GTIN, numer zapisany w kodzie kreskowym, jest najważniejszym standardem w historii łańcucha dostaw, nazwanym przez BBC „jedną z 50 rzeczy, które stworzyły współczesną gospodarkę”. Od czasu jego powstania w 1973 roku ten niepozorny, aczkolwiek potężny symbol znajduje się obecnie na ponad miliardzie produktów. Charakterystyczny sygnał dźwiękowy, który towarzyszy sczytywaniu kodu przy kasie, natychmiast kojarzy się z nowoczesnym sklepem.
Kod toruje drogę do cyfryzacji handlu
GTIN utorował drogę do globalizacji i cyfryzacji handlu. Właśnie dlatego jest to jedno z największych bezprecedensowych osiągnięć w historii handlu międzynarodowego. W końcu niewiele jest takich przypadków, kiedy konkurenci biznesowi spotykają się, by wspólnie rozwiązać rzeczywiste problemy i wprowadzać innowacje.
Tom Brady, inżynier, który opracował i zainstalował system skanujący użyty do zeskanowania pierwszego kodu kreskowego w 1974 roku, skomentował to w ten sposób: „Wizjonerskie spotkania założycieli GS1 na początku lat 70. były niezwykle ekscytujące i stanowiły prawdziwe wyzwanie. Jestem zaszczycony, że mogłem obserwować, jak firmy łączą siły i jednoczą się dla wspólnego dobra. Nadszedł czas, aby nowa generacja liderów przemysłu zaproponowała nowe formy standardów, które przez następne pięćdziesiąt lat będą miały moc przekształcenia sposobu, w jaki handlujemy towarami”.
Rewolucja i współpraca
Kod kreskowy na zawsze zmienił sposób robienia zakupów. Każdy z nich może wyglądać podobnie, ale ich moc tkwi wewnątrz. Dzięki globalnym standardom GS1 zeskanowanie kodu pozwala połączyć fizyczny produkt z cyfrowymi informacjami, które płynnie przepływają przez cały łańcuch dostaw. Kody kreskowe – a także dane, które się za nimi kryją – umożliwiają stworzenia bardziej odpornych na zakłócenia i przejrzystych łańcuchów dostaw, od fabryki do sklepu.
Po 50 latach standardy GS1, takie jak kody kreskowe, nadal pomagają w szybkim, wydajnym i bezpiecznym przepływie towarów, upraszczając wszelkie procesy związane z łańcuchem dostaw w niemal każdym sektorze na świecie. Ponieważ jednak konsumenci wymagają coraz dokładniejszych informacji o produktach, nadszedł czas na kolejne innowacje.
Kody nowej generacji
Rozwój kodów kreskowych nastąpił wraz z pojawieniem się kodów dwuwymiarowych (np. matrycowych, takich jak kody QR), które mogą pomieścić znacznie więcej informacji. Te nowe oznaczenia pozwalają zakodować niespotykane dotychczas ilości danych, z których korzystają nie tylko przedsiębiorstwa, organy regulacyjne, konsumenci i pacjenci. I nie chodzi tylko o możliwość połączenia ze stroną producenta.
Nowoczesny kod może np. zawierać link do strony WWW, z której konsument dowie się, czy dany produkt zawiera alergeny, czy jest ekologiczny, a także, jaki jest jego ślad węglowy. Ten nowy poziom transparentności pomaga konsumentom podejmować świadome decyzje zakupowe.
Pół wieku temu konkurenci zjednoczyli się, odłożyli na bok dzielące ich różnice i zmienili na lepsze handel międzynarodowy, opracowując numer GTIN, jeden z podstawowych standardów GS1. Dziś mamy nie tylko potrzebę, ale i możliwości techniczne, by jeszcze raz sięgnąć po ducha współpracy i przywództwa, aby sprostać potrzebom nowego wieku – tym razem w rozwoju gospodarki cyrkularnej – komentuje dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.
Koalicja liderów przemysłu
Aby wprowadzić tę nową rzeczywistość, GS1 buduje koalicję liderów przemysłu, której celem jest wdrożenie dwuwymiarowych kodów (2D) na całym świecie. Pod koniec 2020 roku GS1 uruchomiło globalną inicjatywę przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody nowej generacji.
Kluczowymi partnerami są tu najwięksi gracze sektora detalicznego z ponad 20 krajów i regionów, w tym Chin, USA, Australii i Brazylii. Wielu z nich rozpoczęło już lub przeprowadziło z powodzeniem programy pilotażowe. W 2021 roku GS1 Chiny rozpoczęło promocję kodów kreskowych 2D w Państwie Środka. Do projektu przyłączyło się 20 głównych oddziałów, w tym Oddział GS1 Chiny w Zhejiang (Instytut Standaryzacji Zhejiang).
Nasza planeta wymaga od nas wszystkich maksymalnego wykorzystania mocy danych do podejmowania mądrych i skutecznych decyzji. Taka okazja trafia się raz na 50 lat
– podsumowuje Joanna Redmer, Prezes Zarządu GS1 Polska.
Polski akcent w globalnej społeczności
Globalne standardy są obecne na polskim rynku od ponad 30 lat. Wdraża je organizacja GS1 Polska. Sprawdzają się one nie tylko w handlu, ale i wielu innych obszarach działalności, jak logistyka, transport czy służba zdrowia. Liczba aktywnych Uczestników Systemu GS1 Polska przekracza dziś 35 000 firm.