Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Analityka i Business Intelligence
Polska flaga

LPP: chcemy być gotowi na rewolucyjne zmiany

21 września 2018 4 min czytania
Jacek Kujawa
LPP: chcemy być gotowi na rewolucyjne zmiany

Streszczenie: W branży retail szykują się rewolucyjne zmiany, które wymuszą na sklepach stacjonarnych działanie w sposób bardziej przypominający ich internetowych konkurentów. LPP, jako lider w tej branży, intensywnie rozwija swoje działania w zakresie cyfryzacji, która obejmuje zarówno infrastrukturę, jak i produkt. Zmienia się sposób funkcjonowania sklepów, które coraz bardziej muszą dostosowywać się do wymagań nowoczesnych technologii. Cyfryzacja produktów, w tym unikalne oznaczenia towarów, pozwala lepiej poznać potrzeby konsumentów i zbierać dane o ich preferencjach. LPP postawiło na rozwój e-commerce, który notuje wzrosty sprzedaży o 100% rok do roku, a także intensywnie korzysta z chmurowych rozwiązań wspierających procesy biznesowe i logistykę.

Pokaż więcej

W ciągu najbliższych lat sklepy stacjonarne będą musiały działać bardziej jak ich internetowi konkurenci, przekonuje wiceprezes zarządu LPP SA do spraw IT.

Dynamika zmian w branży retail inspiruje do odważnych zmian. We wdrażaniu nowych rozwiązań pomóc mogą rozwiązania chmurowe. Poniżej przedstawiamy fragment rozmowy badawczej z Jackiem Kujawą, wiceprezesem zarządu LPP SA do spraw IT (więcej o firmie na stronie lppsa.com). Spotkanie odbyło się w ramach projektu badającego trendy informatyzacji, przeprowadzonego przez ICAN Reasearch & Diagnostics na zlecenie Orange Polska.

Porozmawiamy bardziej o informatyzacji czy cyfryzacji?

Myślę, że o tym i o tym, bo choć w wielu aspektach są to podobne procesy, to jednak różnice widać wyraźnie. Cyfryzacja budowana jest na podstawach informatyzacji, która dała nam ogromny dostęp do danych i wiedzy.

Jak przejawia się to w Państwa branży?

W naszej branży cyfrowa rewolucja jest mocno widoczna. Zmienia się rola sklepu, procesów, które w nim zachodzą, zmieniają się nawyki konsumentów. Gdy pójdziemy jeszcze dalej i zadamy pytanie o to, jak branża będzie wyglądała za pięć lat – niełatwo o odpowiedź. Na pewno sklep nie będzie tym, czym jest obecnie. Nie będzie miejscem, do którego klient przychodzi, wybiera sobie towar, po czym płaci i wychodzi. Już dziś zanim trafi do sklepu, szuka informacji i rekomendacji o nim w sieci, pyta znajomych na Facebooku, ogląda zdjęcia w sklepie internetowym – i dopiero wtedy, być może, przychodzi do punktu stacjonarnego. Jak ten proces będzie ewoluował – to jest kluczowe pytanie.

Digitalizacja dotyczy nie tylko infrastruktury czy systemów, na których pracujemy. To też „cyfryzacja” produktu. Musi być on doskonale opisany cyfrowo, a w niedalekiej przyszłości będzie musiał mieć swoją unikalną metkę, tzw. fashiontag. Pozwoli to lepiej poznać klienta odwiedzającego sklep – historię jego zakupów czy nawet produkty, którymi był zainteresowany. To sprawia, że sklepy stacjonarne zaczną działać bardziej jak internetowe, będą miały więcej wiedzy o preferencjach klientów.

Jak Wasza firma przygotowuje się do tych zmian?

Ostatnie trzy lata to dla nas przede wszystkim bardzo gwałtowny rozwój e‑commerce’u. Notujemy, kolejny rok z rzędu, wzrosty sprzedaży o ponad 100%. Wiąże się to jednak z mnóstwem wyzwań – począwszy od zbudowania efektywnych zespołów do walki z wydajnością i pojemnością systemów. Kluczowa była też logistyka. Dostarczamy produkty od Londynu po Irkuck. Wsparcie tego obszaru przez IT – to było bardzo duże, kluczowe wyzwanie.

Czy w pokonywaniu tych wyzwań pomocne są rozwiązania chmurowe?

Tak, bardzo chętnie po nie sięgamy i mamy już sporo pozytywnych doświadczeń. Wiele obszarów mamy już w chmurze: to narzędzia wpierające pracę HR, business intelligence, zbieranie i analiza danych, komunikacja elektroniczna i szereg innych. Często okazuje się, że wybór rozwiązań chmurowych jest licencyjnie bardziej korzystny, daje nam też większą elastyczność np. przy testowaniu rozwiązań, które wymagają dużej mocy w krótkim czasie.

IT pracuje blisko z działami biznesowymi?

Na koniec roku planujemy mieć w IT około 500 informatyków. To oznacza, że bardzo dużo oprogramowania tworzymy samodzielnie. Przygotowaliśmy np. system do zarządzania automatyzacją procesów zarządzania towarem w sklepach. W pracy przy takiej skali pomaga nam korzystanie ze zwinnych metodyk zarządzania. Co ciekawe, tworzymy zróżnicowane zespoły projektowe, w których scrum masterem jest czasem ktoś z IT, czasem ktoś z biznesu. Staramy się razem pracować nad rozwiązaniem. To ogromna wartość.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!