Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
KULTURA ORGANIZACYJNA

Czy masz nowoczesne podejście do pracy

15 kwietnia 2017 4 min czytania
Marta Lenkiewicz
Czy masz nowoczesne podejście do pracy

Streszczenie: Nowoczesne podejście do pracy zyskuje na popularności, szczególnie wśród młodszych osób, które preferują elastyczność i kreatywność w swoim zawodowym życiu. Coraz więcej osób decyduje się na pracę, która nie jest ograniczona tradycyjnym czasem pracy, co pozwala im na łączenie obowiązków zawodowych z życiem prywatnym. Takie podejście charakteryzuje się również większym naciskiem na atmosferę w pracy, wygodny dojazd oraz dostęp do przestrzeni relaksu. Również biura dostosowane do nowoczesnych potrzeb stają się ważnym elementem – takie przestrzenie sprzyjają współpracy i twórczej pracy. Zmienia się również podejście do efektywności – dla wielu osób kluczowe jest wyznaczanie własnego tempa pracy i brak presji. Współczesne modele pracy podkreślają rolę kreatywnych przestrzeni biurowych oraz elastyczności, z równoczesnym wzrostem popularności pracy zdalnej.

Pokaż więcej

Choć większość Polaków nadal preferuje tradycyjny model pracy, z roku na rok rośnie liczba osób ceniących sobie elastyczne podejście do wykonywanych zadań. Czy ten coraz silniejszy trend dokona rewolucji w przestrzeniach biurowych?

Czy Polska podąża za zmianami w stylu pracy dokonującymi się na świecie? Czy nowocześnie zaprojektowana przestrzeń biurowa jest ważna dla pracowników? Na podstawie badania przeprowadzonego przez Kantar TNS Polska na zlecenie Brain Embassy widać, że przybywa osób, które chciałyby pracować inaczej niż w tradycyjnym modelu „od do”. Obecnie deklarację bycia zwolennikiem Nowoczesnego Modelu Pracy składa 42% badanych.

Nowocześni, czyli jacy?

Osoby deklarujące nowoczesne podejście do pracy to przede wszystkim ludzie, którzy nie mają narzuconego odgórnie czasu pracy – pracują wtedy, gdy mają zadanie do wykonania i to w miejscu i czasie przez siebie określonym. W grupie tej widać brak wyraźnej granicy między życiem zawodowym a prywatnym. Osoby te niejednokrotnie pracują w wolnym czasie i w weekendy, a z drugiej strony w czasie pracy załatwiają prywatne sprawy lub poświęcają czas na przyjemności. Badanie pokazało też, że znacznie częściej niż pracownicy tradycyjni poszukują kreatywnych rozwiązań wspólnie z innymi. Wśród priorytetów związanych z pracą najważniejsza jest dla nich atmosfera w pracy, właściwe warunki oraz wygodny dojazd do biura. Szczególną wagę przywiązują do miejsc relaksu w przestrzeni biurowej, dostępu do rozrywek i bliskości punktów gastronomicznych.

Chętni do zmian

Nie dziwi więc fakt, że to właśnie ludzie młodzi, zwolennicy nowoczesnego stylu pracy pragną zmian. W bardziej nowoczesnej przestrzeni chciałoby pracować 64% badanych między 25. a 40. rokiem życia.

Biuro odpowiadające potrzebom NMP, musi być przestrzenią inspirującą, pobudzającą do działania, a jednocześnie miejscem, w którym mogą przenikać się różne branże i światy korporacji, freelancerów czy start‑upów. Właśnie taki zamysł przyświecał firmie Adgar, która w ubiegłym roku postanowiła otworzyć Brain Embassy – pierwszą przestrzeń tego typu w naszej stolicy. Zaprojektowana w oparciu o najnowsze światowe trendy, sprzyja tworzeniu naturalnych społeczności, twórczej współpracy między ich członkami, rozwojowi innowacyjnych pomysłów oraz kreatywności i efektywności pracy – powiedział Adam Lis, Head of Growth Brain Embassy.

Badanie potwierdziło też obserwowany już od lat trend, a mianowicie coraz większą popularność home office. Ponad jednej trzeciej z badanych zdarza się pracować zdalnie, a 36% przyznaje, że w wolnym czasie często zajmuje się obowiązkami zawodowymi, między innymi pracuje w weekendy.

Czy masz nowoczesne podejście do pracy

Czy masz nowoczesne podejście do pracy

Efektywni w odpowiednich warunkach

65% osób swoją efektywność w pracyuzależnia od odpowiedniego sprecyzowania zadania do wykonania, 61% od możliwości wyznaczania sobie samemu tempa pracy (61%), a 50% – od współpracy z lubianymi przez siebie osobami. Blisko połowa badanych twierdzi, że najlepiej im się pracuje, kiedy nikt ich nie pospieszania i nie wywiera presji. Większość badanych czas efektywnej pracy ocenia na 4‑6 godzin w ciągu dnia, choć widoczne są różnice w zależności od płci (mężczyźni deklarują 3‑5 godzin dziennie, kobiety – ponad 7 godzin) i preferowanego modelu pracy. Ci, którzy mają nowoczesne podejście uważają, że są w stanie efektywnie pracować przez ponad 8 godzin dziennie.

Raport wyraźnie pokazuje, że coraz więcej pracujących Polaków preferuje nowoczesny model pracy w innowacyjnej przestrzeni biurowej, gdzie znajdują się różnorodne miejsca pracy, pobudzające kreatywność. Mają oni elastyczne godziny pracy i sami wybierają – w zależności od nastroju i zadania do wykonania – gdzie i jak długo będą danego dnia pracować. Zanikają też widoczne podziały między życiem zawodowym a prywatnym. Biorąc pod uwagę światowe trendy oraz fakt, że aż 42% Polaków reprezentuje nowoczesny model pracy, jestem przekonana, że grupa ta będzie się z roku na rok powiększać. Z pewnością wzrastać będzie również popyt na nowoczesne przestrzenie biurowe, będące odpowiedzią na zmieniające się potrzeby współczesnych pracowników – potwierdziła Katarzyna Bobowska‑Caruso, twórczyni Brain Embassy, dyrektor ds. strategii i rozwoju Adgar Poland.

Ten tekst jest częścią projektu Biuro: nowa definicja przestrzeni. Poznaj trendy i najlepsze praktyki związane z zarządzaniem miejscem pracy!

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!