Krzysztof Ratnicyn
Redaktor naczelny StrategiaLean.pl. Wcześniej redaktor "Harvard Business Review Polska", magazynów "Brief" i "Marketing&More" oraz dziennikarz Polskapresse.
Menedżer na pustyni
Pustynny bieg jako wyzwanie biznesowe? Dlaczego nie? Poznaj historię Daniela Lewczuka, prezesa Network Executive.
Gdzie żyje się najlepiej i komu?
Pewnie każdy z nas potrafiłby zdefiniować idealne miejsce do życia, kierując się subiektywnymi czynnikami, które są dla nas najistotniejsze. Najprościej byłoby wskazać najzamożniejsze gospodarki, jednak badania wskazują, że nie w tym rzecz…
Biznes oparty na lojalności
O tym, jak polskie przedsiębiorstwa radzą sobie z budowaniem lojalności klientów, rozmawiali uczestnicy debaty redakcyjnej HBRP.
Jak rozkochać w sobie klientów?
Jednym z najciekawszych, a może i najefektywniejszych kierunków działań marketingowców jest chęć rozkochania klientów w marce. Świetnym narzędziem okazały się serwisy społecznościowe; to, co je wyróżnia – nawet na tle dość demokratycznego internetu – to równość wszystkich użytkowników danego serwisu. Oczywiście, w pewnych granicach.
Mobilny klient a presja zwiększania sprzedaży
Jak zwiększać sprzedaż, przyciągać nowych klientów i zyskiwać ich lojalność? To dylematy, przed którymi stają menedżerowie i liderzy większości firm. Jak skutecznie dotrzeć do mobilnych, miejskich, atrakcyjnych konsumentów?
W sieci też jest drogo
Wracam dziś do tematu często dyskutowanego: e‑commerce. Nic dziwnego, bo to rynek rozwijający się w Polsce niezwykle szybko, coraz dokładniej badany i rozpoznany. Wątków do omówienia nie brakuje.
Prowokacja, czyli wyróżnij się lub zgiń!
Dobra reklama może sprzedać każdy produkt bądź usługę. Odwiecznym tematem wydaje się kwestia skuteczności kampanii i możliwości mierzenia jej efektywności – w trakcie trwania bądź po zakończeniu emisji reklam.
Czy bierzesz udział w kontrrewolucji?
Przywykliśmy już do stwierdzenia, że życie przenosi się – za sprawą takich czynników jak postęp technologiczny – do świata wirtualnego. Tym razem jednak będzie inaczej. Spójrzmy na zdarzenia mające miejsce na kijowskim Majdanie.
Jaką wartość ma dziś europejskość?
Czy pamiętają Państwo wizerunek polskiego hydraulika, którym w 2005 roku straszono Francuzów? Dziesięć lat wcześniej zaś Szwecja dołączyła do grona państw Unii Europejskiej. Co ma jedno z drugim wspólnego? Wbrew pozorom… sporo.
Biznes w sidłach sieci?
Przenoszenie biznesu do świata online jest i czymś powszechnym, i nieuniknionym. Nie chodzi tylko o wpisywanie się w dominujące trendy, lecz również zyskiwanie tym sposobem przewag konkurencyjnych.
Czy sklepy znikną? Czyli jak mobile napędza e-commerce i torpeduje tradycyjną sprzedaż
Trudno uwierzyć, aby sprzedaż definitywnie przeniosła się z tradycyjnych sklepów do świata wirtualnego. Przynajmniej w przewidywalnej perspektywie czasowej. Niemniej dane, które do nas docierają oraz stały postęp w nowych technologiach wskazują, że taki trend się wzmacnia.
Kluczowy klient: dobrodziejstwo czy kłopot?
Strategiczny klient może być dla firmy usługowej równie dobrze dobrodziejstwem co kulą u nogi. W grę wchodzić może protekcjonalizm i eskalacja żądań dotyczących specjalnego traktowania ze strony dużego klienta, w postaci kolejnych rabatów.
Precz z treścią! Liczy się forma!
Instytucje kultury w Polsce stają się interesującym polem rywalizacji marketingowej o odbiorcę – widza – czytelnika. Znakomitym tego przykładem jest identyfikacja wizualna, która decyduje o jakości przekazu i rozpoznawalności marki.
"Cyfrowo" czy "analogowo"? W "wirtualu" czy w "realu"?
Czy cyfrowe zmiany mogą zastąpić liczne przyjemności, których dostarczy nam wyłącznie świat realny, analogowy?
Innowacyjność, głupcze! Jak Polska goni europejski peleton
Czym jest ta mityczna innowacyjność gospodarki, której słyszymy na każdym kroku?
Rewolucja w marketingu? Spokojnie, to tylko postęp
Kto w świecie 2.0 dyktuje warunki – my czy maszyny? Czy futurystyczne wizje rodem z Matriksa stają się rzeczywistością? Czy nowe technologie zmuszają nas do ustępstw i dzielenia z nimi życia oraz zmiany codziennych nawyków?
Chcesz zmarnować pieniądze? Zacznij sponsorować polską piłkę nożną.
Druga połowa meczu. Kontratak. Dośrodkowanie, strzał i… 10 metrów ponad bramką. Jęk zawodu na trybunach oraz trzask pękających serc kibiców. Było tak blisko – wzdycha komentator… Ale czy na pewno było? Pomimo kolejnych porażek (sportowych i wizerunkowych) oraz pozostawiających wiele do życzenia standardów – nie brakuje biznesmenów gotowych inwestować pieniądze w sponsoring rodzimej piłki nożnej. Jest jednak inna dyscyplina w Polsce, którą można stawiać za wzór na całym świecie.