Przywództwo
VUCA! Jak być liderem, gdy świat wokół oszalał
Menedżerowie lubią dzisiaj posługiwać się akronimem VUCA, który pochodzi od słów volatility (zmienność), uncertainty (niepewność), complexity (złożoność) i ambiguity (niejednoznaczność) i oddaje warunki panujące w turbulentnym świecie.
Szefie, nie ulegaj lizusom, bo szybko tego pożałujesz
Pracownikom opłaca się schlebiać swoim przełożonym, bo dzięki temu mogą zyskać ich przychylność. Z kolei szefom podatność na komplementy może przynieść negatywne konsekwencje. Nadav Klein z Katedry Zachowań Organizacyjnych INSEAD opowiada o badaniach, podczas których sprawdził, z jakimi kosztami muszą się liczyć liderzy, którzy są nadmiernie chwaleni przez swoich pracowników i jakie reakcje mogą ich przed nimi uchronić.
Trzy rzeczy, które warto wiedzieć o różnicach pokoleniowych w miejscu pracy
Młodsi pracownicy mają wysokie oczekiwania wobec siebie, swoich liderów i czasu wolnego.
7 strategii, by pokonać lęk przed przyszłością i stać się pewnym siebie liderem
Wyobraź sobie, że stoisz na krawędzi nieznanego, a przed Tobą rozpościera się przyszłość niczym nieskończona przestrzeń tajemnic. Łatwo jest poczuć się zagubionym, dryfując po morzu wątpliwości.
Sztuka antycypacji w zmieniających się czasach
W świecie biznesu, technologii i wielu innych dziedzinach, które charakteryzuje dynamika, otoczenie nieustannie ewoluuje. Osiągnięcie sukcesu w tych obszarach zależy nie tylko od skuteczności obecnie stosowanych strategii, ale także od umiejętności przewidywania nadchodzących trendów i elastycznego reagowania na zmiany.
Jak wprowadzać innowacje, gdy Twój szef to Grinch biznesu
W świecie biznesu, gdzie adaptacja i innowacja są kluczowymi czynnikami sukcesu, syndrom Grincha objawiający się niechęcią do przyjęcia nowych pomysłów, metod czy technologii, często prowadzi do stagnacji i utraty konkurencyjności. To zjawisko może mieć dalekosiężne konsekwencje dla rozwoju organizacji, dlatego wymaga skutecznych strategii, aby przezwyciężyć niechęć i otworzyć drogę do innowacji i postępu.
Ryzyko "skoku przez rekina" w przywództwie
Ryzyko związane ze "skokiem przez rekina" w przypadku liderów jest wieloaspektowe, obejmujące utratę zaufania, alienację zwolenników i potencjalną destabilizację całej organizacji.
Jak przełamać stereotypy na temat przywództwa
W dzisiejszym środowisku biznesowym skuteczne przywództwo powinno opierać się na wartościach, takich jak empatia i wrażliwość. Jacob Morgan, uznany ekspert w dziedzinie przywództwa, przyszłości pracy oraz tworzenia pozytywnego środowiska pracy na łamach swojej najnowszej książki Leading with Volnerability zwraca uwagę jak głęboko zakorzenione stereotypy dotyczące przywództwa, stają na przeszkodzie uwalniania wrażliwości, która powinna być supermocą współczesnego lidera.
Przywództwo w erze inkluzji i transformacji cyfrowej
W dzisiejszym dynamicznym środowisku pracy, przywództwo staje przed wyzwaniem dostosowania się do oczekiwań pokoleń Y i Z, koncentrując się na inkluzji, innowacjach oraz zrównoważonym rozwoju. Ewolucja stylu przywództwa obejmuje nie tylko adaptację do zmieniających się realiów biznesowych, ale także integrację sztucznej inteligencji. O promowaniu post konwencjonalnych wartości i rozwijaniu autentycznych umiejętności kierowniczych opowiada Christine McCarthy, dyrektor generalna TEC Leadership Institute, rozmawia Paulina Kostro.
Biznes i klimat potrzebują optymizmu
Sama nadzieja nie jest rodzajem strategii, ale jest wiele powodów, dla których liderzy potrzebują pracowników, którym jej nie brakuje.
Menedżerowie średniego szczebla są sercem firmy
Przestań myśleć o kierownictwie średniego szczebla jako o stacji pośredniej. Zamiast tego uczyń z niego miejsce docelowe.
Chcesz być dobrym liderem? Szukaj wskazówek u Marka Aureliusza
Zmienna i niepewna rzeczywistość wymusiły transformację tradycyjnego modelu przywództwa. Organizacje oraz sami liderzy stawiają sobie pytanie, jaki powinien być przywódca, który odnajdzie się w burzliwej rzeczywistości i będzie skutecznie zarządzał zespołem. Wskazówek można szukać w starożytnej filozofii i przemyśleniach Marka Aureliusza, które pozostają zadziwiająco aktualne.
Jak stworzyć zwycięską drużynę bez gwiazdorskich graczy?
Moja organizacja pilnie potrzebuje zrealizować nową inicjatywę strategiczną, ale nie jestem pewna, czy pracownicy mają wystarczające umiejętności i odpowiedni zapał. W jaki sposób mogę stworzyć mistrzowską drużynę, jeśli nie mam do dyspozycji żadnych pierwszoligowych zawodników?
Redefiniowanie przywództwa: Powstanie i ewolucja ekonomii współdzielenia
Posiadaj mniej, żyj więcej. To główne założenie ekonomii współdzielenia: ekosystemu, w którym ludzie wynajmują, pożyczają lub handlują, zamiast posiadać. Odchodzi się od tradycyjnego modelu konsumpcji opartego na własności i na nowo definiuje sposób, w jaki żyjemy i jak przewodzimy. Nowa gospodarka zdecentralizowała formy zarządzania i stworzyła przywództwo oparte na współpracy.
Jak mogę ukształtować swoje dziedzictwo jako lider?
Mam takie poczucie, że w ostatnich kilku latach moje przywództwo sprowadzało się tak naprawdę do zarządzania kryzysem. Chociaż jestem dumna, że firmie udało się osiągnąć stabilność i wzrost w trudnych czasach, jednak nie wydaje mi to się jakimś trwałym dziedzictwem. Dlatego zadaję sobie pytanie, jak mogę w najlepszy i trwały sposób odcisnąć swoje piętno?
V Kongres „MIT Sloan Management Review Polska”: pięć idei, które warto zapamiętać
Podczas kolejnej odsłony kongresu organizowanego przez „MIT Sloan Management Review Polska” odmienialiśmy przez wszystkie przypadki cyfrową transformację, sztuczną inteligencję oraz przyszłość. Ponadto dużo miejsca poświęciliśmy na dyskusje i prelekcje dotyczące zarządzania ludźmi w dobie rewolucji AI i tworzeniu dla nich środowiska pracy sprzyjającego reskillingowi, inkluzywności i innowacyjności.
Dobrzy liderzy zaczynają od decyzji dotyczących... podejmowania decyzji
Każdy prezes już na początku swojego urzędowania powinien ustalić, w jaki sposób w jego firmie będą podejmowane decyzje i poinformować o tym swoich podwładnych.
Skazani na porażkę
Fakt, że najwyższe stanowiska w firmach bywają źle zaprojektowane, powoduje, że ludzie, którzy zdecydują się je zająć, są z góry skazani na porażkę.
Lekceważeni pracownicy odchodzą. Jak temu zapobiec?
Nowe metody pracy wymagają od liderów nowych sposobów doceniania pracowników.
Trudno być liderem, czyli o tym, czym jest załamanie kontekstu w social mediach
W social mediach rozmywa się granica między tym, co prywatne, a tym, co służbowe. Utrzymywanie różnych tożsamości odrębnych dla różnych grup odbiorców w mediach społecznościowych już nie jest możliwe.