Strona główna > Raporty
Pracodawcy coraz częściej zdają sobie sprawę, że troszcząc się o zdrowie pracowników, działają na własną korzyść. Inwestują więc w benefity, tworzą strategie zarządzania zdrowiem i liczą na spektakularne efekty. Nie dość, że często ich brakuje, to dodatkowo pojawiają się zarzuty o wellbeing washing. Jak mądrze podejść do wspierania pracowników w dążeniu do zdrowych nawyków?
DZISIAJ JUŻ MAŁO KTO nie ma w najbliższym gronie osoby przewlekle chorej, borykającej się z kiepskim samopoczuciem czy przemęczonej z powodu pracy. Nawet wśród przypadkowo spotkanych osób łatwo o kogoś, kto wprost przyznaje się do zszarganego przez nadmiar obowiązków zdrowia, nasilającego się wypalenia zawodowego (zobacz ramkę Syndromy wypalenia zawodowego towarzyszą pracownikom na co dzień), a nawet rzucenia pracy z powodu toksycznej atmosfery w firmie. „Coraz częściej otwarcie mówimy o wpływie środowiska pracy na kondycję fizyczną i psychiczną pracowników, zwracając uwagę na rosnącą rolę pracodawców w kontekście dbania o ich dobrostan. Dyskusje te są coraz powszechniejsze, ponieważ problemy zdrowotne pracowników stają się realnymi problemami pracodawców, przez co znajdują odzwierciedlenie w ich wydatkach i HR‑owych priorytetach” – mówi Anna Podlewska, dyrektorka ds. strategicznych inicjatyw HR w banku Credit Agricole. Co wpływa na coraz większe zainteresowanie firm zdrowiem swoich pracowników?
Pracownicy są zmęczeni, zestresowani i przebodźcowani. Coraz częściej są nieobecni w pracy, ponieważ przebywają na zwolnieniach lekarskich (jak wynika z danych ZUS‑u, w ubiegłym roku Polacy spędzili na L4 w sumie 240 mln dni!, obarczając przy tym częściowo budżety firm). Pracownicy rzadziej też angażują się w swoje zadania, a paradoksalnie, mimo spadku zaangażowania, notorycznie po godzinach pracy zostają z bagażem trudnych do opanowania emocji. Według raportu Benefit Systems „MultiSport Index 2023”, stres w pracy odczuwa już 90% zatrudnionych, z czego 28% przyznaje, że towarzyszy im on w pracy „codziennie lub prawie codziennie”, a co piąty (18%) zmaga się z nim kilka razy w tygodniu. Nic dziwnego, że już co dziesiąty Polak przyznaje, że wziął zwolnienie lekarskie z powodu gorszego samopoczucia.
W bieżącym wydaniu głównym tematem jest wykorzystanie w biznesie potencjału nowych technologii. Przełomowe rozwiązania z użyciem sztucznej inteligencji, komputery kwantowe, kolejna generacja internetu Web3, a wraz z nią zdecentralizowane uwierzytelnianie stwarzają firmom nowe możliwości.
By wykorzystać przełomową moc nowych technologii, liderzy muszą jednak umieć ocenić ich dojrzałość i przydatność oraz wykazać gotowość do ich wdrożenia przed konkurencją. Kluczem do sukcesu jest krytyczne myślenie, które z narzędzi przydadzą się w firmie oraz na podstawie jakich danych trenowano i testowano konkretny model AI wykorzystany w danym rozwiązaniu.
Nowa technologiczna rzeczywistość zmienia model obecności na rynku międzynarodowym i kierunki globalnej ekspansji. Rozwój sztucznej inteligencji umożliwia polskim firmom skuteczniejsze i szybsze wejście na zagraniczny rynek, zacierając granicę tradycyjnej gospodarki.
ROZWÓJ SZTUCZNEJ inteligencji do roku 2030 może zwiększyć przychód ze światowej gospodarki o 13 bilionów dolarów – szacuje McKinsey Global Institute w raporcie Notes From The AI Frontier Modeling The Impact Of AI on the World Economy z 2018 roku, przygotowanym na podstawie przeanalizowanych danych ekonomicznych z Organizacji Narodów Zjednoczonych, Banku Światowego i Światowego Forum Ekonomicznego. Nowe technologie takie jak chmura obliczeniowa, internet rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (AI), wirtualna rzeczywistość (VR) i rozszerzona rzeczywistość (AR) nie tylko zwiększą wzrost gospodarczy, ale również wyeliminują dotychczasowe bariery, ułatwiając firmom wejście na zagraniczne rynki.
W każdej branży, od produkcji po handel detaliczny, implementacja narzędzi sztucznej inteligencji rośnie z roku na rok. Wykorzystanie nowych technologii w branży logistycznej w postaci zaawansowanych systemów do: zarządzania łańcuchem dostaw, śledzenia przesyłek w czasie rzeczywistym, automatyzacji magazynów czy użycia dronów dostawczych usprawnia procesy związane z transportem i dystrybucją towarów na skalę międzynarodową. Tego typu systemy AI są w stanie przewidzieć też trendy i generować określone wzorce popytu, dzięki czemu firmy mogą elastycznie zwiększać produkcję lub ją zmniejszać. Sprawia to, że przedsiębiorstwa mogą uniknąć niepotrzebnych nadwyżek, a także niedoborów, zmniejszając koszty związane z nieefektywnym planowaniem.
Ponadto dynamiczny rozwój platform cyfrowych umożliwił sklepom internetowym sprzedaż produktów z wysyłką na cały świat, bez potrzeby posiadania fizycznych lokalizacji w różnych krajach. Globalną sprzedaż towarów ułatwiają m.in. takie platformy handlowe jak Amazon czy Alibaba. Wykorzystując możliwości AI, firmy mogą przewidzieć najbliższe trendy za pomocą modelowania predykcyjnego służącego do przewidywania przyszłych wyników i podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące wyboru kierunku ekspansji międzynarodowej czy sformułowania oferty produktowej na wybrany rynek. To z kolei zwiększa skuteczność kampanii marketingowych i minimalizuje koszty związane z niewłaściwym targetingiem…
Tematem najnowszego wydania jest stan innowacyjności wśród firm. Niektóre z nich w trudnych warunkach inflacji, wojny, a wcześniej pandemii wypracowały rozwiązania, które usprawniły ich procesy i prezentują obecnie zdywersyfikowane podejście do innowacji. Część firm w czasach niepewności w ogóle zrezygnowała z poszukiwania przełomowych rozwiązań.
Z kolei w niektórych organizacjach ma miejsce zjawisko określane jako „teatr innowacji”. Jest to gra pozorów, która ma na celu pokazanie, że firmy angażują się w tworzenie innowacji. Nie ma jednak żadnych biznesowych efektów tych działań. Minimalizując ryzyko błędów, firmy budują strach przed porażką, co stanowi skuteczną barierę dla innowacyjności.
Innowacje wymagają odwagi, a jednocześnie pokory i świadomości, że nie wszystkie zmiany uda się od razu wdrożyć. Innowatorzy muszą być cierpliwi, konsekwentni i gotowi na łamanie status quo. Tylko wtedy będzie możliwe zburzenie „teatru innowacji”, którego firmy powinny unikać za wszelką cenę.
Tematem najnowszego wydania jest stan innowacyjności wśród firm. Niektóre z nich w trudnych warunkach inflacji, wojny, a wcześniej pandemii wypracowały rozwiązania, które usprawniły ich procesy i prezentują obecnie zdywersyfikowane podejście do innowacji. Część firm w czasach niepewności w ogóle zrezygnowała z poszukiwania przełomowych rozwiązań.
Z kolei w niektórych organizacjach ma miejsce zjawisko określane jako „teatr innowacji”. Jest to gra pozorów, która ma na celu pokazanie, że firmy angażują się w tworzenie innowacji. Nie ma jednak żadnych biznesowych efektów tych działań. Minimalizując ryzyko błędów, firmy budują strach przed porażką, co stanowi skuteczną barierę dla innowacyjności.
Innowacje wymagają odwagi, a jednocześnie pokory i świadomości, że nie wszystkie zmiany uda się od razu wdrożyć. Innowatorzy muszą być cierpliwi, konsekwentni i gotowi na łamanie status quo. Tylko wtedy będzie możliwe zburzenie „teatru innowacji”, którego firmy powinny unikać za wszelką cenę.
Tematem najnowszego wydania jest zorganizowanie pracy zespołowej w nowych warunkach pracy zdalnej i hybrydowej. Liderzy stanęli przed wyzwaniem dostosowania swoich organizacji do zmienionych realiów środowiska pracy. Jak pogodzić wyzwania związane z pracą hybrydową z potrzebą innowacyjności i wspierania kultury organizacyjnej? Jak w dobie kryzysu menedżer może wesprzeć pracowników i złagodzić ich niepokoje? Jakie korzyści może przynieść firmie stworzenie zespołów x, zorientowanych zewnętrznie? Odpowiedzi na te pytania i inne pytania znajdują się w bieżącym numerze.
Tematem najnowszego wydania jest zorganizowanie pracy zespołowej w nowych warunkach pracy zdalnej i hybrydowej. Liderzy stanęli przed wyzwaniem dostosowania swoich organizacji do zmienionych realiów środowiska pracy. Jak pogodzić wyzwania związane z pracą hybrydową z potrzebą innowacyjności i wspierania kultury organizacyjnej? Jak w dobie kryzysu menedżer może wesprzeć pracowników i złagodzić ich niepokoje? Jakie korzyści może przynieść firmie stworzenie zespołów x, zorientowanych zewnętrznie? Odpowiedzi na te pytania i inne pytania znajdują się w bieżącym numerze.
Tematem bieżącego wydania jest praca oparta na wartościach, czyli wartości, które budują firmę. Jak liderzy mogą sprawić, by te wartości zaistniały w organizacji? Ważne jest dostrzeganie znaczenia wykonywanej pracy, dlatego potrzeba jest rozmowa z pracownikami o sensie ich działań. Etyczną kulturę pracy można też wspierać poprzez zapewnienie bezpieczeństwa psychicznego pracownikom, by mogli zgłaszać ewentualne nieprawidłowości.
Poza tym odważni liderzy, kształtując swoje organizacje, powinni tworzyć przestrzeń do rozwoju innowacji oraz budować kulturę sprzyjającą wykorzystaniu potencjału swoich pracowników. Takim przykładem jest współpraca z osobami neuronietypowymi, którzy mogą być dla organizacji dużą szansą na osiągnięcie przewagi konkurencyjnej oraz ważnym elementem zarządzania różnorodnością i inkluzywnością.
Sposoby ograniczania negatywnego wpływu działalności wytwórczej człowieka na środowisko mogą jednocześnie przynosić organizacjom korzyści.
GLOBALNE TRENDY wyznaczane przez szereg organizacji międzynarodowych lub ponadnarodowych konsekwentnie prą w kierunku ograniczania wpływu działalności gospodarczej na środowisko naturalne. Choć niejednokrotnie trafiają one do masowej świadomości pod przykładem papierowych słomek, to stojąca za nimi filozofia oraz potencjalne zyski są nieporównywalnie bardziej dalekosiężne.
Od pewnego czasu można zaobserwować powolną ewolucję od modelu CSR (Corporate Social Responsibility) do szerszego, jakim jest ESG (Environmental, Social Responsibility and Corporate Governance). Coraz więcej firm dołącza do takich inicjatyw jak Science Based Targets Initiative (SBTi), mających doprowadzić do minimalizacji szkodliwego wpływu biznesu na środowisko. Działania te w czasie wojny w Ukrainie i związanych z nią zawirowań na rynku energii mogą stać się przyczyną spadku kosztów związanych z jej wytwarzaniem, przyczynić się do wzrostu wartości biznesu…
Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!