Wzmacnianie odporności instytucjonalnej jeszcze nigdy nie było tak ważne.
Rok 2020 był dla biznesu wyraźnym sygnałem ostrzegawczym. By dobrze prosperować w nadchodzącym dziesięcioleciu, firmy muszą rozwinąć odporność – zdolność stawiania czoła nieprzewidywalnym zagrożeniom lub zmianom, pozwalającą wyjść z nich jeszcze silniejszymi.
Poniższy artykuł przedstawia nasz punkt widzenia na zagadnienie odporności. Łatwo powiedzieć „buduj odporność”, lecz trudno ją zdefiniować, a jeszcze trudniej jest podjąć właściwe działania. W tej publikacji uzasadniamy potrzebę wypracowania odporności, definiujemy jej elementy składowe i przedstawiamy sposoby, jakie firmy mogą stosować, by stać się bardziej odpornymi.
Imperatyw odporności
Świat podlega coraz szybszym, nieprzewidywalnym i bezprecedensowym zmianom. Niezależnie od branży większość firm uparcie koncentrowała się na zyskach w krótkim i średnim okresie, zakładając przy tym, że warunki prowadzenia działalności gospodarczej pozostaną niezakłócone. Pandemia COVID‑19 udowodniła konieczność przyjęcia nowego podejścia.
Katastrofy różnego typu będą zdarzały się coraz częściej, przy czym staną się również mniej przewidywalne. Będą się pojawiać bardziej niespodziewanie i zapewne będą też inne od tego, czego możemy się spodziewać. Rewolucja cyfrowa i technologiczna, zmiany klimatyczne i niepewność geopolityczna będą odgrywać znaczącą rolę (zobacz ramkę Kryzysy stają się coraz częstsze i bardziej dokuczliwe).
Rewolucja cyfrowa zwiększyła dostępność danych, intensywność różnych powiązań, szybkość podejmowania decyzji. Stanowi to obietnicę przemian, lecz wiąże się również z możliwością wystąpienia awarii na dużą skalę, a także wzrostem liczby...