Sztuczna inteligencja
Nowe technologie kluczem do wzrostu efektywności firm
W obliczu dynamicznie zmieniającego się środowiska biznesowego i coraz większych wymagań rynku, przedsiębiorstwa stają przed wyzwaniem efektywnego zarządzania zasobami i procesami. Inwestycje w nowe technologie – automatyzację procesów, chmurę obliczeniową, sztuczną inteligencję oraz zaawansowane narzędzia zwiększające poziom cyberbezpieczeństwa – stają się fundamentem ich rozwoju. Jak wynika z licznych analiz rynkowych, efektywność firm, które zdecydowały się na implementację nowych technologii IT, znacząco wzrosła, co czyni z nich obszar priorytetowy na najbliższe lata.
Władza, jaką daje technologia, rzadko trafia do rąk ludzi. Dlaczego?
Tysiąc lat postępu technologicznego pokazuje, że jego beneficjentami są grupy mocno zakorzenionych interesów. Z Daronem Acemoglu i Simonem Johnsonem, tegorocznymi laureatami Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych, rozmawia Kaushik Viswanath.
Polacy nie gęsi, więc swoje AI mają
Polska może pochwalić się czterema fascynującymi inicjatywami w zakresie tworzenia dużych modeli językowych, które mają na celu rozwój rodzimych rozwiązań technologicznych. Każdy z tych projektów, choć oparty na podobnym założeniu, wyróżnia się unikalnym podejściem i metodami działania.
Czy na pewno rozumiesz swoją AI?
Kultowy pisarz science fiction Isaac Asimov powiedział kiedyś: „Nie boję się komputerów. Boję się ich braku”. Dziś podobnie podchodzimy do sztucznej inteligencji (AI). Wiele osób z niej korzysta, kierując się jej popularnością i potencjałem, odczuwając jednocześnie efekt FOMO – obawę, że coś ich ominie. Mimo że sztuczna inteligencja jest wszechobecna, często nie rozumiemy jej działania ani potencjalnych czynników ryzyka, jakie niesie. To wydanie „MIT Sloan Management Review Polska” pozwoli zgłębić tajniki algorytmów, które kryją się za technologią AI.
Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?
Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach.
Jakie firmy dziś stać na AI?
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz bardziej kluczową rolę w transformacji cyfrowej w Polsce. Coraz więcej firm dostrzega jej potencjał w zakresie zwiększania efektywności, redukcji kosztów oraz podnoszenia jakości procesów biznesowych. Mimo rosnącego zainteresowania AI, wiele polskich przedsiębiorstw zmaga się z wyzwaniami, które znacząco spowalniają proces jej wdrażania. Główną barierą są ograniczenia finansowe, które uniemożliwiają lub utrudniają inwestycje w nowoczesne technologie.
Jak AI zmienia sektor finansowy?
Globalnie już 45% instytucji finansowych inwestuje w rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji – według danych EY. Natomiast jak wynika z raportu Banking on AI przygotowanego przez Accenture, technologia ta może zwiększyć produktywność instytucji finansowych nawet o 1/3. Grzegorz Chudek, dyrektor zarządzający i lider praktyki Cloud First w polskim oddziale Accenture, w rozmowie z Pauliną Kostro omawia, jak GenAI zmienia sektor finansowy, wpływając na obsługę klienta i wprowadzając innowacyjne rozwiązania.
Czy Polska w pełni wykorzysta potencjał AI?
Transformacja cyfrowa, etyka w zarządzaniu danymi i rola sztucznej inteligencji to tematy, które coraz bardziej dominują w dzisiejszym dyskursie technologicznym, stanowiąc wyzwanie i szansę dla firm na całym świecie. W niedawnym podcaście przeprowadzonym przez Paulinę Kostro, redaktorkę „MIT Sloan Management Review Polska”, Dominika Bettman, prezeska polskiego oddziału Microsoftu, szczegółowo omówiła znaczenie odpowiedzialności, transparentności oraz właściwego wykorzystania nowoczesnych technologii.
Szerokie perspektywy w świecie genAI
Generatywna sztuczna inteligencja oraz zrozumienie powiązanego z nią łańcucha wartości stały się w ostatnich latach niezwykle istotne dla funduszy inwestycyjnych. Istnieje wiele możliwości ulokowania kapitału, dlatego rzetelna ocena potencjału różnych przedsięwzięć staje się kluczowa.
Deepfake na wysokim szczeblu
Kiedy pracownik polskiego oddziału firmy SpectraCorp otrzymał polecenie od prezesa, nie przypuszczał, że może to być zaawansowane oszustwo wykorzystujące technologię deepfake. Ta nowa forma cyberzagrożenia, polegająca na tym, że oszust podszywa się pod autorytet prezesa i wykorzystuje jego wizerunek, doprowadziła firmę na skraj kryzysu, stawiając pod znakiem zapytania kwestie bezpieczeństwa danych. Zarząd stanął przed kluczowym pytaniem: co należy zmienić, aby w przyszłości firma była mniej podatna na takie manipulacje?
Kto najwięcej zyskuje dzięki generatywnej AI?
Analiza budowy i wdrażania dużych modeli językowych ujawnia, które podmioty mogą najwięcej zyskać oraz gdzie nowi gracze odnajdą najlepsze perspektywy.
Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle
Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego.
Jak AI i metaverse wpisują się w cykl życia innowacji
W czasach, gdy środowiska biznesowe ogarnęła prawdziwa gorączka cyfrowego złota czyli generatywnej sztucznej inteligencji, może się wydawać, że inne technologie, takie jak wirtualna czy rozszerzona rzeczywistość, czyli VR (Virtual Reality) i AR (Augmented Reality) zostały zepchnięte na dalszy plan. Nic bardziej mylnego!
Sztuczna inteligencja i prawdziwa odpowiedzialność
Technologia zdemokratyzowała się jak nigdy wcześniej. Sztuczna inteligencja jest powszechnie dostępna, więc jej odpowiedzialne stosowanie staje się kluczową kwestią. Ponieważ już w tej chwili zaczyna ona wpływać na wszystko, co dotyczy naszego życia, musimy zadbać o to, żeby jej rozwój i wykorzystanie odbywały się w sposób zgodny z naszymi wartościami oraz z poszanowaniem praw i godności ludzi.
Dlaczego sztuczna inteligencja powinna być odpowiedzialna
Zagrożenia i porażki wywołane przez zewnętrzne algorytmy sztucznej inteligencji sprawiają firmom problemy natury komercyjnej, prawnej i reputacyjnej. Większość organizacji ignoruje to ryzyko.
AI w życiu skarbnika: realna szansa czy obietnica marketingowa?
Od czasu pojawienia się ChatuGPT w listopadzie 2022 dyskusja o sztucznej inteligencji i jej możliwościach zagościła w publicznym dyskursie na dobre. Eksperci z przeróżnych dziedzin wskazują potencjalne szanse i zagrożenia. Technologiczni giganci prezentują nowe, ulepszone rozwiązania, najczęściej oparte o duże modele językowe. Świat biznesu bacznie przygląda się możliwościom i szuka najbardziej obiecujących przypadków użycia AI. Czy w obszarze bankowości transakcyjnej i w pracy skarbników można liczyć na rzeczywiste benefity płynące z użycia sztucznej inteligencji?
Teraz z Copilot dla Microsoft 365 możesz porozmawiać po polsku – 61 proc. pracowników w Polsce już wykorzystuje generatywną AI w codziennej pracy
Praca hybrydowa stała się nową normalnością, dlatego przestrzenie biurowe muszą zostać tak przeprojektowane, by zmiana miejsca wykonywania obowiązków służbowych była prosta, efektywna i przyjemna. Odpowiednia aranżacja i dostosowane rozwiązania technologiczne zapewnią inkluzywne, owocne spotkania. W odpowiedzi na te wyzwania, z którymi musi się zmierzyć większość przedsiębiorców, powstała inicjatywa HWEC – Hybrid Workplace Experience Centre. Dziesięć firm: Bene, Jabra, Lenovo, Microsoft, Sharp / NEC, Waldmann, Colliers, Exclusive Networks, Hays i Sonte, będących ekspertami w dziedzinie projektowania hybrydowych miejsc pracy, połączyło siły, by wspólnie rozmawiać o nowoczesnym środowisku biurowym, które pozwoli ściągnąć i zatrzymać największe talenty. W cyklu 12 artykułów przedstawimy istotne obszary budowania odpowiedniej dla organizacji przestrzeni do pracy. Dzisiaj przyjrzymy się bliżej propozycjom firmy Microsoft.
Czy generatywna AI zastąpi marketingowe badania rynku?
Sam Ransbotham i Shervin Khodabandeh, gospodarze podcastu Me, Myself i AI, rozmawiają z Ayelet Israeli, profesorką na wydziale marketingu Harvard Business School, o wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji w badaniach marketingowych i zrozumieniu preferencji konsumentów.
Waren Buffett, Eric Schmidt, Elon Musk i inni sceptycy sztucznej inteligencji
Znani inwestorzy i przedsiębiorcy nie kryją swoich obaw związanych z rozwojem AI. Warren Buffett porównuje ją do broni jądrowej, a Elon Musk sądzi, że sztuczna inteligencja wyprzedzi tę ludzką już w przyszłym roku. Ale czy powinniśmy im wierzyć?
Jackie Rocca: Jak Slack rozwiązuje problemy użytkowników za pomocą AI
W tym odcinku podcastu „Me, Myself, and AI” Jackie Rocca, wiceprezeska ds. produktu w firmie Slack, opisuje, jak jej zespół podchodzi do projektowania nowych produktów w przestrzeni generatywnej sztucznej inteligencji, oraz przedstawia pewne prognozy na przyszłość.