Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kultura organizacyjna
Magazyn (Nr 20, październik - listopad 2023)

Odkrywanie przyszłości- Trendy HR 2023 versus 2024

1 października 2023 6 min czytania
Zdjęcie Katarzyna Konieczna - Senior HR Auditor, Top Employers Institute
Katarzyna Konieczna
Odkrywanie przyszłości- Trendy HR 2023 versus 2024

Z „World of Work Trends Report”, opublikowanego na początku 2023 roku, wynikało, że trzema najważniejszymi priorytetami certyfkowanych organizacji Top Employers będą: stworzenie kultury wysokiej wydajności, rozwój nowych zdolności przywódczych oraz spójność celów, wizji i wartości. Te trzy priorytety były w istocie odzwierciedleniem trzech kluczowych trendów zidentyfikowanych w raporcie.

ZBLIŻAMY SIĘ do końca roku 2023, zebraliśmy już bagaż doświadczeń związanych z wyzwaniami postpandemicznymi, wojną w Ukrainie, inflacją, zawirowaniami na rynku pracy. Na ile prognozowane na początku roku trendy miały swoje odbicie w rzeczywistości? I z czym przyjdzie nam się mierzyć w nadchodzącym nowym roku?

Personalizacja doświadczeń pracowników

Po personalizacji doświadczeń konsumentów przyszedł czas na personalizację doświadczeń pracowników. Co zatem wpływa na pozytywne employee experience? Z badania Top Employers 2023 wynika, że organizacje kładą duży nacisk na wzmacnianie kultury feedbacku, możliwość rozwoju zawodowego, ciągłe słuchanie głosu pracowników oraz tworzenie miejsca pracy, które daje poczucie sensu i sprawczości. Niewątpliwie ważnym elementem podróży pracownika jest możliwość pracy zdalnej i hybrydowej. Podobnie dbałość o dobre samopoczucie pracownika w pracy, uwzględniane nie tylko w coraz to bogatszych pakietach benefitów, ale przede wszystkim w rozmowach na temat projektowania pracy i wyników. Dobre samopoczucie obejmuje nie tylko fizyczne potrzeby pracownika, ale także jego umysł i ducha. Nie ulega wątpliwości, że w ciągu ostatnich kilku lat świat doświadczył szeregu kryzysów. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Powołując się na dane ZUS z raportu „Absencja chorobowa w 2021” – co 10. pracownik w Polsce przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu problemów psychicznych, zaś z raportu „Pracodawcy RP i ZUS” wynika, że w Polsce aż 85% pracowników doświadcza wypalenia zawodowego. Z kolei dane Deloitte pokazują, że koszty związane ze zdrowiem psychicznym mogą sięgnąć do 2030 roku nawet ponad 6 bln dolarów rocznie.

Jakie stąd płyną wnioski na przyszłość? Personalizacja doświadczeń pracownika płynnie przejdzie w budowanie kultury skupionej na człowieku (human- -centric culture). Dbałość o dobrostan psychiczny pracownika stanie się jeszcze bardziej istotna. Czeka nas również zmiana podejścia z work‑life balance na work‑life fit, który zakłada elastyczny i zindywidualizowany tryb pracy.

Jak bije serce organizacji?

Drugi trend wyłoniony w badaniu Top Employers związany jest z rozwojem kompetencji liderskich. W rzeczywistości liderzy „podwójnie monitorują” swój świat pracy, z jednej strony myśląc w perspektywie długoterminowej, a z drugiej podejmując zdecydowane działania w krótkim czasie. Do takiego działania niezbędna jest umiejętność „słuchania bicia serca” organizacji. Rozwój umiejętności empatycznego, uważnego słuchania tego, co dzieje się w firmie, co mówią pracownicy, staje się jednym z głównych zadań liderów. Strategię słuchania głosu pracowników wprowadziło już w Polsce prawie 40% Top Employers, na świecie 43,5%. Katalog kompetencji liderskich został także poszerzony o umiejętność empatycznego słuchania. Idea ciągłego feedbacku, formalne i nieformalne kanały słuchania, spotkania online i w realu, specjalne warsztaty dotyczące aktywnego słuchania i empatii to tylko część strategii budowania kultury opartej na zaufaniu i transparentności.

Co czeka liderów w 2004 roku? W najbliższym czasie ich odpowiedzialność za misję, wizję i zespół znacznie wykroczy poza generowanie zysku. Aby być w stanie sprostać temu wyzwaniu, liderzy będą musieli nadać priorytet swojemu zdrowiu psychicznemu i fizycznemu, rozwijać inteligencję emocjonalną i dążyć do stworzenia środowiska pracy, w którym pracownicy każdego szczebla czują się cenieni.

Gwiazda Północy

Wreszcie wyraźne zaangażowanie organizacji w tworzenie „pozytywnego wpływu” stało się w 2023 roku nową „Gwiazdą Północy” we wszystkich działaniach certyfikowanych Top Employers. Pozytywny wpływ organizacji można zdefiniować i osiągnąć na trzy sposoby:

  • Po pierwsze, organizacje musiały stworzyć jasne poczucie celu istnienia organizacji (ang. purpose), który jest brany pod uwagę i determinuje wszystkie decyzje.

  • Po drugie, pozytywny wpływ wywierany przez organizację realizuje się w postawie dotyczącej różnorodności i włączenia społecznego.

  • Wreszcie kluczowe znaczenie ma zrównoważony rozwój, i to zarówno jeśli chodzi o sposób prowadzenia biznesu, jak i sposób, w jaki firma jest postrzegana jako pracodawca z wyboru.

Jak wynika z naszego badania 97% certyfikowanych w Polsce i 91% na świecie firm posiada zdefiniowany cel. Jak sprawdzić jednak, na ile pracownicy utożsamiają się z tym celem? Prawie 70% polskich Top Employers i 63% globalnych umożliwia pracownikom zastanowienie się nad własnym poczuciem celu i połączeniem go z celem firmy, np. w ramach warsztatów, poprzez sesje storytellingu lub udostępniając pracownikom aplikację pomagającą im zbadać, co jest dla nich ważne.

Cel każdej organizacji jest tyle wart, ile stopień utożsamienia się z nim ludzi, którzy tworzą firmę. Dlatego coraz większego znaczenia nabierają działania, które mają na celu tworzenie kultury różnorodności, równości i włączenia. Certyfikowane organizacje tworzą strategie DEI, prowadzą zakrojone na szeroką skalę kampanie informacyjne i szkolenia, dokonują oceny swoich działań w tym zakresie i włączają przywództwo integracyjne do katalogu kompetencji przywódczych.

I wreszcie kwestia zrównoważonego rozwoju. Z roku na rok rośnie liczba organizacji, które prowadzą swój biznes zgodnie ze zdefiniowanym celem społecznym. W badaniu Top Employers aż 98,6% polskich pracodawców ma określony cel społeczny. Realizowany jest poprzez dostosowanie praktyk HR do zasad zrównoważonego rozwoju, programy wolontariatu pracowniczego, zbieranie informacji zwrotnych od zewnętrznych interesariuszy czy powiązanie wynagrodzenia kadry zarządzającej z wynikami w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Czy w kolejnym roku te trendy będą nadal aktualne? Zapewne tak. Dyrektywa Corporate Sustainability Reporting Directive nakłada już od 2025 roku obowiązek przygotowania raportu na wszystkie duże przedsiębiorstwa i spółki notowane na unijnych rynkach, zatrudniające co najmniej 500 osób. Zmian należy też spodziewać się w obszarze DEI, do którego może dołączyć kolejna literka: B – oznaczające „belonging”, czyli przynależny.

Podsumowując, rok 2023 rozpoczął transformację działań HR, którego wpływ zaczął znacznie wykraczać poza tradycyjny zakres funkcji. Wdrożenie wielu zmian umożliwiło działom HR stworzenie środowiska pracy, w którym pracownicy mogą się rozwijać, a firmy osiągać zamierzone cele. W przyszłości wygrają te, które będą potrafiły połączyć cele biznesowe z poszukiwaniem spójności, poczucia sensu i wyższego celu.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Koniec ery tradycyjnych wyprzedaży: liczy się już nie tylko cena

Sezon wyprzedaży 2025 pokazał już na starcie, że tradycyjne strategie rabatowe przestają działać.  Najnowsze badanie BCG dowodzi, że wchodzimy w erę „aktywnego konsumenta”, który nie podąża już ślepo za rabatami. Zamiast tego domaga się transparentności i realnej wartości. Dzieje się tak gdyż konsumenci masowo uzbroili się w generatywną sztuczną inteligencję do weryfikowania promocji i szukania realnej wartości. Dlatego Twoim największym konkurentem nie jest inna firma, lecz osobisty agent AI Twojego klienta.

Multimedia
Co nam się wmawia na temat sztucznej inteligencji?

Jakie narracje słyszymy na temat sztucznej inteligencji i co one z nami robią i jakie wywołują skutki? Jakie kształtują w nas wyobrażenia, oczekiwania, emocje, obawy i pragnienia? Do jakich zachowań nas mobilizują? Odpowiedzi na te wszystkie pytania szuka w 14 odcinku „Limitów AI” Iwo Zmyślony wraz z Edytą Sadowską oraz Kasią Zaniewską.  Rozmówcy analizują narracje na temat AI oraz o sile perswazji i jej społecznych skutkach.

Pięć cech liderów napędzanych technologią Pięć cech liderów napędzanych technologią

W dobie gwałtownych zmian technologicznych to CEO, którzy aktywnie zdobywają kompetencje cyfrowe i odważnie redefiniują swoje modele biznesowe, wyznaczają nową jakość przywództwa. Odkryj, jak pięć cech liderów napędzanych technologią przekłada się na przewagę konkurencyjną i trwały wzrost firmy.

Magazyn
Premium
Dlaczego uważni liderzy lepiej zarządzają zmianą
Samoświadomi i opanowani menedżerowie skuteczniej przeprowadzają swoje zespoły przez okresy niepewności związanej ze zmianami kierunku działania organizacji. Wdrażanie strategicznych zmian ma ogromny wpływ na wyniki przedsiębiorstw. Niezależnie od tego, czy chodzi o zwinne wykorzystanie nowej szansy rynkowej, czy o budowanie długoterminowej odporności. Wielu liderom jest jednak trudno skutecznie przeprowadzić zespół przez ten proces. Takie inicjatywy […]
Premium
W erze cyfrowej zaangażowanie nabiera nowego znaczenia

Automatyzacja bez ludzi nie działa. W erze AI to zaangażowanie, odpowiedzialność i zaufanie stają się nową walutą innowacyjnych organizacji.

chiński e-commerce i social commerce
Premium
Superaplikacje, social commerce i AI, czyli chiński przepis na sukces w e-handlu

Superaplikacje, handel społecznościowy i sztuczna inteligencja tworzą w Chinach nowy model handlu. Ashley Dudarenok tłumaczy, dlaczego przyszłość e-commerce należy do zintegrowanych ekosystemów i inteligentnych agentów AI.

Premium
Zaangażowania można się nauczyć

Zaangażowanie to nie magia, lecz kompetencja. Można je trenować – tak jak empatię, odpowiedzialność czy współpracę – pod warunkiem, że liderzy stworzą ku temu właściwe warunki.

strategie ochrony innowacji
Premium
Jak chronić innowacje przed kopiowaniem

Jak skutecznie bronić innowacji przed kopiowaniem? Czasem wystarczy mądrze zaprojektować produkt – tak, by jego kluczowych elementów nie dało się łatwo odtworzyć ani wykorzystać.

Premium
Efekt domina w zarządzaniu dobrostanem

Kultura dobrostanu staje się nowym filarem przywództwa. Firmy, które inwestują w wellbeing liderów i zespołów, uruchamiają efekt domina – rozwijają kompetencje, wzmacniają kulturę organizacyjną i budują przewagę na rynku.

Wybieram MIT

Cyfrowa transformacja to dziś nie wybór, lecz konieczność. Jak pokazuje doświadczenie Grupy Symfonia, przemyślane inwestycje w technologie potrafią odmienić kierunek rozwoju firmy i stać się impulsem do trwałej przewagi konkurencyjnej.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!