Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

Adrianna Lewandowska: Wartości wpisane w strategię firmy rodzinnej

1 września 2013 5 min czytania
Adrianna Lewandowska
Adrianna Lewandowska: Wartości wpisane w strategię firmy rodzinnej

Streszczenie: Firmy rodzinne z wieloletnią tradycją wypracowują wzorce regulujące kluczowe kwestie: strategię osobistą właściciela, strategię rodzinną i firmową, co pozwala na utrzymanie rodzinnego charakteru przedsiębiorstwa oraz spójności rodziny. Badania Arue de Geusa nad firmami istniejącymi ponad sto lat wykazały, że ich trwałość i rozwój wynikają z silnego poczucia własnych wartości, ich niezmienności wobec zmian w otoczeniu oraz świadomego zarządzania nimi. Eksperci tacy jak Kotler, Heskett, Galuka, Grant, Collins i Porras zauważają, że zgodność wartości udziałowców i pracowników wpływa na zyskowność przedsiębiorstw. Dlatego w procesie budowania strategii rozwoju firmy rodzinnej konieczne jest przeprowadzenie audytu w trzech obszarach: indywidualnej strategii właściciela, strategii biznesu oraz strategii rodziny, co prowadzi do zintegrowanej strategii rozwoju. Właściciele firm rodzinnych często obawiają się zatrudniania zewnętrznych menedżerów z powodu różnic kulturowych i sposobów działania, jednak niezależnie od formy współpracy, kluczowe jest ustalenie i zachowanie wartości definiujących tożsamość firmy i rodziny.

Pokaż więcej

Firmy rodzinne z wieloletnią tradycją mają wypracowany przez pokolenia wzorzec, który reguluje kluczowe kwestie: strategię osobistą właściciela, strategię rodzinną i firmową. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie familijnego charakteru przedsiębiorstwa, spójności rodziny oraz gotowości do wspólnego kształtowania przyszłości.

Senior rodu Jan Kowalczyk ma rację – firmy rodzinne to rzeczywiście „przypadek szczególny” w zarządzaniu. Są organizacjami, w których z biznesową przedsiębiorczością założyciela współgrają niezwykle wyraźnie wartości reprezentowane przez rodzinę. Wszyscy zaangażowani w firmę (zazwyczaj nie tylko członkowie rodziny, lecz także pracownicy) mają poczucie budowania czegoś trwałego, wyjątkowego. Jeśli spojrzymy na przedsiębiorstwa rodzinne – od wielu generacji zwiększające wartość rynkową i przechodzące przez kolejne pokolenia, zachowując wartości, na których zbudowały swój sukces – nasuwa się pytanie: co takiego je wyróżnia?

Ten tekst jest komentarzem eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Obcy na czele mojej firmy 

,

Katarzyna Gierczak Grupińska , Paweł Kubisiak PL

W przypadku firm rodzinnych decyzja o zaangażowaniu zewnętrznego menedżera, który zaplanuje przyszłość organizacji nie jest łatwa i często budzi opór współwłaścicieli. Czy słusznie?

Arue de Geus przebadał 30 firm istniejących ponad sto lat. Ustalił, że źródłem trwania i rozwoju organizacji są główne wartości, a ściślej: silne poczucie i świadomość własnych wartości, ich niezmienność wobec zmian w otoczeniu oraz świadome zarządzanie nimi – wdrażanie w każdym aspekcie działania firmy. Nakładając na to analizę kolejnych ekspertów, takich jak: Kottler i Heskelt, Galuka, Grant czy Collins i Porras, którzy zauważają związki pomiędzy zgodnością wartości udziałowców i pracowników a zyskownością przedsiębiorstw, jasne staje się, iż wszystkie te determinanty muszą zostać zawarte w procesie budowania świadomej strategii rozwoju.

Rozpoczynając proces zmian, Jan Kowalczyk wraz z synami powinien przeprowadzić audyt obecnej sytuacji w trzech obszarach:

  • indywidualnej strategii właściciela,

  • strategii biznesu,

  • strategii rodziny.

Interakcje między nimi prowadzą do zintegrowanej strategii rozwoju firmy rodzinnej.

Warto, by Jan Kowalczyk najpierw ustalił własną strategię: do czego dąży osobiście? Później powinien opracować strategię rodziny Kowalczyków. Którzy jej członkowie chcą się angażować w rozwój firmy? Jakie wartości stoją za tymi decyzjami? To ważne kwestie wpływające na strategię rozwoju firmy. Odpowiedzi na pytania stawiane właścicielom oraz rodzinie stają się podstawą do budowania strategii firmy.

Menedżer zewnętrzny może być oczywiście dobrym wsparciem do znalezienia odpowiedzi na te pytania. Pomocny będzie również doradca zewnętrzny, który nie obejmuje roli menedżerskiej, a jedynie towarzyszy w procesie i kieruje zmianą, realizując projekt naprawczy. Ale sprawa nie jest prosta. Właściciele firm rodzinnych obawiają się innej kultury, innego myślenia i sposobów działania. Tak naprawdę obawy mają obie strony. Nie jest proste wejść do firmy rodzinnej i przejąć obowiązek prowadzenia jej. Ona funkcjonuje w wewnętrznym systemie i ważne jest zgranie się z tym, co wnosi menedżer zewnętrzny.

Niezależnie od tego, w jakiej formule Kowalczykowie podjęliby współpracę, ważne, by przed podpisaniem umowy ustalić, jakie wartości są dla nich najważniejsze. Należy bowiem pamiętać, że każda firma i każda rodzina jest… zakodowana. Ma wartości, które definiują jej tożsamość. Jeśli właściciel firmy szuka wsparcia w kontraktowym menedżerze zarządczym, ten przed podjęciem pracy powinien lepiej zrozumieć, jakie wartości regulują życie firmy, co jest ważne dla właściciela, dla rodziny, dla kluczowych pracowników. Istotne jest jednak, aby doprecyzować wzajemne oczekiwania na samym początku współpracy, ponieważ sięganie po zewnętrzną kadrę może rodzić konflikty (inny system wartości, inne zaangażowanie i kompetencje). Jeśli wszystko zostanie ustalone i będzie konsekwentnie obustronnie realizowane, taki wariant może działać dobrze.

Jeśli właściciel szuka wsparcia w kontraktowym menedżerze, ten przed podjęciem pracy powinien lepiej zrozumieć, jakie wartości regulują życie firmy rodzinnej.

Osobiście znam kilku bardzo dobrych menedżerów zewnętrznych, którzy doskonale pracują na rzecz firm rodzinnych. Wyróżnia ich umiejętność identyfikacji i utrzymania tych wartości, które tworzą swoiste spoiwo firmy. Jeśli pierwotny sens wartości zostanie utracony lub jeśli ewoluują one w kierunku sprzecznym z intencjami założycieli, rolą kierownictwa jest reinterpretacja i redefinicja wartości, by w dalszym ciągu stanowiły istotę przedsiębiorstwa w jej pierwotnym założeniu.

Obserwacja firm rodzinnych pozwala na stwierdzenie, że wartości obecne w tego typu przedsiębiorstwach w sposób szczególny wpływają na ich konkurencyjność. Aby utrzymać wartości przy życiu, rodziny muszą nieustannie wzmacniać świadomość obowiązujących wartości, utrzymać je oraz wcielać w życie. Jeśli rodziny dojdą do porozumienia w kwestiach dotyczących wartości, kultury organizacyjnej oraz strategii biznesowej, mogą osiągać lepsze wyniki.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!