Paulina Kostro
Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Jakie firmy dziś stać na AI?
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz bardziej kluczową rolę w transformacji cyfrowej w Polsce. Coraz więcej firm dostrzega jej potencjał w zakresie zwiększania efektywności, redukcji kosztów oraz podnoszenia jakości procesów biznesowych. Mimo rosnącego zainteresowania AI, wiele polskich przedsiębiorstw zmaga się z wyzwaniami, które znacząco spowalniają proces jej wdrażania. Główną barierą są ograniczenia finansowe, które uniemożliwiają lub utrudniają inwestycje w nowoczesne technologie.
Jak AI zmienia sektor finansowy?
Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, wpływając na obsługę klienta i wprowadzając innowacyjne rozwiązania.
Czy Polska w pełni wykorzysta potencjał AI?
Transformacja cyfrowa, etyka w zarządzaniu danymi i rola sztucznej inteligencji to tematy, które coraz bardziej dominują w dzisiejszym dyskursie technologicznym, stanowiąc wyzwanie i szansę dla firm na całym świecie. W niedawnym podcaście przeprowadzonym przez Paulinę Kostro, redaktorkę „MIT Sloan Management Review Polska”, Dominika Bettman, prezeska polskiego oddziału Microsoftu, szczegółowo omówiła znaczenie odpowiedzialności, transparentności oraz właściwego wykorzystania nowoczesnych technologii.
Deepfake na wysokim szczeblu
Kiedy pracownik polskiego oddziału firmy SpectraCorp otrzymał polecenie od prezesa, nie przypuszczał, że może to być zaawansowane oszustwo wykorzystujące technologię deepfake. Ta nowa forma cyberzagrożenia, polegająca na tym, że oszust podszywa się pod autorytet prezesa i wykorzystuje jego wizerunek, doprowadziła firmę na skraj kryzysu, stawiając pod znakiem zapytania kwestie bezpieczeństwa danych. Zarząd stanął przed kluczowym pytaniem: co należy zmienić, aby w przyszłości firma była mniej podatna na takie manipulacje?
Helios – nowa era superkomputerów w Polsce
Helios, najnowszy superkomputer stworzony przez Hewlett Packard Enterprise dla Akademickiego Centrum Komputerowego Cyfronet AGH, ma zrewolucjonizować badania naukowe w Polsce. Jakie korzyści przyniesie i w jaki sposób przyczyni się do postępu w dziedzinie sztucznej inteligencji, astronomii, medycyny i ochrony klimatu?
Sekrety przywództwa Conora Pierce’a
Conor Pierce, prezes Samsung Polska, dzieli się swoimi doświadczeniami z zarządzania zespołami na różnych rynkach. W rozmowie z Pauliną Kostro, redaktorką „MIT Sloan Management Review Polska”, odkrywa, jak bezpośrednie zaangażowanie i zrozumienie lokalnych kultur wpływa na sukces firmy.
Polskie inwestycje w Afryce
Rodzime firmy coraz odważniej wkraczają na rynki Afryki Subsaharyjskiej, konkurując z międzynarodowymi korporacjami. Jednak ta ambitna podróż to wyzwanie nawet dla doświadczonych graczy biznesowych ze względu na dystans, zmienne uwarunkowania oraz zupełnie nieoczywiste lokalne realia. Inwestycje na afrykańskich rynkach wymagają cierpliwości, budowania relacji i stworzenia dobrej opowieści o przewagach firmy z dalekiego, nieznanego kraju.
Czas na inwestycje w technologie 5G
Globalna stagnacja w rozwoju technologii 5G otwiera Polsce drzwi, by nadrobić zaległości i aspirować do roli lidera w regionie. Raport firmy doradczej Kearney wskazuje na możliwości, ale także na konieczność aktywnego działania i inwestowania w infrastrukturę sieciową.
Jak zabezpieczać dane przed atakiem?
W świetle rosnących zagrożeń cyberprzestępczości, przedsiębiorstwa muszą działać szybko i skutecznie, aby chronić swoje dane. Implementacja solidnych strategii bezpieczeństwa, regularne testowanie środowiska oraz świadome wdrażanie sztucznej inteligencji to kluczowe elementy walki z rosnącym zagrożeniem cyberprzestępczości.
AI oczami konsumentów. Trendy na 2024 rok
Sztuczna Inteligencja stała się nieodłącznym elementem współczesnego biznesu, oferując innowacyjne rozwiązania, skracając procesy zakupowe i dostarczając bardziej spersonalizowane oferty. Choć konsumenci oczekują ułatwień, istnieje widoczny dualizm w ich podejściu do tej technologii, wynikający z obaw związanych z bezpieczeństwem, manipulacją i nadużyciem.
Przywództwo w erze inkluzji i transformacji cyfrowej
W dzisiejszym dynamicznym środowisku pracy, przywództwo staje przed wyzwaniem dostosowania się do oczekiwań pokoleń Y i Z, koncentrując się na inkluzji, innowacjach oraz zrównoważonym rozwoju. Ewolucja stylu przywództwa obejmuje nie tylko adaptację do zmieniających się realiów biznesowych, ale także integrację sztucznej inteligencji. O promowaniu post konwencjonalnych wartości i rozwijaniu autentycznych umiejętności kierowniczych opowiada Christine McCarthy, dyrektor generalna TEC Leadership Institute, rozmawia Paulina Kostro.
Kto trenuje sztuczną inteligencję?
Proces trenowania AI, oparty na etykietowaniu danych, odkrywa nie tylko fascynujący świat technologii, ale także stawia przed nami echa etycznych wyzwań i problemów społecznych.
Już w tym roku firma Elona Muska zacznie wszczepiać ludziom chipy
Firma Neuralink Corp. Elona Muska planuje przeprowadzić pierwsze eksperymenty wszczepienia implantów do ludzkich mózgów.
Etyczne podejście do danych i AI ma biznesowy sens
W obliczu rosnącej roli sztucznej inteligencji i przetwarzania danych zagadnienia związane z etyką stają się równie istotne jak same dane źródłowe. Na temat wpływu AI i danych na biznes opowiada Reggie Townsend, Vice President w SAS Data Ethics Practice. Rozmawia Paulina Kostro.
Debata: Zielona logistyka w Polsce – oszczędności mile widziane
W trakcie V Kongresu MIT Sloan Management Review Polska odbyła się debata dotycząca wdrażania celów ESG w Polsce, której uczestnikami byli doświadczeni praktycy biznesu. Przedstawiamy wideo z debaty.
Jak millenialsi widzą i odbierają pokolenie Z?
Ewelina Furtak, szefowa marketingu Cloudware Polska, dzieli się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami dotyczącymi współpracy z najmłodszym pokoleniem na rynku pracy, czyli generacją Z.
Satysfakcja z prowadzenia firmy to nie wszystko
Oczekiwania przedsiębiorców wobec działań państwa są proste: stworzyć przyjazne, transparentne warunki prowadzenia biznesu.
Koniec z wyłudzaniem okupu za dane. Nadchodzi era cyberkradzieży
Obecnie jedną z największych bolączek firm jest wyłudzanie okupu przez cyberprzestępców w zamian za zaszyfrowane dane. Wkrótce mogą jednak zmierzyć się z grupami przestępczymi, dla których dane są cenniejsze niż pieniądze.
Jak można pomóc klientom podczas kryzysu?
Firmy mogą wspierać klientów w czasie kryzysu, przede wszystkim udzielając im rabatów, ale także dzieląc się z nimi pomysłami na obniżenie kosztów życia. Dzięki takim krokom łatwiej liczyć na lojalność klientów.
Nanolearning i EdTech zyskują na znaczeniu
Koncepcja nauki przez całe życie wymaga od osób aktywnych zawodowo ciągłego dokształcania się, by pozostać konkurencyjnym na rynku pracy. Aby zrealizować to założenie, pomocna może okazać się metoda nanolearningu.