugiego dnia szkoleniowego studentki brały udział w warsztatach biznesowych, w trakcie których dowiadywały się m.in.: w jaki sposób założyć i prowadzić własną działalność, jak efektywnie pozyskać klientów i promować własną firmę. Warsztaty odbyły się na pięciu uczelniach kosmetologicznych w całej Polsce – w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Białymstoku i Poznaniu. Cieszyły się one ogromną popularnością zarówno wśród kadr, jak i studentek – w sumie zostało przeszkolonych około 150 przyszłych stylistek paznokci. Warsztaty były prowadzone przy współpracy z trenerami z Poznańskiego Parku Naukowo‑Technologicznego Uniwersytetu im. A. Mickiewicza, którzy przygotowali autorski program obejmujący najważniejsze zagadnienia związane z branżą kosmetyczną.
W ramach akcji All In My Hands został także przeprowadzony konkurs grantowy. Każda uczestniczka warsztatów mogła walczyć o nagrodę w wysokości: 5, 3 i 2 tysięcy złotych, która w założeniu miała jej pomóc w rozpoczęciu i rozwinięciu własnej działalności lub pozwolić na dalsze podnoszenie kwalifikacji zawodowych. Zadaniem konkursowym było przygotowanie biznesplanu dla własnej firmy z branży kosmetycznej. Biznesplan miał uwzględniać takie elementy, jak: istota działalności, charakterystyka klienta, segmentacja rynku, budowanie relacji, strumienie przychodów oraz struktura kosztów i zysków. Biznesplany były poddane ocenie ekspertów‑praktyków. Autorki najbardziej innowacyjnych pomysłów otrzymały pieniądze na rozwój własnego biznesu.
Efekty widać jak na dłoni
Warsztaty w dużym stopniu przyczyniły się do podniesienia poziomu pewności siebie uczestniczek oraz nabycia przez nie umiejętności pozwalających samodzielnie założyć i prowadzić działalność gospodarczą. Limitowana seria All In My Hands została przyjęta przez rynek z ogromnym entuzjazmem – wprowadzone przez firmę produkty charytatywne sprzedały się o 20% lepiej niż standardowe linie. To znacznie przekroczyło oczekiwania firmy. W trakcie trwania programu zwiększono produkcję limitowanych lakierów. Świadczy to o sporej chęci kobiet do udzielania sobie wsparcia.
Kampania miała na celu wzmocnienie pozycji Nesperty jako modelowego przedsiębiorstwa z branży kosmetycznej, które podczas badań socjologicznych znajduje społeczny problem, a następnie wpisuje działania niezbędne do jego rozwiązania we własną strategię. Nesperta w kampanii All In My Hands wspiera rozwój zawodowy Polek oraz angażuje się w rozwiązywanie problemów branży. Realizując kampanię, firma chciała zmienić podejście przyszłych stylistek paznokci do zakładania i prowadzenia własnej działalności oraz udowodnić, że sukces jest w zasięgu ich ręki. Zmiany na poziomie świadomości społecznej wymagają dużo czasu i środków. Sądząc po reakcjach młodych uczestniczek warsztatów All In My Hands, kampania osiągnęła cel.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy pewność siebie jest zależna od płci? » >