Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Premium
Transformacja organizacyjna
Magazyn (Nr 6, grudzień 2020 - styczeń 2021)
Polska flaga

Telemedycyna. Pandemiczny boom i co dalej?

1 grudnia 2020 18 min czytania
Zdjęcie Joanna Koprowska - Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”
Joanna Koprowska
Zdjęcie Paweł Sieczkiewicz - Założyciel oraz  prezes zarządu Telemedico. Czterokrotnie znalazł się na liście 30 under 30, publikowanej przez magazyn „Forbes”
Paweł Sieczkiewicz
Telemedycyna. Pandemiczny boom i co dalej?

Streszczenie: Pandemia COVID‑19 uwypukliła niedoskonałości tradycyjnej opieki zdrowotnej, jednocześnie wzmacniając znaczenie technologii w komunikacji z pacjentami. Firma Telemedico, dążąc do upowszechnienia zdalnych konsultacji medycznych, podczas pandemii skoncentrowała się na porządkowaniu procesów wewnętrznych, eliminacji nieefektywności i usprawnieniu komunikacji. Dzięki temu uniknęła skalowania chaosu i skutecznie rozszerzyła działalność na rynki pozaeuropejskie, pozyskując nowych klientów. mitsmr.pl+3mitsmr.pl+3mitsmr.pl+3

Pokaż więcej

Pandemia bezlitośnie obnażyła słabość tradycyjnej opieki zdrowotnej, ale też umocniła rolę nowych technologii w komunikacji z pacjentami. W ten trend wpisała się firma Telemedico, która rośnie dzięki umiejętności łączenia działań strategicznych i taktycznych.

Okres pandemii przebiega w Telemedico pod znakiem skalowania biznesu. Tylko podczas lockdownu pozyskaliśmy kilkudziesięciu nowych klientów na kilkunastu rynkach. Podczas gdy w poprzednim roku nasza działalność skupiała się na Polsce i kilku krajach ościennych, pod koniec 2019 roku weszliśmy na nowe, również pozaeuropejskie, rynki.

W podejmowaniu spójnych działań pomaga nam nasz sens istnienia. Od początku naszej działalności przyświeca nam jeden cel – upowszechnić zdalne konsultacje medyczne. Chcemy, by lekarz był dostępny dla pacjenta o każdej porze, z każdego miejsca z dostępem do internetu, w konkurencyjnej cenie. Pandemiczna rzeczywistość tego nie zmieniła. Nadal z determinacją realizujemy strategię długoterminową, ale nieco musieliśmy zmodyfikować nasze priorytety. Staramy się wykorzystać okoliczności sprzyjające testowaniu nowych rozwiązań, które od jakiegoś czasu kiełkowały nam w głowach.

Wielkie porządki

Najgorszą pułapką biznesową jest kupowanie sobie świętego spokoju. Zostawianie czegoś w firmie tak, jak jest, z obawy, by nic nie popsuć, jest krótkowzroczne i zachowawcze. Dlatego, zanim jeszcze pojawiła się pandemia COVID‑19, myśleliśmy o przyszłości, rozważając scenariusze pozytywne i negatywne.

Sprawdzaliśmy, jakie są nasze mocne strony, a w których obszarach panuje jeszcze chaos. Zdając sobie sprawę, że w 2020 roku będziemy zwiększać skalę naszego biznesu dzięki ekspansji na rynki pozaeuropejskie, postanowiliśmy zrobić ekspresowe porządki wewnątrz firmy. Nadejście pandemii i tak było dla nas zaskoczeniem. Po jej pierwszej fali zmapowaliśmy procesy wewnętrzne, poszukaliśmy ukrytych  źródeł nieefektywności i wyeliminowaliśmy wąskie gardła. W ten sposób chcieliśmy uniknąć skalowania chaosu. Zasada wydaje się prosta. Jeżeli masz chaos w firmie i decydujesz się na skalowanie, skalujesz chaos. Ale jeśli procesy są uporządkowane, skalujesz porządek.

Podczas pandemii zaczęliśmy porządkować komunikację wewnętrzną. Było to konieczne, ponieważ przeszliśmy na w pełni zdalny sposób pracy. Organizujemy cotygodniowe spotkania, podczas których wyznaczamy cele i kamienie milowe, analizujemy zachowanie branży i określamy priorytety dla wszystkich własnych działań. Ta praktyka stała się bodźcem do kolejnej analizy.

Kto, co i jak

Oprócz przejrzenia procesów przeanalizowaliśmy strukturę zatrudnienia. Zastanawialiśmy się, jakie cechy powinny mieć osoby na określonych stanowiskach (niezależnie od tego, kto aktualnie je piastował) i jakie zadania należałoby im powierzać. W ten sposób scharakteryzowaliśmy idealnych kandydatów potrzebnych w tej chwili w organizacji. Odseparowanie pozycji od nazwisk pozwala obiektywnie spojrzeć na deficyty kadrowe.

Gdy przeprowadzamy taką analizę, od razu przypisując konkretnej jednostce stanowisko, podświadomie zaburzamy sobie obraz. Mając z tyłu głowy np. osobę, która pełni daną funkcję, a ma swoje mocne i słabe strony, ze względu na sympatię do niej skłaniamy się do obniżania wymogów stanowiska, a to jest niekorzystne dla firmy. Dopiero gdy ustalimy, czego na danym stanowisku wymagamy, przechodzimy do porównywania wypracowanego w ten sposób wzoru z zatrudnionymi osobami. W nieco innej, mniej przemyślanej, formule robiłem taką pogłębioną analizę, gdy zdecydowaliśmy się na zmianę modelu biznesowego z B2C na B2B. Pandemia skłoniła mnie do tego ponownie i od tego czasu postanowiłem regularnie robić takie przeglądy.

Jak działa Telemedico

Z platformy Telemedico korzysta już kilkadziesiąt firm ubezpieczeniowych w kilkunastu krajach. Serwis dostosowany jest do różnych modeli świadczenia opieki zdrowotnej. System rozwijany jest w ramach największej w Europie Środkowo‑Wschodniej przychodni wirtualnej, która zatrudnia ok. 500 lekarzy kilkunastu specjalności.

Telemedico obsługuje klientów firm oferujących ubezpieczenia zdrowotne, produkty assistance, abonamenty medyczne i usługowe, a także diagnostykę laboratoryjną oraz produkty farmaceutyczne i dermokosmetyczne. Za pośrednictwem platformy pacjenci mogą korzystać z porad lekarskich za pomocą czatu, wideospotkania lub przez telefon. W czasie pandemii firma postawiła na skalowanie działalności i rozwój ekspansji.

Kiedyś usłyszałem, że w każdej firmie pracują trzy rodzaje pracowników: komandosi, piechota i policjanci. Firmowi policjanci pilnują procesów, muszą mieć więc określone predyspozycje. Komandosi wyznaczają zadania członkom piechoty, a sami podejmując niekonwencjonalne działania, odpowiadają za dostosowanie firmy do zmieniających się okoliczności. Aby byli zdolni sprostać takim oczekiwaniom, muszą się rozwijać szybciej niż firma, być krok do przodu, nierzadko przewidywać nadchodzące zmiany. Do pełnienia tych funkcji trzeba dobrać ludzi proaktywnych i nastawionych na rozwój.

Zostało 79% materiału do przeczytania

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Kup subskrypcję
O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!