Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Przesyłka kurierska i e-commerce. Badania opinii internautów

Przesyłka kurierska z zamówieniem z e‑commerce jest dziś pospolitym widokiem. Obostrzenia sanitarne wprowadzone z powodu pandemii oraz wywołane przez nią słuszne obawy o ryzyko zakażenia w miejscach publicznych skłoniły wiele osób do częstszego dokonywania zakupów on‑line. Kim są klienci polskiego e‑commerce i jak dokonują zakupów?

Przesyłka kurierska do kogo?

Tegoroczne wydanie raportu z badań Gemius, przeprowadzonych dla polskiego rynku e‑commerce, wskazuje, że zakupów w sieci dokonało choć raz aż 73% internautów. Wśród nich największą grupę stanowią osoby w średnim wieku (35‑49 lat; 32% respondentów), co nie dziwi, gdyż są to na ogół osoby o większych potrzebach i możliwościach finansowych niż inne grupy wiekowe. I odwrotnie, młodzież (15‑24 lat), która na ogół nie dysponuje wielkimi środkami, stanowi tylko 17% kupujących online. Co ciekawe, osoby starsze (w wieku 50+) są drugą najliczniejszą grupą respondentów. Pokazuje to, że pokoleniowa bariera technologiczna ma tu marginalne znaczenie.

Najwięcej kupują online osoby, które sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego oceniają jako średnią (54%), podczas gdy tylko 7% respondentów postrzega ją jako złą. Potwierdza to, że główną barierą w dostępie do e‑commerce są raczej możliwości finansowe, a nie inne czynniki takie jak wiek, wykształcenie itp. Co ciekawe, największą grupę osób, które nie robią zakupów online, stanowią faktycznie osoby starsze (50+ lat; 43%) i mieszkańcy wsi (30%).

Przesyłka kurierska jako forma dostawy

Przesyłka kurierska wciąż jest najbardziej pożądaną formą dostawy w polskim e‑commerce, podobnie jak miało to miejsce w poprzednich falach badania Gemius dla polskiego rynku e‑commerce. Przesyłka kurierska została wybrana jako forma dostawy, która zachęca do zakupów online, przez 74% ankietowanych. Automaty paczkowe znalazły się na drugim miejscu z 68% odpowiedzi. W praktyce oznacza to, że paczkomaty (8 tys. aktywnych urządzeń w Polsce) mają gigantyczną przewagę nad konkurencją, która istnieje głównie w sferze zapowiedzi. Nastąpił tu wzrost w porównaniu do poprzedniej edycji raportu, co jest kontynuacją wcześniejszego trendu - paczkomaty od lat stopniowo doganiają przesyłkę kurierską, zyskując regularnie na popularności.

Odpowiedzi na pytanie o to, jaką metodę dostawy respondenci faktycznie wykorzystują najczęściej, pokazuje z kolei kulminację tego trendu: w porównaniu do zeszłego roku przesyłka kurierska spadła w tej kategorii na miejsce drugie, ustępując paczkomatom (odpowiednio 55% i 61% wskazań). Zmiana ta znajduje również potwierdzenie w badaniach przeprowadzonych w kwietniu 2020 roku przez Kantar Polska. Aż 80% ankietowanych wybrało paczkomaty jako najbardziej preferowaną formę dostawy, podczas gdy przesyłka kurierska wybrana została przez 70% respondentów.

Dostawa pocztą znalazła się na trzecim miejscu w obu badaniach. Wskazało na nią 41% respondentów Kantara. W badaniu Gemius 55% internautów wybrało dostawę pocztą jako metodę dostawy, która motywuje ich do kupowania w sieci. Jednocześnie 33% ankietowanych zadeklarowało, że z tej formy dostawy korzysta najczęściej. Warto też zauważyć, że w badaniu Kantar paczkomaty jako forma nadawania przesyłek przez osoby prywatne dzieli od państwowego monopolisty tylko 2 punkty procentowe (odpowiednio 51% i 53% wskazań).

Przesyłka kurierska – motywacje i problemy

Jakie inne czynniki motywują internautów do zakupów online wg raportu Gemius? Według 82% z nich motywująca jest dostępność sklepów online o dowolnej porze (i w dowolny dzień). Wymieniany jest tu również brak konieczności jechania po zakupy do sklepu (78% odpowiedzi) oraz nieograniczony czas na wybór towarów (72% odpowiedzi). Z drugiej strony za problemy najczęściej napotykane przez klientów e‑commerce odpowiada przesyłka kurierska (lub inna forma dostawy): najczęściej wymieniane są długie oczekiwanie na dostawę (37%) i wysokie koszty dostawy (30%). Na trzecim miejscu wśród irytujących dla respondentów problemów znalazły się natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów (27%).

Przesyłka kurierska - dominujące firmy

Przesyłka kurierska najczęściej jest doręczana przez kurierów jednego z trzech operatorów, dominujących na rynku e‑commerce: DPD, DHL i InPost (odpowiednio 30%, 27%, 23% odpowiedzi w badaniu Gemius). Inne firmy kurierskie uzyskały znacznie mniej wskazań (z jednocyfrowymi wynikami). Sytuacja w sektorze rynku logistycznego od paru lat pozostaje niezmienna. Warto przy okazji zauważyć, że badania Kantara zawierało też pytania o różne aspekty działania tych operatorów kurierskich, jak na przykład terminowość dostarczania przesyłek czy atrakcyjna oferta cenowa. InPost wyraźnie wyprzedza konkurentów we wszystkich kategoriach. Należy jednak dopuścić możliwość, że wpływ na wyniki ma tu opinia respondentów o usłudze paczkomatowej.


Najpopularniejsze tematy