Łańcuch dostaw
Czy wiesz, jak twoje produkty wpływają na środowisko?
Nowe zasady zrównoważonego rozwoju zobowiązują marki konsumenckie do przyjęcia odpowiedzialności za skład swoich produktów. Niestety wiele firm wciąż nie znajduje drogi w tej nowej rzeczywistości.
Deglobalizacja
TO BYŁY TRUDNE LATA dla globalizacji. Najpierw świat ogarnęła pandemia, która zamknęła prawie wszystkie granice. Zakłócenia na rynku pracy spowodowały problemy w łańcuchach dostaw i wywołały niepokój wśród liderów biznesu związany z ich zależnością od zagranicznych partnerów. Następnie doszło do dalszego zamieszania geopolitycznego, co nasiliło przekonanie, że amerykańskie firmy decydują się na deglobalizację i przenoszą produkcję oraz kluczowe relacje dostawcze bliżej swojego kraju. Ale czy ten trend rzeczywiście ma miejsce?
Dane są strategicznym zasobem w logistyce
Efektywnie zarządzanie łańcuchem dostaw jest oparte na danych. Dostęp do jakościowych informacji i ich analiza są niezbędne przy planowaniu procesów magazynowych, wyborze optymalnych tras czy zwiększaniu widoczności łańcucha dostaw. Operatorzy logistyczni, którzy budują swoje usługi w oparciu o dane, mogą podnosić ich jakość i w związku z tym zwiększać zadowolenie klientów.
Jakiej dostawy oczekujemy?
Dynamiczny rozwój branży e-commerce skutkuje równie szybkimi zmianami w oczekiwaniach klientów dotyczących dostawy towarów. Dziś kluczową rolę odgrywa elastyczność, zarówno pod względem wyboru terminu, miejsca i formy dostarczenia przesyłki, jak i metod płatności. W przypadku artykułów ponadgabarytowych, takich jak sprzęt RTV i AGD czy meble, istotne są również dodatkowe usługi, np. wniesienie lub montaż.
Szyte na miarę łańcuchy dostaw
Globalizacja w wymiarze gospodarczym sprawiała, że projektowanie łańcuchów dostaw stało się bardziej skomplikowane. Dlaczego? Przy ich planowaniu należy skoordynować współpracę fabryk i centrów dystrybucyjnych położonych w różnych krajach, a czasem nawet kontynentach. Często, do przewozu jednej przesyłki trzeba skorzystać z różnych rodzajów transportu, biorąc pod uwagę czas dostawy, odległość czy infrastrukturę, a także przeprowadzić towar przez procedurę celno-podatkową. O tym, jak projektować rozwiązania logistyczne dostosowane do tych wyzwań, opowiada Aleksandra Gumel, Head of Logistics Solution Design w Rohlig SUUS Logistics.
Renesans reshoringu: firmy wracają do domu
Czynniki takie jak odporność łańcucha dostaw, zrównoważony rozwój i stabilność geopolityczna to tylko niektóre z powodów, dla których amerykańskie firmy przenoszą swoją działalność produkcyjną z powrotem do USA.
Gofry królem polskiego eksportu
Chrupiące gofry to wizytówka nadmorskich kurortów i symbol wakacyjnego wypoczynku. Mimo że ich tegoroczna cena przyprawiła turystów o zawrót głowy, to obok zapachu świeżo upieczonego gofra nie można było przejść obojętnie. Nie tylko Polacy stracili głowę dla tego pachnącego wypieku. Okazuje się, że gofry i wafle należą do ważniejszych towarów polskiego eksportu wyrobów cukierniczych.
Logistyka w e-commerce – wyzwania i perspektywy
Gdy świat próbuje wrócić do normy po burzliwym okresie pandemii, branża logistyczna stoi przed pytaniem, jak dostosować się do zmieniającej się rzeczywistości oraz jakie nowe trendy i strategie kształtują jej przyszłość w obliczu globalnych kryzysów.
Odporny łańcuch dostaw potrzebuje zaangażowanych pracowników
Aby stworzyć łańcuch dostaw odporny na perturbacje różnego rodzaju, firmy muszą zmierzyć się z trzema wyzwaniami: zatroszczyć się o pracowników, wykorzystać narzędzia cyfrowe i zadbać o zróżnicowaną pulę zaangażowanych talentów.
Odkryj potencjał cyfrowych bliźniaków w łańcuchach dostaw
Coraz więcej firm w coraz szerszym zakresie optymalizuje swoje łańcuchy dostaw z pomocą cyfrowych bliźniaków. Ogromny potencjał tej technologii zyskuje stale rosnące uznanie.
Inwazja Rosji na Ukrainę oznacza dalsze problemy w dostawach półprzewodników
Zmniejszona dostępność surowców potrzebnych w produkcji układów scalonych powinna skłonić ich producentów do inwestowania w alternatywne strategie zaopatrzenia.
Łańcuch wartości na czas kryzysu – 5 inspiracji dla liderów
Trudne czasy wymagają od przedsiębiorców wyjątkowej elastyczności, jeśli chodzi o zarządzanie łańcuchami wartości. Oto pięć tekstów, które pomogą z tym wyzwaniem się zmierzyć.
Automatyzacja i robotyzacja - 5 inspiracji dla liderów
Firmy produkcyjne, ale nie tylko one, mogą znacząco poprawić wydajność dzięki automatyzacji i robotyzacji procesów. Przypominamy 5 materiałów, które podpowiadają, jak podejść do tego zagadnienia z największą korzyścią dla biznesu.
Jak naprawić zerwane łańcuchy dostaw – 5 inspiracji dla liderów
Wahania podaży i popytu, ograniczone możliwości przemieszczania się oraz obostrzenia sanitarne – wszystko to sprawia, że łańcuchy dostaw wciąż nie funkcjonują tak, jak powinny. Jak to zmienić? Jak przystosować się do nowych realiów? Przypominamy pięć tekstów, które przynoszą odpowiedzi na te pytania.
Jak kruche są globalne łańcuchy dostaw? Kolejny przykład mieliśmy kilka dni temu
Kontenerowiec Ever Given zablokował Kanał Sueski – jedną z kluczowych tras transportu morskiego na świecie. Od 23 marca setki statków tkwiły więc „w korku”. W efekcie kolejny raz w ostatnich miesiącach doszło do przerwania globalnych łańcuchów dostaw i związanych z tym strat światowej gospodarki.
Dostawa w czasach pandemii
Skuteczna reakcja na kryzys znajduje odzwierciedlenie we współpracy sprzedawców, dostawców i kupujących. Niemniej w ostatnim czasie kluczową rolę odegrali kurierzy, którzy stali się bohaterami naszej pandemicznej rzeczywistości. Niestety klienci nie ułatwiali im tego zadania.
Raport GS1 Polska: e-handel sięga po zewnętrznych dostawców logistyki
Pandemia koronawirusa przyspieszyła trend zakupów online, w którym szczególną rolę odgrywa logistyka. Jak się okazuje, coraz większe znaczenie zyskuje fulfilment, czyli outsourcing procesów logistycznych do zewnętrznego dostawcy.
Kto i na co może liczyć w sytuacji zakłóceń w łańcuchach dostaw?
Kiedy firmy nie mogą w pełni zaspokoić popytu, liderzy muszą wesprzeć klientów, tworząc przejrzyste kryteria decyzyjne i mechanizmy.
Amazon już w Polsce. Jak myśli i działa ten gigant?
Wystartował w końcu polski sklep Amazona. Wejście giganta na rynek może sporo namieszać na rodzimym rynku e-commerce. Dlatego warto wiedzieć jak myśli, działa i kreuje rzeczywistość ten gigant.
Czy nadszedł czas, by na nowo zdefiniować globalne łańcuchy dostaw?
Pandemia COVID-19 powinna być sygnałem ostrzegawczym dla menedżerów i zachęcić ich do rozważenia działań, które poprawią ich odporność na przyszłe kryzysy.