Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Zarządzanie sobą

Zmierz się ze stresem i odzyskaj poczucie pewności

17 września 2025 8 min czytania
Morela Hernandez
Niepewność decyzyjna

Streszczenie: W świecie spolaryzowanym i pełnym napięć coraz trudniej tolerujemy niejednoznaczność. Presja, by mieć rację, tłumi zdolność do zrozumienia innych perspektyw — zarówno w debacie publicznej, jak i w firmach. Tymczasem rozwój wymaga akceptacji poznawczego dyskomfortu. Autorka porównuje go do budowania mięśni: trzeba zaakceptować napięcie (różne poglądy), nie unikać stresu (konfrontacji z trudnymi emocjami) i zająć się „regeneracją” (refleksją i rozmową). Otwierając się na niejednoznaczność, stajemy się odporniejsi, bardziej elastyczni i zdolni do lepszego podejmowania decyzji. Pewność siebie nie oznacza sztywności — to zdolność do trwania w napięciu bez utraty kierunku.

Pokaż więcej

Jednym z najbardziej zapadających w pamięć wydarzeń, które miały miejsce podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2021 r., była decyzja amerykańskiej gimnastyczki Simone Biles o wycofaniu się z kilku konkurencji, a następnie powrót na arenę i zdobycie brązowego medalu. Relacje medialne dotyczące jej decyzji przypominały te kierowane do tenisistki Naomi Osaki, gdy ta zrezygnowała z udziału we French Open w tym samym roku. W przeważającej mierze opinia publiczna albo chwaliła zawodniczki za postawienie na pierwszym miejscu swojego zdrowia psychicznego i fizycznego, albo krytykowała je za to, że nie „zacisnęły zębów” i nie dotrzymały zobowiązań.

Chociaż finalnie większość mediów wybrała narrację o odwadze obu sportsmenek, to początkowe reakcje opinii publicznej były jednoznaczne. Ludzie byli przekonani, że istnieje tylko jeden właściwy sposób interpretacji owych decyzji. Rzadko, jeśli w ogóle, brano pod uwagę możliwość, że decyzje te były efektem gruntownego rozważenia kilku równie ważnych priorytetów.

Firmy również mierzą się z kontrowersjami wynikającymi z podejmowanych decyzji.

W 2012 r. firma JC Penney stała się celem bojkotu ze strony konserwatywnego stowarzyszenia American Family Association (za pośrednictwem strony OneMillionMoms.com), gdy zatrudniła Ellen DeGeneres, otwarcie homoseksualną kobietę, jako swoją ambasadorkę marki. Wezwania do usunięcia jej z kampanii reklamowej trwały jednak tylko miesiąc, po czym bojkot zakończono. W tym samym roku, z okazji czerwcowego Miesiąca Dumy, Oreo opublikowało grafikę przedstawiającą ciasteczko w kolorach tęczy. To również wywołało kontrowersje i wezwania do bojkotu. W odpowiedzi Basil Maglaris, ówczesny dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej w Kraft Foods, powiedział agencji Reuters, że firma „z dumą promuje różnorodność i inkluzywność” oraz że „reklama Oreo to zabawny sposób na odzwierciedlenie wyznawanych przez organizację wartości”. Dziś zatrudnianie osób homoseksualnych w kampaniach czy promowanie produktów związanych z Pride Month jest zwykle przyjmowane z obojętnością, a nierzadko z entuzjazmem.

Na koniec warto przywołać szeroko zakrojone debaty dotyczące tego, czy firmy powinny nadal umożliwiać pracę zdalną, czy też wymagać powrotu do biur. Emocje, jakie budzą oba stanowiska mogą prowadzić do konfrontacji, a nawet demonizowania osób opowiadających się za przeciwną opcją.

Wygląda na to, że kolektywnie, nasza zdolność do jednoczesnego rozważania różnych aspektów decyzji (jeśli ją w ogóle posiadamy) jest przynajmniej słaba. Łakniemy pewności we wszystkich obszarach życia, a presja chwili wzmacnia naszą naturalną skłonność do potwierdzania własnych przekonań. Spoglądanie na dany problem z perspektywy drugiej osoby stało się zbyt niewygodne, zwłaszcza w kontekście obecnych wydarzeń. Ciągła konieczność dostosowywania się do zmian w życiu prywatnym i zawodowym wyczerpała nasze zasoby emocjonalne i poznawcze.

Problem polega jednak na tym, że przekonanie o słuszności lub nie cudzych decyzji ogranicza naszą zdolność do rozwoju i pogłębiania zrozumienia, zarówno wobec innych ludzi, jak i ich sytuacji oraz uwarunkowań. Brak kontroli nad impulsywną reakcją, która odrzuca wszelką niejednoznaczność i wynikającą z niej niezgodę, uniemożliwia nam postęp na poziomie osobistym i zawodowym. Innymi słowy, tkwimy w miejscu, jako obywatele, menedżerowie i liderzy.

Jak się z tego wyrwać? Niestety, jedyną opcją jest robić to, co niewygodne.

Wyzwania związane z niejednoznacznością

Niejednoznaczność pojawia się, gdy żywimy sprzeczne ze sobą przekonania lub opinie. Możemy być jednocześnie „za” i „przeciw” danej decyzji, z tego samego lub z różnych powodów. Tacy już jesteśmy jako ludzie. Często mamy niespójne poglądy, które budzą wewnętrzne napięcia, a to z kolei wywołuje dyskomfort. Jednak nasza potrzeba pewności sprawia, że szybko opowiadamy się po jednej ze stron.

Co zaskakujące, robimy to nawet wtedy, gdy nie potrafimy wskazać przyczyny tej niejednoznaczności. W sytuacji dyskomfortu koncentrujemy się raczej na tym, by się go pozbyć, niż by zgłębić jego źródło. To problematyczne z wielu powodów, między innymi dlatego, że przyczynia się do głębokiej polaryzacji, która dziś tak silnie dzieli społeczeństwa.

Weźmy pod uwagę, jak ta dynamika ujawnia się w kontekście sytuacji, którą amerykańskie agencje zajmujące się zdrowiem publicznym określiły mianem „pandemii niezaszczepionych”. W niektórych organizacjach decyzja o wprowadzeniu obowiązku szczepień była oczywista. Szczepionki przeciw COVID-19 nie tylko zmniejszają ryzyko ciężkiego przebiegu choroby i zgonu, lecz także chronią dzieci oraz osoby zmagające się z poważnymi lub przewlekłymi schorzeniami. Firmy takie jak United Airlines, Tyson Foods czy Walmart znalazły się wśród pierwszych, które wprowadziły obowiązek ich stosowania. Również niektóre amerykańskie stany, na czele z Waszyngtonem szybko podjęły działania, chcąc uniknąć powrotu do społecznej izolacji z 2020 r.

Dla innych menedżerów i decydentów równie oczywisty był brak takiego obowiązku. Poza lękiem podsycanym dezinformacją, który sprawił, że wiele osób stanowczo odrzuciło szczepienie, silny sprzeciw wobec nakazów szczepień wzbudziły także kwestie wolności obywatelskich.

W takich sytuacjach (i wielu innych) jak mamy dopuścić do siebie przeciwną opinię, skoro dla nas „właściwy” wybór wydaje się tak oczywisty? Samo rozważenie, dlaczego ktoś miałby podjąć „złą” decyzję, bywa bolesne. Ten psychologiczny ból jest rzeczywisty. Jednak nasza frustracja może skutecznie zablokować szukanie dalszych rozwiązań.

Czasem warto pozwolić sobie na niejednoznaczność trochę bardziej i trochę dłużej, niż mamy w zwyczaju. W przeciwnym razie utkniemy w podziałach, targani lękiem, złością i przygnębieniem.

Zobacz także: Planowanie scenariuszy w obliczu radykalnej niepewności

Jak być bardziej otwartym

Aby przestać tkwić w miejscu i stać się bardziej otwartym na punkty widzenia, które wydają nam się niezrozumiałe, musimy zbudować w sobie zdolność do znoszenia dyskomfortu poznawczego. W moich badaniach, prowadzonych wspólnie z Cristiano Guaraną (Kelley School of Business, Indiana University), odkryliśmy, że osoby potrafiące zidentyfikować przyczyny własnej niepewności podejmują skuteczniejsze decyzje. Porównuję ten proces do budowania mięśni: wymaga zaakceptowania napięcia, rozwoju poprzez stres oraz poradzenia sobie z uszkodzeniami. Poniżej, posługując się tą analogią, omawiam, jak może ona wpłynąć na nasze indywidualne decyzje w trzech (wcale niełatwych) krokach.

Krok 1: Zaakceptuj napięcie wynikające z pełnego spektrum możliwości.

Na siłowni oznacza to wykonywanie ruchu w pełnym zakresie, tak by mięsień był stale napięty podczas serii powtórzeń, które go rozciągają i kurczą. W życiu i w biznesie chodzi o to, by stale i w pełni angażować się w zagadnienia z różnych perspektyw, również tych, z którymi się nie zgadzamy. Akceptacja szerokiego wachlarza poglądów pozwala na ciągłe testowanie własnych przekonań i założeń.

Krok 2: Nie uciekaj przed stresem.

Na siłowni stres mięśniowy pojawia się wtedy, gdy czujesz napięcie, niektórzy nazywają to uczucie „paleniem”. W życiu i w biznesie tym stresem są uczucia takie jak złość, frustracja czy nawet bezsilność, które pojawiają się, gdy słyszysz opinie sprzeczne z twoimi. Świadome przyjęcie i zmierzenie się z tym doświadczeniem ściska i rozszerza twoją cierpliwość i tolerancję. Proste ćwiczenie: przełącz się na kanał informacyjny lub stację radiową, która cię irytuje. Słuchaj treści wystarczająco długo, by emocje opadły, a twój umysł mógł przetworzyć to, co słyszysz.

Krok 3: Zajmij się skutkami „uszkodzeń”.

Na siłowni podnoszenie ciężarów może prowadzić do mikrouszkodzeń mięśni, co uruchamia proces ich odbudowy i wzrostu. Aby dalej budować siłę, trzeba stale zmieniać sposób, w jaki wyzwalamy napięcie w mięśniach. W życiu i biznesie zajmowanie się „uszkodzeniami” wywołanymi stresem poznawczym wymaga celowego podejścia do regeneracji i rozwoju. Sam stres nie zapoczątkuje naprawy, musimy znaleźć na nią czas i skorzystać ze wsparcia innych. Może to oznaczać np. rozmowę z kimś, kto pomoże nam przepracować punkt widzenia, który trudno nam zaakceptować, albo zadawanie pytań, by lepiej zrozumieć odmienne perspektywy.

Aby skutecznie przeciwdziałać skutkom stresu poznawczego i nie popaść w sztywne przekonania, potrzebujemy działań, które pomogą nam na nowo ustabilizować umysł i ciało by, jak ujęłaby to Simone Biles, przezwyciężyć „mentalne skręcenia”. Wzrost wymaga regeneracji. Szukając nowych wyzwań, bardziej zniuansowanego światopoglądu i staranności w opisie cudzych opinii, wzmacniamy naszą zdolność do tolerowania poznawczego dyskomfortu wynikającego z niejednoznaczności. Stajemy się silniejsi i bardziej elastyczni, zarówno jako jednostki, jak i jako organizacje.

A potem pozostaje tylko powtórzyć  ten proces następnego dnia. I kolejnego.

Zobacz także: Kiedy strategia „poczekaj i zobacz” okazuje się mądrym wyborem

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Multimedia
AI w e-commerce: Od czego zacząć i jakich błędów unikać?

Każdy, kto uważa, że AI w e-commerce to głównie chatboty zastępujące obsługę klienta popełnia błąd, który może zniszczyć markę. Dowiedz się, dlaczego prawdziwa rewolucja AI dzieje się w logistyce, a kluczem do przyszłej sprzedaży jest… nowa forma SEO. Poznaj praktyczne zasady pokazujące, jak mądrze wykorzystać technologię, by realnie wzmocnić swój biznes.

Potrzeba zredefiniowania zarządzania Agentowa AI na dużą skalę. Czy potrzebujemy redefinicji zarządzania w erze ponadludzkiej siły roboczej?

Eksperci debatują, czy wdrożenie agentowej sztucznej inteligencji wymaga nowego podejścia do zarządzania.

Już czwarty rok z rzędu „MIT Sloan Management Review” i Boston Consulting Group (BCG) gromadzą międzynarodowy panel ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji złożony zarówno z naukowców, jak i praktyków, aby lepiej zrozumieć, jak w organizacjach na całym świecie wdrażana jest odpowiedzialna sztuczna inteligencja (responsible AI). Wiosną 2025 r.  przeprowadziliśmy również globalne badanie wśród kadry zarządzającej, zebraliśmy 1 221 odpowiedzi na temat tego, w jakim stopniu przedsiębiorstwa zajmują się kwestią odpowiedzialnego wykorzystania AI. Ostatnio badaliśmy zależność między możliwością wyjaśnienia działań AI a nadzorem człowieka jako kluczowymi mechanizmami odpowiedzialności za systemy AI. Tym razem przyglądamy się bliżej kwestii odpowiedzialności w kontekście agentowej sztucznej inteligencji (agentic AI). Choć nie ma jednej powszechnie przyjętej definicji, termin ten odnosi się ogólnie do systemów AI, które samodzielnie, bez stałego nadzoru człowieka dążą do realizacji celów, podejmując decyzje, wykonując działania i adaptując się do zmieniającego się otoczenia. MIT AI Agent Index wskazuje, że wykorzystanie tego typu systemów rośnie zwłaszcza w takich obszarach jak inżynieria oprogramowania czy obsługa klienta. Dzieje się to pomimo ograniczonej transparentności w zakresie technicznych komponentów takich rozwiązań, ich przeznaczenia oraz poziomu bezpieczeństwa.

Jak wzrost wydatków obronnych zmienia rynek pracy

Polska przeznaczy rekordowe 1,9 bln zł na obronność. To nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo, ale też zmienia rynek pracy, przyspiesza rozwój technologii i tworzy nowe kompetencje przyszłości.

Niepewność decyzyjna Zmierz się ze stresem i odzyskaj poczucie pewności

Jednym z najbardziej zapadających w pamięć wydarzeń, które miały miejsce podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2021 r., była decyzja amerykańskiej gimnastyczki Simone Biles o wycofaniu się z kilku konkurencji, a następnie powrót na arenę i zdobycie brązowego medalu. Relacje medialne dotyczące jej decyzji przypominały te kierowane do tenisistki Naomi Osaki, gdy ta zrezygnowała z udziału we French Open w tym samym roku. W przeważającej mierze opinia publiczna albo chwaliła zawodniczki za postawienie na pierwszym miejscu swojego zdrowia psychicznego i fizycznego, albo krytykowała je za to, że nie „zacisnęły zębów” i nie dotrzymały zobowiązań.

Chociaż finalnie większość mediów wybrała narrację o odwadze obu sportsmenek, to początkowe reakcje opinii publicznej były jednoznaczne. Ludzie byli przekonani, że istnieje tylko jeden właściwy sposób interpretacji owych decyzji. Rzadko, jeśli w ogóle, brano pod uwagę możliwość, że decyzje te były efektem gruntownego rozważenia kilku równie ważnych priorytetów.

Ilustracja przedstawia osobę stojącą na rozdrożu dróg w krajobrazie przemysłowym, symbolizującym decyzje strategiczne przy tworzeniu marketplace'u B2B. Trzy ścieżki prowadzą odpowiednio do korporacyjnego budynku, namiotu symbolizującego startup oraz mostu wskazującego na spin-off. W tle widoczne są elementy infrastruktury przemysłowej, kontenery i statek towarowy, a na pierwszym planie znajdują się symbole analizy i decyzji, takie jak lupa, tryby i waga. Jak strukturyzować przedsięwzięcie marketplace’u B2B

Marketplace B2B można zorganizować na trzy sposoby: jako startup, jednostkę wewnętrzną lub spin-off. Każda struktura ma swoje zalety i ograniczenia. Sprawdź, jakie czynniki decydują o wyborze optymalnego modelu: stopień fragmentacji rynku, relacje z konkurencją i potrzeby kapitałowe. Poznaj praktyczne przykłady firm, które skutecznie uruchomiły platformy handlowe w różnych strukturach organizacyjnych.

Era Agentów AI: prekursorzy zgarniają największe zyski

Firmy będące pionierami we wdrażaniu agentów AI osiągają znacznie wyższy i szybszy zwrot z inwestycji (ROI). Aż 88% z nich notuje pozytywne wyniki finansowe, a ponad połowa deklaruje wzrost przychodów o 6-10%. Agenty AI rewolucjonizują kluczowe obszary biznesu, takie jak obsługa klienta, marketing, cyberbezpieczeństwo i wsparcie techniczne, stając się standardem w ponad połowie globalnych organizacji.

wypalenie zawodowe We wrześniu powiedz „nie” wypaleniu zawodowemu!

14 września obchodziliśmy Dzień Walki z Wypaleniem Zawodowym. Badania wskazują, że z roku na rok to zjawisko występuje coraz częściej wśród Polaków i dotyka osób na wszystkich szczeblach kariery. Co warto wiedzieć na jego temat?

Według raportu „Polacy na granicy wypalenia zawodowego” przeprowadzonego przez UCE Research i platformę ePsycholodzy.pl w 2024 roku aż 78,3% osób pracujących zawodowo zaobserwowało u siebie co najmniej jeden z symptomów wypalenia zawodowego.

Nadszedł czas, aby zmierzyć się z trzema wyzwaniami związanymi z nauką

Większość kadry kierowniczej przyznaje, że nauka ma kluczowe znaczenie dla wyników ich przedsiębiorstw. Jednak podczas ostatnich warsztatów badawczych, które przeprowadziliśmy wraz z moim zespołem z udziałem kadry kierowniczej z ponad 40 firm, stało się jasne, że tradycyjne modele uczenia się w organizacjach stoją w obliczu presji ze strony pojawiających się nowych modeli pracy. Uczestnicy wskazali trzy najpilniejsze wyzwania związane z uczeniem się:

3 zasady zarządzania innowacją w zespołach hybrydowych

Nie trzeba wybierać między wygodą hybrydy a tempem innowacji — wystarczy mądrze zaprojektować współpracę. Tam, gdzie liczy się świeżość spojrzeń, wychodzimy z wirtualnych sal do realnych; gdy potrzebne jest rzemiosło i cisza, przenosimy pracę do sieci; a gdy chcemy nadać projektowi rozmach, spotykamy się z liderami, którzy mogą go unieść. Taki rytm zamienia hybrydę w przewagę.

Futurystyczna ilustracja przedstawiająca projektowanie inteligencji jako architekturę współpracy ludzi i sztucznej inteligencji w dynamicznym, sieciowym środowisku decyzji i wiedzy. Przestańcie wdrażać sztuczną inteligencję. Zacznijcie projektować inteligencję

Projektowanie inteligencji według Stephena Wolframa to praktyczne zasady oparte na filozoficznych odkryciach dotyczących obliczeń, które wygenerują trwałą wartość z AI w środowiskach przedsiębiorstw.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!