Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
BIZNES I TECHNOLOGIE

Ludzka różnorodność uratuje Twoją pracę przed przejęciem przez roboty

22 września 2025 5 min czytania
Ayanna Howard

Streszczenie: Robotyzacja zastępuje ludzi także w bardziej złożonych zadaniach, jak rehabilitacja czy dostawy. Obawy o utratę miejsc pracy można łagodzić, włączając do dyskusji czwarty wymiar – różnorodność. Ludzie, dzięki odmiennym doświadczeniom, kreatywności i intuicji, wnoszą unikalną wartość w procesy, których roboty nie są w stanie w pełni zastąpić. Wykorzystanie podejścia DEI (diversity, equity, inclusion) pozwala firmom lepiej integrować pracę ludzi i maszyn, podkreślając znaczenie talentów i kompetencji ludzkich. Kluczowe działania obejmują badania DEI, analizę danych o pracownikach i wyznaczanie mierzalnych celów, które zapewniają harmonijne współdziałanie człowieka i technologii.

Pokaż więcej

Roboty od dawna są uznawane za idealne rozwiązanie do przejęcia najbardziej “brudnych”, nudnych i niebezpiecznych zadań w społeczeństwie, od robotów odkurzających (brudnych) po roboty produkcyjne (nudne) i roboty wojskowe (niebezpieczne). Wszystkie te role były oczywiście kiedyś wykonywane przez ludzi, a osoby pełniące te funkcje będą nadal zastępowane przez roboty.

Ale nie będą one jedyne: zadania, które klasycznie nie mieszczą się w kategorii „trzech D” (dirty, dull, and dangerous) — brudne, nudne i niebezpieczne — są również postrzegane jako możliwości dla robotów pracujących. Wiele ról jest obecnie na nowo definiowanych i przekształcanych, a technologia zastępuje siłę ludzkich mięśni. Obejmują one stanowiska w dziedzinie rehabilitacji (zastąpienie pracy fizycznej fizjoterapeutów przez noszone egzoszkielety mechaniczne) oraz w dziedzinie dostaw paczek (zastąpienie kierowców przez drony i samojeżdżące samochody). Te zmiany w zatrudnieniu, polegające na zastępowaniu ludzi robotami, powodują, że wiele osób martwi się o swoje miejsca pracy. Nic więc dziwnego, że toczy się wiele dyskusji na temat tego, jak robotyka i sztuczna inteligencja wpłyną na przyszłość pracy i role jeszcze większej liczby ludzi.

Jednym ze sposobów, w jaki firmy mogą odpowiedzieć na obawy dotyczące bezpieczeństwa zatrudnienia w erze robotów, jest rozszerzenie dyskusji na temat robotyzacji z trzech D do czterech D — poprzez rozmowę o różnorodności (diversity).

Co różnorodność ma wspólnego z robotyką i przyszłością pracy? Badania od dawna pokazują, że kiedy ludzie i roboty współpracują, mogą uzupełniać się nawzajem, co prowadzi do usprawnienia zadań. Podczas gdy pierwsze trzy D dostarczają argumentów za zastąpieniem ludzi przez roboty, czwarte D, czyli różnorodność, dostarcza argumentów za pozostawieniem ludzi w wielu procesach pracy.

Roboty i sztuczna inteligencja będą nadal redefiniować sposób i rodzaj wykonywanej pracy, a bardziej zaawansowane zadania poznawcze, które kiedyś wymagały specjalistycznej wiedzy ludzkiej, takie jak księgowość finansowa lub podstawowe programowanie, mogą zostać przejęte przez maszyny. Jednak my, ludzie, dzięki naszej różnorodności doświadczeń, wykształcenia i spostrzegawczości, nadal będziemy mogli specjalizować się w zadaniach, które są unikalnie określone przez nasze ludzkie możliwości.

Zastosowanie modelu DEI w celu podkreślenia znaczenia człowieka

Wprowadzenie różnorodności jako czynnika wpływającego na interakcje między robotami a ludźmi w miejscu pracy w oczywisty sposób przywodzi na myśl koncepcję DEI (diversity, equity, and inclusion), czyli różnorodność, równość i integracja, która ostatnio znalazła się w centrum uwagi w kwestiach dotyczących relacji międzyludzkich w miejscu pracy. Nie jest to przypadek: istnieje podobieństwo między wartością różnorodności w obu tych obszarach.

Kiedy organizacje opisują, dlaczego różnorodność ma znaczenie w kontekście relacji międzyludzkich, nawet jeśli patrzy się na to wyłącznie z perspektywy biznesowej, zazwyczaj omawiają, w jaki sposób połączenie różnych perspektyw zróżnicowanej grupy ludzi prowadzi do lepszych wyników, lepszych produktów i lepszych usług. Dlaczego miałoby być inaczej w przypadku robotyki?

Wyzwaniem dla firm jest ustalenie, jak najlepiej zintegrować różnorodność ludzką z robotyką, aby zwiększyć znaczenie pracowników ludzkich. Aby to osiągnąć, organizacje mogą skorzystać z porad ekspertów DEI:

Krok 1: Przeprowadź badania dotyczące różnorodności, równości i integracji (DEI)

W których obszarach Twoich procesów różnorodność ludzka ma znaczenie? Na podstawie rygorystycznej oceny aktualnego stanu organizacji należy ustalić priorytety dotyczące integracji potencjalnych korzyści płynących z robotyki z bogactwem ludzkich talentów. Zidentyfikuj specjalne umiejętności, intuicyjne zrozumienie i zdolności rozwiązywania problemów, które posiadają wyłącznie Twoi pracownicy.

Na przykład rozwiązywanie nowych problemów technicznych podczas początkowej fazy beta nowego produktu wymaga cierpliwości, kreatywnego myślenia i umiejętności radzenia sobie z frustracją klienta. Rozwiązywanie tego samego problemu technicznego po n-tej skardze, choćby od innego klienta, staje się dość powtarzalne. W tym momencie nie należy nadal angażować zasobów ludzkich do zadania, które nadaje się do wykonania przez roboty.

Krok 2: Przeanalizuj swoje dane

Różnorodność koncentruje się na zapewnieniu, że skład Twoich pracowników odzwierciedla szeroki wachlarz doświadczeń życiowych. Przyjrzyj się, w czym obecnie są dobrzy Twoi różnorodni pracownicy, jakie nowe umiejętności starają się zdobyć i jakie wyniki chcą osiągnąć. Wykorzystaj swoją wiedzę na temat tego, w jaki sposób ludzie i roboty obecnie przyczyniają się do realizacji zadań, aby zastanowić się, jak w przyszłości praca będzie wykonywana w sposób oparty na współpracy. „Integracja” w tej sferze działalności nie polega na dopasowywaniu ludzi do schematu robotycznego w oparciu o ich umiejętności. Polega raczej na rozszerzaniu tego schematu, aby uwzględnić kompetencje ludzkie.

Krok 3: Wyznacz mierzalne cele. 

Zdefiniuj, jak wygląda sukces, zarówno pod względem zasobów ludzkich, jak i wyników pracy. Podobnie jak większość firm, które obecnie raportują swoje działania w zakresie różnorodności w odniesieniu do talentów swoich pracowników, ustalając jednocześnie wskaźniki do pomiaru docelowego wzrostu. To samo można zrobić, myśląc o różnorodności ludzkiej. Jakie rodzaje i odsetki stanowisk są obsadzane przez ludzi, a jakie przez roboty? Czy pracownicy są zadowoleni ze swoich obecnych ról w firmie? Jaki jest wskaźnik odejść pracowników i czy niektóre grupy zawodowe lub demograficzne charakteryzują się większą rotacją niż inne? Co najważniejsze, weź na siebie odpowiedzialność. Szczególnie poprzez ustalenie zachęt dla kadry zarządzającej związanych z równym włączeniem pracowników w okresie inwazji robotów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Nowoczesny CFO: od kontrolera finansów do architekta wartości

Era, w której dyrektor finansowy był jedynie strażnikiem firmowego skarbca i kronikarzem przeszłych wyników, dobiegła końca. Dziś, aby firma mogła skutecznie konkurować, jej CFO musi stać się architektem przyszłej wartości i strategicznym partnerem dla zarządu. Odkryj, jak liderzy finansów przechodzą od pasywnego liczenia do aktywnego kreowania wyników, i jakie trzy kluczowe obszary definiują ich nową, kluczową rolę w organizacji.

Dlaczego musimy, powinniśmy i chcemy działać na rzecz klimatu

Czy to wymaga wyjaśnień, dlaczego należy działać w sprawie zmian klimatu? Oto trzyczęściowy system, który pomoże przekonać firmy i ich liderów do podjęcia działań.

Walka o to, by firmy zaczęły poważnie traktować zrównoważony rozwój, jest w zasadzie zamkniętą sprawą. Nawet w obliczu ruchu „anty-ESG”, zjawiska charakterystycznego głównie dla Stanów Zjednoczonych, niemal nie ma już dużych organizacji na świecie, które podważałyby potrzebę zajmowania się kwestiami środowiskowymi i społecznymi. (ExxonMobil, firma, która przez dekady usiłowała utrudnić dostęp do badań o zmianach klimatu, napisała w jednym z ostatnich raportów: „Walka z ubóstwem i zmianami klimatu znalazłaby się na szczycie listy najważniejszych wyzwań stojących przed ludzkością”).

BCC For the Future. Liderzy Jutra.

Skuteczni liderzy muszą nie tylko reagować na zmiany, ale także je wyprzedzać. BCC for the Future – Liderzy Jutra to wydarzenie stworzone z myślą o tych, którzy chcą rozwijać nowoczesne przywództwo, odkrywać innowacyjne strategie zarządzania i podnosić swoją efektywność – zarówno biznesową, jak i osobistą.

Osoba trzymająca maskę z pofragmentowanych luster, symbolizującą zespół oszusta – myśli oszusta, zniekształcone postrzeganie własnych kompetencji w środowisku pracy. Zarządzanie poza modnym hasłem „zespół oszusta”

Badania MIT pokazują, że myśli oszusta dotykają 82% pracowników, ale niekoniecznie są szkodliwe. Menedżerowie popełniają trzy kluczowe błędy w ich zarządzaniu. Dowiedz się, jak przekształcić myśli oszusta w narzędzie rozwoju zespołu i dlaczego warto je normalizować zamiast eliminować.

Ludzka różnorodność uratuje Twoją pracę przed przejęciem przez roboty

Roboty od dawna są uznawane za idealne rozwiązanie do przejęcia najbardziej “brudnych”, nudnych i niebezpiecznych zadań w społeczeństwie, od robotów odkurzających (brudnych) po roboty produkcyjne (nudne) i roboty wojskowe (niebezpieczne). Wszystkie te role były oczywiście kiedyś wykonywane przez ludzi, a osoby pełniące te funkcje będą nadal zastępowane przez roboty.

Multimedia
AI w e-commerce: Od czego zacząć i jakich błędów unikać?

Każdy, kto uważa, że AI w e-commerce to głównie chatboty zastępujące obsługę klienta popełnia błąd, który może zniszczyć markę. Dowiedz się, dlaczego prawdziwa rewolucja AI dzieje się w logistyce, a kluczem do przyszłej sprzedaży jest… nowa forma SEO. Poznaj praktyczne zasady pokazujące, jak mądrze wykorzystać technologię, by realnie wzmocnić swój biznes.

Potrzeba zredefiniowania zarządzania Agentowa AI na dużą skalę. Czy potrzebujemy redefinicji zarządzania w erze ponadludzkiej siły roboczej?

Eksperci debatują, czy wdrożenie agentowej sztucznej inteligencji wymaga nowego podejścia do zarządzania.

Już czwarty rok z rzędu „MIT Sloan Management Review” i Boston Consulting Group (BCG) gromadzą międzynarodowy panel ekspertów w dziedzinie sztucznej inteligencji złożony zarówno z naukowców, jak i praktyków, aby lepiej zrozumieć, jak w organizacjach na całym świecie wdrażana jest odpowiedzialna sztuczna inteligencja (responsible AI). Wiosną 2025 r.  przeprowadziliśmy również globalne badanie wśród kadry zarządzającej, zebraliśmy 1 221 odpowiedzi na temat tego, w jakim stopniu przedsiębiorstwa zajmują się kwestią odpowiedzialnego wykorzystania AI. Ostatnio badaliśmy zależność między możliwością wyjaśnienia działań AI a nadzorem człowieka jako kluczowymi mechanizmami odpowiedzialności za systemy AI. Tym razem przyglądamy się bliżej kwestii odpowiedzialności w kontekście agentowej sztucznej inteligencji (agentic AI). Choć nie ma jednej powszechnie przyjętej definicji, termin ten odnosi się ogólnie do systemów AI, które samodzielnie, bez stałego nadzoru człowieka dążą do realizacji celów, podejmując decyzje, wykonując działania i adaptując się do zmieniającego się otoczenia. MIT AI Agent Index wskazuje, że wykorzystanie tego typu systemów rośnie zwłaszcza w takich obszarach jak inżynieria oprogramowania czy obsługa klienta. Dzieje się to pomimo ograniczonej transparentności w zakresie technicznych komponentów takich rozwiązań, ich przeznaczenia oraz poziomu bezpieczeństwa.

Jak wzrost wydatków obronnych zmienia rynek pracy

Polska przeznaczy rekordowe 1,9 bln zł na obronność. To nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo, ale też zmienia rynek pracy, przyspiesza rozwój technologii i tworzy nowe kompetencje przyszłości.

Niepewność decyzyjna Zmierz się ze stresem i odzyskaj poczucie pewności

Jednym z najbardziej zapadających w pamięć wydarzeń, które miały miejsce podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2021 r., była decyzja amerykańskiej gimnastyczki Simone Biles o wycofaniu się z kilku konkurencji, a następnie powrót na arenę i zdobycie brązowego medalu. Relacje medialne dotyczące jej decyzji przypominały te kierowane do tenisistki Naomi Osaki, gdy ta zrezygnowała z udziału we French Open w tym samym roku. W przeważającej mierze opinia publiczna albo chwaliła zawodniczki za postawienie na pierwszym miejscu swojego zdrowia psychicznego i fizycznego, albo krytykowała je za to, że nie „zacisnęły zębów” i nie dotrzymały zobowiązań.

Chociaż finalnie większość mediów wybrała narrację o odwadze obu sportsmenek, to początkowe reakcje opinii publicznej były jednoznaczne. Ludzie byli przekonani, że istnieje tylko jeden właściwy sposób interpretacji owych decyzji. Rzadko, jeśli w ogóle, brano pod uwagę możliwość, że decyzje te były efektem gruntownego rozważenia kilku równie ważnych priorytetów.

Ilustracja przedstawia osobę stojącą na rozdrożu dróg w krajobrazie przemysłowym, symbolizującym decyzje strategiczne przy tworzeniu marketplace'u B2B. Trzy ścieżki prowadzą odpowiednio do korporacyjnego budynku, namiotu symbolizującego startup oraz mostu wskazującego na spin-off. W tle widoczne są elementy infrastruktury przemysłowej, kontenery i statek towarowy, a na pierwszym planie znajdują się symbole analizy i decyzji, takie jak lupa, tryby i waga. Jak strukturyzować przedsięwzięcie marketplace’u B2B

Marketplace B2B można zorganizować na trzy sposoby: jako startup, jednostkę wewnętrzną lub spin-off. Każda struktura ma swoje zalety i ograniczenia. Sprawdź, jakie czynniki decydują o wyborze optymalnego modelu: stopień fragmentacji rynku, relacje z konkurencją i potrzeby kapitałowe. Poznaj praktyczne przykłady firm, które skutecznie uruchomiły platformy handlowe w różnych strukturach organizacyjnych.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!